Μη σας ξεγελάνε ο βέλγικες πινακίδες στο νέο Toyota Yaris, το οποίο βλέπετε στις φωτογραφίες. Δε βρισκόμαστε στις Βρυξέλλες (πώς να ταξιδέψεις όταν ο Covid-19 καλπάζει;) αλλά στα πάτρια εδάφη για μια πρώτη γνωριμία με το νέο υβριδικό Yaris, το οποίο είναι ήδη διαθέσιμο στη χώρα μας.
Προτού όμως το ξεναγήσουμε στην κέντρο της πρωτεύουσας (η πόλη άλλωστε είναι το φυσικό του περιβάλλον), ας εξηγήσουμε γιατί γίναμε «μαγνήτης» βλεμμάτων στο πρώτο κιόλας φανάρι που σταματήσαμε.
Στην τέταρτη πλέον γενιά του το Yaris, αποκλειστικά με πεντάθυρο αμάξωμα (εξαίρεση το ισχυρότερο τρίθυρο GR Yaris), επέλεξε μια σαφώς πιο δυναμική αμφίεση. Παρατηρήστε τις εντονότερες ακμές στους προφυλακτήρες, τα «πρησμένα» του φτερά, τις όμορφες 17αρες ζάντες, τους «ξαπλωτούς» Led εμπρός προβολείς και τα πίσω φωτιστικά σώματα σχήματος “C” που επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω ενός μαύρου πλαισίου τοποθετημένο στην πόρτα του χώρου αποσκευών.
Η υβριδική του τεχνολογία «προδίδεται» από τα σχετικά λογότυπα στα εμπρός φτερά και στο πίσω τμήμα, αλλά και από το μπλε φόντο στα λογότυπα της Toyota. Νεανικότητα προσδίδει η διχρωμία ανάμεσα στο φανταχτερό κόκκινο χρώμα του αμαξώματος και στο μαύρο που καλύπτει την οροφή, τη διακριτική αεροτομή, τα καλύμματα των πλευρικών καθρεπτών, τις εμπρός και πίσω κολόνες.
Δομημένο πάνω στην πλατφόρμα TNGA GA-B το νέο Yaris μείωσε το μήκος του 5 χλστ., φτάνοντας πλέον τα 3.940 χλστ., ενώ το πλάτος και το ύψος του διαμορφώνονται στα 1.745 χλστ. (+50 χλστ.) και 1.470 χλστ. (-40 χλστ.) αντίστοιχα.
Ανάμεσα στο εσωτερικό του απερχόμενου μοντέλου και του υφιστάμενου υπάρχει χάσμα, καθώς όλα δείχνουν ότι ξεκίνησαν από λευκό χαρτί. Το ταμπλό είναι αρκετά χαμηλότερο, δυο επιπέδων, ωφελώντας την ορατότητα, την οποία όμως δυσκολεύουν λίγο οι πίσω φαρδιές κολόνες.
Μαλακό (όχι αφρώδες) πλαστικό καλύπτει το μπροστινό επάνω τμήμα του ταμπλό, ενώ τα υπόλοιπα σκληρά υλικά έχουν καλό φινίρισμα και γερή συναρμογή. Αναμφισβήτητα ο πήχης της ποιότητας έχει ανέβει αρκετά.
Η λεπτή κεντρική οθόνη αφής 7 ιντσών του συστήματος πολυμέσων Toyota Touch, έχει απλό και κατανοητό μενού, τα γραφικά της όμως θα μπορούσαν να είναι λίγο πιο σύγχρονα. Εκτιμήσαμε πάντως ότι διαθέτει το παραδοσιακό στρογγυλό περιστρεφόμενο χειριστήριο για την αυξομείωση της έντασης και όχι πλευρικά κουμπιά αφής, αλλά κανονικά.
Πίσω από δερμάτινο πολυλειτουργικό τριάκτινο τιμόνι μικρής διαμέτρου υπάρχει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, ο οποίος αποτελείται από μια κεντρική τετράγωνη οθόνη πολλαπλών ενδείξεων και από δυο στρογγυλές, με την αριστερή να προβάλει τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος και τη δεξιά τη στάθμη καυσίμου, τη θερμοκρασία κινητήρα και το ταχύμετρο.
Η εργονομία γενικότερα είναι απροβλημάτιστη και μελετημένη, αλλά αν πρέπει οπωσδήποτε να κάνουμε κάποιο παράπονο θα ήταν για τις εσωτερικές χειρολαβές των θυρών που είναι λίγο βαθιά χωμένες και για το αρκετά μικρό ντουλαπάκι του συνοδηγού.
Η θέση οδήγησης είναι χαμηλότερη, τη φέρνεις εύκολα και γρήγορα στα μέτρα σου, σε προδιαθέτει για πιο δυναμικές διαδρομές, ενώ τα μπροστινά καθίσματα, τα οποία διατρέχουν κόκκινες ραφές, έχουν λίγο ενισχυμένη πλευρική υποστήριξη του σώματος και των μοιρών. Βελτιωμένοι είναι οι χώροι για τα πόδια των πίσω επιβατών, χάρη στο μακρύτερο μεταξόνιο των 2.560 χλστ. (+50 χλστ.), ενώ λόγω της χαμηλότερης οροφή ο «αέρας» για τα κεφάλια είναι απλά επαρκής. Θα θέλαμε επίσης οι πίσω πόρτες, οι οποίες διαθέτουν ενσωματωμένες ποτηροθήκες, να έχουν μεγαλύτερη γωνία ανοίγματος. Αν πρέπει να φιλοξενηθεί και μεσαίος πίσω επιβάτης θα διαπιστώσει ότι κάθεται λίγο ψηλότερα, αλλά το σχεδόν επίπεδο κεντρικό δάπεδο δεν ενοχλεί τα πόδια του.
