Ώρα 19:00 και το ρολόι στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας χτυπάει στη μελωδία από τα «Παιδιά του Πειραιά», ένα από τα διασημότερα τραγούδια που συνέθεσε ο Μάνος Χατζιδάκις και ερμήνευσε πρώτη η αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη.
Ο ήλιος είχε χαμηλώνει αρκετά, αλλά οι ακτίνες του παρέμεναν καυτές εκείνο το καλοκαιρινό απόγευμα του Ιουλίου, με το θερμόμετρο να έχει «κολλήσει» στους 36 βαθμούς Κελσίου. Στην προβλήτα η νέα Skoda Octavia ποζάρει αδιαμαρτύρητα, παρά τον καύσωνα, μπροστά από το φωτογραφικό φακό του motori.
Το σκηνικό μοιάζει να έχει βγει από ασπρόμαυρη ταινία του ελληνικού κινηματογράφου με φόντο τις παλιές αποθήκες, τα αδρανή μηχανήματα, τις πέτρινες δεξαμενές και το εμβληματικό πλοίο Ελλάς Λίμπερτυ που έχει μετατραπεί σε μουσείο.
Παρατηρώντας τη σιλουέτα της Octavia τέταρτης γενιάς σιγοψιθυρίζεις ασυναίσθητα τους στίχους «πως θα ήθελα να είχα ένα και δυο και τρία και τέσσερα παιδιά», λόγω του οικογενειακού της χαρακτήρα και των άπλετων χώρων που παραδοσιακά προσφέρει.
Ο Μάνος Χατζιδάκις λέγεται ότι είχε γράψει τους στοίχους μέσα σε ένα αυτοκίνητο όταν πήγαινε στο στούντιο για να ηχογραφήσει τα τραγούδια της ταινίας «Ποτέ την Κυριακή». Προφανώς δεν επέβαινε στην Octavia, όμως είμαστε σίγουροι ότι θα μπορούσε να τον εμπνεύσει, αν το τσέχικο μοντέλο «ζούσε» εκείνη την εποχή.
Οι αναλογίες της νέας Octavia, η οποία έχει δομηθεί πάνω στην πλατφόρμα ΜQB EVO, αυξήθηκαν, με το μήκος και το πλάτος της να διαμορφώνονται στα 4.689 χλστ. (+19 χλστ.) και 1.829 χλστ. (+15 χλστ.) αντίστοιχα, ενώ το ύψος της βρίσκεται στα 1.470 χλστ. Πατάει σε όμορφες δίχρωμες ζάντες 18 ιντσών, οι οποίες «ντύνονται» με ελαστικά διαστάσεων 225/45.
Οι γραμμές της παραμένουν «καθαρές» και αρμονικές, αλλά έχουν εμποτιστεί με περισσότερο δυναμισμό, κάτι που το διαπιστώνεις παρατηρώντας κυρίως το προφίλ της, με την ελαφρώς κεκλιμένη γραμμή της οροφής να δίνει το στίγμα.
Καθηλώνει με το «βλέμμα» της, χάρη στην πιο εμφατική μάσκα και τους εμπρός προβολείς που δε χωρίζονται πλέον σε δυο τμήματα, ενώ ενσωματώνουν Led φώτα ημέρας. Εντονότερες είναι οι ακμές στο πίσω τμήμα, όπου το όνομα της Skoda αναγράφεται με κεφαλαία γράμματα στην πόρτα του χώρου αποσκευών, ενώ τα full-Led πίσω σώματα έχουν φωτισμό σχήματος “C”.
Στην πίσω σειρά καθισμάτων έχεις άφθονο χώρο για τα πόδια (μεταξόνιο 2.686 χλστ.), ενώ υπάρχει απόσταση ανάμεσα στο κεφάλι και στην οροφή. Ο μεσαίος επιβάτης ίσως δυσκολευτεί λίγο να βολευτεί εξαιτίας του υπερυψωμένου κεντρικού δαπέδου.
