Ο πιο συναρπαστικός αγώνα του WEC, Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής, είναι φυσικά οι 24 Ώρες του Λε Μαν.
Φέτος ο θρυλικός αγώνας γιορτάζει τα 100 χρόνια και όλα τα εισιτήρια, από τα δοκιμαστικά μέχρι και τον αγώνα έχουν εξαντληθεί.
Πρόκειται για τον αγώνα του αιώνα, το Σαββατοκύριακο 10-11 Ιουνίου.
Θα είναι η μεγάλη γιορτή του παγκόσμιου αθλητισμού, όπου 6 ομάδες της μεγάλης κατηγορίας, με τoυς υβριδικούς πυραύλους, Ferrari, Porsche, Toyota, Cadillac, Peugeot, Glickenhaus, θα παλέψουν για τη νίκη.
Ίσως η πιο σημαντική νίκη, στην αγωνιστική ιστορία της κάθε ομάδας, στις 24 Ώρες του Λε Μαν του 2023.
24 Ώρες του Λε Μαν: Όλα ξεκίνησαν το 1923
Λίγο περισσότερο από έναν αιώνα έχει περάσει όταν δόθηκε στις 26 Μαΐου 1923 η εκκίνηση του 24 Hours of Le Mans.
Από τότε, όλα έχουν συμβεί στην πίστα Circuit de la Sarthe μήκους 13,626 χλμ. με τις 38 στροφές.
Θρίαμβοι, ήττες, δράματα, τραγωδίες, ότι μπορείτε να φανταστείτε έχουν γίνει στη γαλλική πίστα, στο έναν από τους τρεις πιο θρυλικούς αγώνες του πλανήτη.
Οι άλλοι δύο είναι το Γκραν Πρι Formula 1 στο Μονακό και ο άλλος τα 500 Μίλια της Ινδιανάπολης.
Σε κάθε αγώνα έχουν καταγραφεί «επεισόδια», όλα άξια να μπουν στα χρονικά του παγκόσμιου motorsport, αλλά είναι αδύνατο να τα περιγράψεις όλα.
Να αναφέρουμε ότι ο αγώνας δεν έγινε το 1936, λόγω απεργία των εργατών που εργάζονταν στην πίστα και στο διάστημα 1940-1948 λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Από το 1949 έως και το 2022 ο αγώνας διεξάχθηκε ανελλιπώς.
140 οδηγοί από 20 κράτη έχουν ανέβει στο πρώτο σκαλί του βάθρου, και 25 διαφορετικές ομάδες έχουν γευτεί τη χαρά της νίκης.
Στο τέλος του κειμένου αναλυτικά οι οδηγοί και οι ομάδες με τις περισσότερες νίκες.
Είναι ο αγώνας που τα αυτοκίνητα ήταν σε παράταξη στη μια μεριά της πίστας και οι οδηγοί στην άλλη.
Με το σήμα του αφέτη οι οδηγοί έτρεχαν προς τα αυτοκίνητα, «βουτούσαν» στο εσωτερικό και έφευγαν.
Αυτός ο τρόπος της εκκίνησης καταργήθηκε το 1970, από προτροπή του Βέλγου Τζάκι Ιξ, την προηγούμενη χρονιά για λόγους καθαρά ασφαλείας.
Ο αγώνας ξεκινούσε πλέον με τους οδηγούς στα bucket, δεμένους με τις ζώνες ασφαλείας.
Ο πρώτος φημισμένος οδηγός που πήρε τη νίκη στις 24 ώρες του Λε Μαν ήταν ο Ιταλός Τάτσιο Νουβολάρι. Ένας θρύλος της εποχής που μαζί με τον Γάλλο Ρεϊμόνδο Σόμερ (νικητής το 1932) έφεραν την Alfa Romeo 8C-2300 στην πρώτη θέση το 1933.
Αγώνες όμως σημαίνει Ferrari, και η πρώτη νίκη της Ferrari ήρθε τη μεταπολεμική περίοδο, το 1949, με την Ferrari 166 MM. Μια νέα ομάδα με οραματιστή Έντσο Φεράρι που είχε τοποθετήσει στο αυτοκίνητο 2λιτρο μοτέρ V12.
Aγώνες όμως σημαίνει και εξέλιξη και το 1953 μια νέα τεχνολογία εμφανίστηκε για πρώτη φορά.
H ομάδα της Jaguar, έχει εφοδιάσει τα αυτοκίνητά της με δίσκους στον μπροστινό άξονα. Αποτελεί τεχνολογία νίκης και η Jaguar «γράφει» το 1-2-4 στο τέλος του αγώνα.
1955 η πιο μαύρη μέρα.
Όμως οι αγώνες δεν είναι μόνο κύπελλα, σαμπάνιες και χαρές.
Έχουν και πολύ δράμα.
