Ολοκληρώθηκε στις 8 Ιουλίου στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η διαδικασία υιοθέτησης της «Πρώτης δέσμης μέτρων για την κινητικότητα» ή αλλιώς Οδικό Πακέτο 1, που αφορά τις οδικές, κυρίως εμπορευματικές, μεταφορές σε όλη την Ευρώπη.
Τα τελικά κείμενα είναι το αποτέλεσμα μιας μακράς διαπραγματευτικής διαδικασίας εντός των ενωσιακών οργάνων, η υλοποίηση των οποίων θα αλλάξει την εικόνα των εμπορευματικών μεταφορών στην Ευρώπη την επόμενη δεκαετία.
Το σύνολο, σχεδόν, των ελληνικών θέσεων που υποστήριξε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει περιληφθεί στους νέους κανονισμούς και οδηγίες. Οι στόχοι της πολιτικής της χώρας μας κατά τη διαπραγμάτευση ήταν:
(i) η δημιουργία ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς με κανόνες ανταγωνισμού
(ii) η διασφάλιση ενιαίων κοινωνικών κανόνων με βάση την αρχή της ίσης αμοιβής για ίση εργασία «equal pay for equal work»,
(iii) η ασφάλεια για τους οδηγούς και τους χρήστες
(iv) η αντιμετώπιση των στρεβλώσεων και των παράνομων και καταχρηστικών πρακτικών.
Μεταξύ των προβλέψεων του πακέτου περιλαμβάνονται:
Θεσμικά μέτρα για τη διασφάλιση των όρων υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των μεταφορικών επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες στην χώρα και σε αυτές που είναι εγκατεστημένες σε γειτονικές χώρες (εντός ΕΕ). Θεσπίζονται αυστηρότεροι όροι εγκατάστασης προκειμένου να ελεγχθεί το φαινόμενο των εταιρειών με εικονική εγκατάσταση σε άλλη χώρα.
Μέτρα που αποσκοπούν στην καταπολέμηση των παράνομων ενδομεταφορών, των μεταφορών δηλαδή που διενεργούνται στο εσωτερικό της χώρας από αλλοδαπούς μεταφορείς (καμποτάζ).
Μέτρα που αφορούν στις συνθήκες εργασίας των οδηγών, τα οποία ενισχύουν την οδική ασφάλεια και οδηγούν στον περιορισμό του μεριδίου αγοράς των αλλοδαπών εταιρειών και κατά συνέπεια, στη δυνατότητα αύξησης του μεριδίου αγοράς των εταιρειών που είναι εγκατεστημένες στην χώρα.
Σταδιακό ψηφιακό μετασχηματισμό του ελεγκτικού μηχανισμού (enforcementbodies) για τον έλεγχο της νομιμότητας των μεταφορών, καθώς και διοικητική συνεργασία των Κρατών Μελών για την επίλυση προβλημάτων.
Η εφαρμογή των νέων διατάξεων αναμένεται να έχει θετικό αντίκτυπο στην ελληνική αγορά, ενισχύοντας τη θέση των εγχώριων επιχειρήσεων και τη δυναμική του κλάδου των οδικών μεταφορών, ως αναπτυξιακού κλάδου της ελληνικής οικονομίας.
Κεντρικός στόχος είναι η άρση των στρεβλώσεων στην αγορά και στη διασφάλιση υγιούς ανταγωνισμού σε ενωσιακό επίπεδο.