Η εισαγωγή λειτουργιών βαρέως ή σύνθετου λογισμικού στα σημερινά οχήματα αυξάνεται, ταχύτατα, τον τελευταίο καιρό.
Από αυτοματοποιημένα συστήματα πέδησης, λειτουργίες φωνητικής ενεργοποίησης, υπηρεσία ροής, cruise control και πολλά άλλα -το λογισμικό παίζει βασικό ρόλο στα οχήματα, συνήθως χωρίς ο οδηγός να κάνει δεύτερη σκέψη.
Ωστόσο, καθώς οι πελάτες συνηθίζουν σε αυτοκίνητα με βαρύ λογισμικό και εξατομικευμένες λειτουργίες, αυτό θα επηρεάσει αυτό τον τρόπο με τον οποίο η βιομηχανία ανταποκρίνεται στις ανάγκες των καταναλωτών και το πώς οι τελευταίοι χρησιμοποιούμε τα προϊόντα της;
Οι διάφορες πρωτοβουλίες, συχνά, καθοδηγούνται από την ανάγκη για νέους τρόπους πώλησης προϊόντων και λύσεων προς τους πελάτες. Δημιουργούνται έσοδα από τα στοιχεία λογισμικού ή συμψηφίζονται δυνατότητες/υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της συνδρομής ολόκληρου ή μέρους του προϊόντος ή της ίδιας της παρεχόμενηςλύσης.
Όλο και περισσότερο βλέπουμε περισσότερες παραδοσιακές εταιρείες να διερευνούν τρόπους με τους οποίους μπορούν να προσφέρουν ευελιξία για τους πελάτες που καταναλώνουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.
Στον πυρήνα αυτού είναι ο στόχος της συνεχούς παροχής αξίας στον τελικό πελάτη, ο οποίος με τη σειρά του παρέχει την ευκαιρία να προσφέρει προϊόντα (χαρακτηριστικά και λειτουργικότητα) σε ένα μοντέλο συνδρομής.
Ενώ, συχνά, σκεφτόμαστε το λογισμικό ως ένα νέο στοιχείο της οδηγικής εμπειρίας, στην πραγματικότητα είναι μαζί μας εδώ και δεκαετίες. Τα πάντα, από βοηθήματα οδηγού, όπως traction control, cruise control και ABS μέχρι αισθητήρες κινητήρα και δείκτες ζώνης ασφαλείας, λειτουργούν με λογισμικό.
Αυτό που βλέπουμε, πια, είναι μια πλήρης αναμόρφωση στον τρόπο που σκεφτόμαστε τα αυτοκίνητα και τις συγκοινωνίες γενικά. Η πραγματικότητα είναι ότι από την άποψη καθαρά της κατασκευής, όλα τα αυτοκίνητα λειτουργούν, ουσιαστικά, πανομοιότυπα, επιτρέποντας σε ένα άτομο να μεταφερθεί από το ένα μέρος στο άλλο. Επομένως, οι απαιτήσεις των πελατών απομακρύνονται από την οδήγηση και κινούνται περισσότερο προς την «εμπειρία χρήστη».
Έχουμε δει κάτι παρόμοιο να συμβαίνει με άλλες τεχνολογίες όπως οι υπολογιστές και τα κινητά τηλέφωνα. Πότε ήταν η τελευταία φορά που αγοράσαμε τηλέφωνο με βάση το …φυσικό ακουστικό;
Η Tesla είναι, ίσως, το πρώτο και καλύτερο παράδειγμα ενός OEM (Original Equipment Manufacturer), δηλαδή κατασκευαστή αρχικού εξοπλισμού, που το έχει αποτυπώσει με τα πρόσφατα μοντέλα της δίνοντας έμφαση στην παροχή περισσότερης τεχνολογίας.
Οι OEM θα πρέπει να απομακρυνθούν από το να βλέπουν τα οχήματα ως ύλη και να επενδύσουν σε μεγάλο βαθμό για να διερευνήσουν πώς μπορούν να εφαρμόσουν λογισμικό στα προϊόντας τους για να παρέχουν στους χρήστες μια μοναδική, ευρυζωνική-ευέλικτη προσφορά. Ο πυρήνας της ελκυστικότητας των καταναλωτών θα είναι η απάντηση σε ερωτήσεις όπως: «Ποιες δυνατότητες είναι διαθέσιμες;», «Μπορώ να επιλέξω/καταργήσω κάποια από αυτές;», «Πώς θα είναι διαφορετική η εμπειρία μου σε αυτό το αυτοκίνητο από άλλα;».
Ενώ πολλές από τις δυνατότητες που προσφέρει η Tesla, πχ, μπορεί να φαίνονται σαν τρικ του μάρκετινγκ, προσφέρουν μια πραγματική ένδειξη των πιθανών εφαρμογών λογισμικού στα αυτοκίνητα.
Το έχουμε δει, ήδη, σε άλλα οχήματα με προσαρμογή της θέρμανσης και ψύξης της καμπίνας ξεχωριστά μεταξύ των επιβατών και με συστήματα ψυχαγωγίας. Αν και μπορεί να φαίνεται υπερβολικό να πούμε ότι τα όρια είναι ουσιαστικά απεριόριστα, οποιαδήποτε πτυχή ενός οχήματος μπορεί να διαμορφωθεί/προσαρμοστεί, πλέον, με κάποιο τρόπο μέσω λογισμικού.
Οι λειτουργίες αυτόματου πιλότου είναι ένα προφανές παράδειγμα, θα συνεχίσει να επεκτείνεται καθώς εξελίσσεται η τεχνολογία, αλλά και ο κινητήρας ενός οχήματος παρέχει επίσης τεράστια περιθώρια λογισμικού για την προσαρμογή της εμπειρίας στις ανάγκες του οδηγού.
Μέσω λογισμικού, οι οδηγοί θα μπορούν να επιλέξουν να αυξήσουν την απόδοση ισχύος των οχημάτων, καθώς και την ανταπόκριση των συστημάτων πέδησης, του γκαζιού και των ταχυτήτων, για να μετατρέψουν αποτελεσματικά το οικογενειακό αυτοκίνητο σε σπορ αυτοκίνητο, μέσα σε κλάσματα του δετερολέπτου.
Καθώς, το λογισμικό στα αυτοκίνητα γίνεται όλο και πιο περίπλοκο, οι παραδοσιακοί κατασκευαστές αυτοκινήτων κατανοούν ότι τα παξιμάδια και τα μπουλόνια θα εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την τεχνογνωσία του λογισμικού. Αυτό θα γίνει σε όλα τα στάδια του σχεδιασμού και της παραγωγής οχημάτων έως και τη συντήρηση του τελικού προϊόντος.
Οι μηχανικοί λογισμικού θα γίνουν απαραίτητοι στη φάση του σχεδιασμού για να υποστηρίξουν την εφαρμογή νέων και καινοτόμων τεχνολογιών που θα επιτρέψουν στους OEM να παρέχουν μοναδικές υπηρεσίες. Δεδομένου ότι το λογισμικό διεισδύει περαιτέρω στο τελικό προϊόν, οι καταναλωτές θα βρεθούν όλο και περισσότερο να επισκέπτονται συνεργεία για σφάλματα που σχετίζονται με το λογισμικό. Εδώ, οι κατασκευαστές θα βρεθούν ξανά στην ανάγκη πρόσληψης ειδικών λογισμικού πέρα από τους παραδοσιακούς μηχανικούς και γι’ αυτό γίνεται λόγος για την ειδικότητα του μηχανοτρονικού…