O αγώνας του 1955 έδειχνε ότι επρόκειτο για έναν εξαιρετικό αγώνα με κορυφαίες συμμετοχές.
Aston Martin, Jaguar, Ferrari, Maserati, Mercedes, Austin Healey, έδιναν τη δική τους μάχη και οι θεατές που είχαν καλύψει κάθε εκ. στις κερκίδες απολάμβαναν ένα ωραίο αγώνα.
Το ημερολόγιο έδειχνε 11 Ιουνίου, ώρα 18:28 και ο αγώνας βρισκόταν στον 33ο γύρο.
Ήταν η στιγμή που η μοίρα χτυπούσε τη Mercedes.
O MακΛιν για να αποφύγει τη Jaguar του Χάουθορν που είχε πάρει πορεία για να μπει στα πιτς, αλλάζει γνώμη και στρίβει προς τα αριστερά τη στιγμή κατά την οποίαν φτάνουν δύο Mercedes.
Ο Φάντζιο που οδηγεί την πρώτη Mercedes τον αποφεύγει, αλλά ο Λιβέιγ που ακολουθεί με τη δεύτερη Mercedes δεν τα καταφέρνει. Το αυτοκίνητό του από την επαφή απογειώνεται και καταλήγει στις κερκίδες και εκρήγνυται. Χάνουν τη ζωή τους ακαριαία 82 άτομα και τραυματίζονται 100άδες.
Πανικός, η Mercedes αποσύρεται, ο αγώνας όμως συνεχίζεται και οι Χάουθορν-Μπεμπ με την Jaguar κερδίζουν.
Στις αρχές της 10ετίας του 1960, η Ferrari «χτυπάει» 6 συνεχείς νίκες, μέχρι και το 1965.
Η Ford με το εντυπωσιακό GT 40 (ονομασία που προήλθε από το ύψος του αυτοκινήτου, 40 ίντσες) αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα με τα αυτοκίνητα να εγκαταλείπουν.
Όμως το 1966 τρία Ford GT 40 θα διαλύσουν τον συναγωνισμό και τη Ferrari, τερματίζοντας σε παράταξη 1-2-3.
Aγώνας εκδίκηση προς τον Έντσο
Ήταν λένε ένας αγώνας εκδίκηση της Ford προς τη Ferrari, καθώς τότε ο Έντσο Φεράρι δεν πούλησε τελικά την εταιρία στον αμερικάνικο κολοσσό.
Η αντιπαράθεση αυτή έγινε και κινηματογραφική επιτυχία στη μεγάλη οθόνη το 2019 με τον τίτλο «24 Ηours of Le Mans 1966 – Η μεγάλη πρόκληση».
Για να ακολουθήσουν άλλες 3 νίκες του Ford GT 40( 1967-1968-1969).
To 1965 ήταν και η τελευταία νίκη της Ferrari στο Λε Μαν.
Για να γυρίσει η 10ετία και να αρχίσει η κυριαρχία της Porsche.
Τιμή και δόξα στο Mazda Wankel
Το 1991 η Mazda κάνει τη μεγάλη έκπληξη.
Συμμετέχει με κινητήρα Wankel. Το φλερτ μεταξύ της Mazda και του κινητήρα Wankel έχει μακρινές ρίζες, αλλά ο Ιάπωνας κατασκευαστής έχει επίσης την υπερηφάνεια ότι είναι ο μόνος κατασκευαστής που κέρδισε τον 24ωρο αγώνα με ένα αυτοκίνητο εξοπλισμένο με αυτόν τον τύπο κινητήρα.
Η Mazda είχε συμμετοχή στο Λε Μαν του 1990, αλλά χωρίς επιτυχία.
Ένα χρόνο αργότερα, τα πράγματα πήγαν διαφορετικά χάρη στο 787 B, το οποίο διέθετε περιστροφικό κινητήρα 2,6 λίτρων 700 ίππων.
Μπορεί λοιπόν να κέρδισε το Mazda με τους Χέρμπερτ, Γκασό, Γουάιντλερ, ο ανταγωνισμός όμως ήταν πολύ σκληρός καθώς οι αντίπαλοι ήταν τα, Jaguar XJR-12, Mercedes C11, Peugeot 905, Porsche 962.
Επιπλέον η Mazda είναι και ο πρώτος κατασκευαστής από τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου που κερδίζει στις 24 Ώρες του Λε Μαν.
Στον αέρα με 300 χλμ./ώρα
Από τα πιο εντυπωσιακά ατυχήματα, πολλά χρόνια μετά από το θανατηφόρο του 1955 συνέβη το 1999.
Η Mercedes CLR του Πητερ Ντάμπρεκ σε διαδικασία slip-streaming σε μια Toyota που προπορευόταν απογειώθηκε με 300 χλμ./ώρα και κάνοντας περιστροφές στον αέρα κατέληξε στο παρακείμενο χωράφι. Ευτυχώς χωρίς να τραυματιστεί ο οδηγός.