Κρατώντας το ρετρό και πολυλειτουργικό δερμάτινο τιμόνι με τις δυο ακτίνες και τα ενσωματωμένα επιχρωμιωμένα μεγάλα κυλινδρικά χειριστήρια, διαπιστώνεις ότι στα ενδότερα κυριάρχησε ο μινιμαλισμός και τα σύγχρονα gadget με μεγάλη κεντρική οθόνη αφής (10 ιντσών) και ψηφιακό διαμορφώσιμο πίνακα οργάνων (10,25 ιντσών). High-tech σημείο η επιφάνεια αφής κάτω από την κεντρική οθόνη για την αυξομείωση της έντασης.
Σε επίπεδα premium κατηγορίας η ποιότητα των πλαστικών, καθώς αυτό που καλύπτει το επάνω τμήμα του ταμπλό είναι αφρώδες, χαμηλότερα υπάρχει σουέτ επένδυση, ενώ η συναρμογή και το φινίρισμα των υλικών δεν επιδέχονται κριτική.
Για την Octavia θεωρείται προσβολή να μη χωρέσει κάποια αποσκευή στο πορτμπαγκάζ της, το οποίο φτάνει πλέον τα 600 λίτρα (+10 λίτρα), ενώ κάτω από δάπεδο της μας χαροποίησε το γεγονός ότι υπήρχε κανονική ρεζέρβα.
Γνώριμος ο τετρακύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας 1.5 TSI των 150 ίππων και 250 Nm ροπής, με σύστημα απενεργοποίησης των δυο κυλίνδρων. Πολιτισμένος, δυνατός, γραμμικός, κινεί ρωμαλέα τη νέα Octavia, προσφέρει γερό τράβηγμα από χαμηλά, αλλά και στο υπόλοιπο εύρος λειτουργίας του δείχνει πυγμή. Ο πίνακας των επιδόσεων αναγράφει επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα εντός 8,2 δευτ. και μέγιστη ταχύτητα 230 χλμ./ώρα.
Συνεργάζεται με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, το οποίο έχει αρκετά αραιή κλιμάκωση και λεβιέ με άψογα κουμπώματα. Η μέση κατανάλωση καυσίμου που καταγράψαμε κυμάνθηκε από 7,5 έως 8 λίτρα/100 χλμ. (επίσημη μέτρηση 5,6 λίτρα/100 χλμ. και εκπομπές C02 111 γρ./χλμ.).
Η ποιότητα κύλισης είναι ένα από τα πιο δυνατά «χαρτιά» της νέας Octavia, καθώς ταξιδεύει με σταθερότητα, απαλλαγμένη από αεροδυναμικούς θορύβους με την ηχομόνωση της καμπίνας να συμβάλει τα μάλα.
Την ύπαρξη ημιάκαμπτου πίσω άξονα την αντιλαμβάνεσαι μόνο σε διαδοχικές και έντονες κακοτεχνίες του δρόμου, ενώ παρά το μήκος της Octavia η ανάρτηση δεν επιτρέπει ανησυχητικές κλίσεις του αμαξώματος.
Το τιμόνι είναι ελαφρύ, αλλά παρέχει καλή πληροφόρηση. Στο πρόγραμμα οδήγησης “Sport” (διατίθενται επίσης τα Eco, Normal και Individual) γίνεται λίγο πιο βαρύ με εντονότερη αίσθηση, ενώ ταυτόχρονα η απόκριση στο γκάζι είναι αμεσότερη.
Συνοψίζοντας, η επέλαση των SUV δεν κατάφερε να «λυγίσει» την Octavia, η οποία παραμένει στην πρώτη γραμμή της κατηγορίας, με συμφέρουσα αναλογία κόστους/αξίας, χώρους που καλύπτουν τον οικογενειάρχη, ενώ είναι ποιοτικότερη και κομψότερη έχοντας ανεβάσει το τεχνολογικό της υπόβαθρο.
Στην ελληνική αγορά, όπου διατηρεί υψηλά επίπεδα δημοτικότητας, με το βενζινοκινητήρα 1.5 ΤSI ACT των 150 ίππων και το μηχανικό 6-τάχυτο κιβώτιο, κοστίζει από 21.900 ευρώ, στην έκδοση Ambition.
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες στην ενότητα Galleries.
Φωτογραφίες: Νίκος Μήτσουρας