Καινοτομία στην ασφάλεια οι ενσωματωμένοι στα εμπρός καθίσματα κεντρικοί αερόσακοι, οι οποίοι προστατεύουν από μια σφοδρή επαφή ανάμεσα στον οδηγό και το συνοδηγό σε μια ενδεχόμενη πλευρική πρόσκρουση.
Το πορτμπαγκάζ τώρα προσφέρει 286 λίτρα, έχει διπλό πάτο, χαμηλό κατώφλι φόρτωσης τετραγωνισμένο και άρα εκμεταλλεύσιμο σχήμα, ενώ κάτω από το δάπεδο του βρήκαμε κιτ επισκευής ελαστικού.
Όπως προαναφέραμε, το νέο Yaris που είχαμε στη διάθεσή μας διέθετε το τέταρτης γενιάς υβριδικό σύστημα (Hybrid Dynamic Force) της ιαπωνικής εταιρείας. Απαρτίζεται από νέο τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα VVT-i 1.5 λίτρων (91 ίππων) κύκλου Atkinson με θερμική απόδοση 40% και μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων, ηλεκτρικό μοτέρ (80 ίππων), e-CVT σύστημα μετάδοσης, ενώ συνδυαστικά η ισχύς και η ροπή είναι 116 ίπποι και 120 Nm αντίστοιχα.
Παράλληλα κάτω από τα πίσω καθίσματα βρίσκεται η ελαφρύτερη μπαταρία ιόντων λιθίου (χωρητικότητας 0,94 kWh). Ικανοποιητικές για τα δεδομένα χαρακτηρίζονται οι επιδόσεις με επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα εντός 9,7 δευτ. και μέγιστη ταχύτητα 175 χλμ./ώρα.
Στο ζενίθ της η μέση κατανάλωση που καταγράψαμε δε ξεπέρασε τα 4,9 λίτρα/100 χλμ. (3,7 λίτρα/100 χλμ. και 85 γρ./χλμ. C02 μετρήσεις WLTP), αποδεικνύοντας γιατί είναι τόσο δημοφιλής η υβριδική έκδοση του Yaris.
Το υβριδικό Yaris κινείται σχεδόν πάντα μέσα στην πόλη με ηλεκτρική ενέργεια, επομένως αθόρυβα και με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Ο βενζινοκινητήρας «ξυπνάει» από τον ελαφρύ του «ύπνο» όταν εξαντληθεί το απόθεμα της μπαταρίας, όταν πιέσεις βαθύτερα το γκάζι, σε ανηφόρες και σε υψηλότερες ταχύτητες. Δεν ενεργοποιείται όμως άτσαλα, αλλά ομαλότατα.
Η γραμμική απόκριση στο γκάζι είναι άμεση από τις χαμηλές στροφές, ενώ επιλέγοντας το Power (υπάρχει και το Eco) από το Drive Mode η σπιρτάδα στο δεξί πεντάλ γίνεται λίγο εντονότερη. Μπορείς να κινηθείς “smooth”, αλλά και σβέλτα ξεδιπλώνοντας μια απροσδόκητη σπορ πτυχή του νέου υβριδικού Yaris.
Αεροδυναμικός θόρυβος θα προκύψει μετά τα 120 χλμ./ώρα, αλλά ταυτόχρονα διαπιστώνεις την καλή δουλειά που έχει γίνει στην ηχομόνωση της καμπίνας. Αυξάνοντας ρυθμούς ανεβαίνει και το χαρακτηριστικό βουητό των υβριδικών μοντέλων με τη σημαντική διαφορά όμως ότι τώρα είναι σαφώς ηπιότερο και εναρμονισμένο με το οδηγικό τέμπο.
Ακόμα ένα σύνηθες φαινόμενο των υβριδικών μοντέλων είναι η προοδευτικότητα (λόγω ανάκτησης ενέργειας από την πέδηση) των φρένων, την οποία όμως συνηθίζεις γρήγορα. Σαφώς βελτιωμένο είναι το βάρος, η ακρίβεια και η πληροφόρηση που εισπράξεις από το τιμόνι, ενώ η απόσβεση της ανάρτησης έχει περάσει σε άλλο “level”, όπως και η συνολική ποιότητα κύλισης.
Το αμάξωμα, χάρη στη νέα πλατφόρμα, είναι πιο στιβαρό, εμφανίζοντας λογικές κλίσεις στις στροφές, η πρόσφυση δείχνει ότι έχει μεγαλύτερα περιθώρια, ενώ τα φαρδύτερα μετατρόχια το κάνουν να πατάει με περισσότερη αυτοπεποίθηση στην άσφαλτο.
Στην Ελλάδα το Yaris απολαμβάνει εδώ και χρόνια την πρώτη θέση των προτιμήσεων και μάλιστα όχι μόνο στην άκρως ανταγωνιστική κατηγορία του. Πιο οδηγοκεντρικό, σχεδιαστικά αναγεννημένο και τεχνολογικά εξυψωμένο έχει ήδη εξασφαλίσει την επόμενη εμπορική του επιτυχία.
Το νέο υβριδικό Yaris στην έκδοση Active ξεκινάει από τα 17.340 ευρώ.
Φωτογραφίες: Νίκος Μήτσουρας
Για περισσότερες φωτογραφίες πατήστε εδώ.