Οι σκηνές ήταν σοκαριστικές να βλέπεις τη Mercedes να ίπταται…
Η «απογείωση» δημιουργήθηκε από το κάτω μέρος του αυτοκινήτου κοντά στη στροφή «Mulsanne».
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Mercedes είχε «δεχτεί» διάφορα σημάδια από την αεροδυναμική που έφεραν τα CRL, κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών, τα οποία δε βελτιώθηκαν, ενώ είχε και τη στιγμή του ο Γουέμπερ με την άλλη CLR.
Σε εκείνο τον αγώνα έκανε η Audi το ντεμπούτο της στις 24 Ώρες του Λε Μαν, ενώ τον αγώνα τον κέρδισε η BMW με τους Βίνκελοκ, Μαρτίνι, Νταλμάς.
Η Audi με τη συμμετοχή της στο Λε Μαν έκανε φόκους σε καινοτομίες.
Πρώτη νίκη με κινητήρες diesel
Δεν είναι τυχαίο ότι το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα diesel που κερδίζει στο Λε Μαν ήταν Audi το 2006.
Συγκεκριμένα, ο Γερμανός κατασκευαστής ρίχνει στη μάχη το R10 TDI με V12 diesel 5,5 λίτρων κινητήρα απόδοσης 650 ίππων.
Οι Βερνιέ, Πίρο, Μπιέλα οδηγούν το αυτοκίνητο σε μια απροσδόκητη επιτυχία.
Λίγα χρόνια μετά, το 2012, οι Λότερερ, Τρελιέ, Φεσλέρ, χαρίζουν στην Audi με το R18 e-tron Quattroη την πρώτη νίκη αυτοκινήτου με υβριδικό σύστημα κίνησης.
Με υβριδικά συστήματα κίνησης φέρουν τα αυτοκίνητα που θα δούμε να μάχονται το σαββατοκύριακο 10-11 Ιουνίου στη Γαλλική πίστα.
Φυσικά το υπερθέαμα είναι τη νύχτα, με τους προβολείς να «σκίζουν» τη νύχτα, με τα κόκκινα δισκόφρενα, τα φώτα στα πιτς, τα κόκκινα μάτια από την αϋπνία, την απογοήτευση, και στο τέλος η χαρά της νίκης που αφήνει στην άκρη την όποια κούραση.
Ο αγώνας του αιώνα αναμένεται να γράψει ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην παγκόσμια ιστορία του motorsport.
Tυχεροί όσοι προμηθεύτηκαν έγκαιρα το μαγικό «χαρτάκι» ώστε να παρακολουθήσουν από κοντά το μοναδικό αυτό υπερθέαμα με τα αγωνιστικά να γυρίζουν στην πίστα με 85% full power σε κάθε γύρο.
Οδηγοί με τις περισσότερες νίκες
- Τομ Κρίστενσεν 9 νίκες
- Τζάκι Ιξ 6 νίκες
- Ντερεκ Μπελ 5 νίκες
- Φρανκ Μπιέλα 5 νίκες
- Εμανουέλε Πίρο 5 νίκες
Κατασκευαστές με τις περισσότερες νίκες
- Porsche 19 νίκες – 36 οδηγοί
- Αudi 13 νίκες – 15 οδηγοί
- Ferrari 9 νίκες – 15 οδηγοί
- Jaguar 7 νίκες – 14 οδηγοί
- Bentley 6 νίκες – 11 οδηγοί
- Τoyota 5 νίκες – 8 οδηγοί
- Αlfa Romeo 4 νίκες – 6 οδηγοί
- Ford 4 νίκες – 8 οδηγοί
- Peugeot 3 νίκες – 9 οδηγοί
- Μatra-Simca 3 νίκες – 3 οδηγοί
- Bugatti 2 νίκες – 3 οδηγοί
- Αston Martin 1 νίκη – 2 οδηγοί
- ΒMW 1 νίκη – 3 οδηγοί
- Μazda 1 νίκη – 3 οδηγοί
- Renault-Alpine 1 νίκη – 2 οδηγοί
- Μercedes 1 νίκη- 2 οδηγοί
- ΜcLaren 1 νίκη – 3 οδηγοί
- Mirage 1 νίκη – 2 οδηγοί
- Sauber-Mercedes 1 νίκη-3 οδηγοί
- Rondeau 1 νίκη – 2 οδηγοί
- Τalbo 1 νίκη – 2 οδηγοί
- Delahaye 1 νίκη – 2 οδηγοί
- Lagonda 1 νίκη – 2 οδηγοί
- Chenard & Walcker 1νίκη – 2 οδηγοί
Δείτε το βίντεο από τον περσινό αγώνα