Τις προηγούμενες δεκαετίες τα πράγματα ήταν αρκετά πιο απλά, καθώς τα αυτοκίνητα δεν είχαν τόσο πολύπλοκα συστήματα.
Στην αυτοκινητική «αργκό» είχε επικρατήσει η γαλλική γλώσσα, αφού οι περισσότεροι όροι που χρησιμοποιούσαν οδηγοί και μηχανικοί ήταν γαλλικοί, έστω και αν είχαν εξελληνιστεί.
Σαζμαν, μπουζί, σασί, αμπραγιάζ (ενίοτε και.. ντεμπραγιάζ), βολάν, ντιστριμπιτέρ, καρμπιρατέρ είναι μερικοί από τους πιο δημοφιλείς όρους που χρησιμοποιούσαμε, αλλά και χρησιμοποιούμε ακόμα.
Ηλεκτρονικά και αυτοκίνητο: Νέες ορολογίες που συνεχώς αυξάνονται
Ωστόσο, με την είσοδο των ηλεκτρονικών, εισχώρησαν στη καθημερινότητα του του αυτοκινήτου, πολλά αρχικά, αγγλικών όρων στην πλειοψηφία τους, που πλέον μπερδεύουν περισσότερο τους οδηγούς ή τους πωλητές των αυτοκινήτων που πρέπει να εξηγούν τι σημαίνει ο κάθε όρος. Επιπροσθέτως, πολλές μάρκες για να διαφοροποιηθούν από τις υπόλοιπες ή τους πιο γνωστούς όρους, χρησιμοποιούν τα δικά τους αρχικά, ανακατεύοντας περαιτέρω την τράπουλα.
Ας δούμε τι σημαίνουν οι όροι και τα αρχικά, με αλφαβητική σειρά, που κυριαρχούν στον κόσμο της αυτοκίνησης και που φυσικά με την εξέλιξη της τεχνολογίας θα αυξάνονται συνεχώς.
ABS – Anti-lock breaking system: Από τα πιο γνωστά και ίσως από τα πρώτα αρχικά που κυριολεκτικά όμως έχει σώσει ζωές και… αυτοκίνητα ή έχει μειώσει τις συνέπειες εντός τροχαίου, το γνωστό σε όλους μας σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών.
ADAS – Advance Driver Assistance Systems: Προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού: Γενικός όρος που περιλαμβάνει όλα τα σύγχρονα συστήματα άνεσης και ασφάλειας που θα δούμε παρακάτω.
Amortisseur (Shock Absorber) – Αποσβεστήρας: Από τα πιο σημαντικά στοιχεία της ανάρτησης που απορροφά τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος και δεν αφήνει το αυτοκίνητο να ταλαντώνεται ανεξέλεγκτα, αν η ανάρτηση αποτελούνταν μόνο από ελατήρια.
APA – Active Parking Assist: Ενεργό σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης με κάμερες, ενίοτε και πανοραμικό και ηχητικές προειδοποιήσεις.
ASR/ESR/TCS – Anti Slip Regulation / Electronic Wheel Slip Reduction/Traction Control System: Σύστημα ελέγχου ολίσθησης των τροχών, που δεν επιτρέπει στους τροχούς να ολισθαίνουν, επεμβαίνοντας αρχικά στον κινητήρα κι αν είναι έντονη η ολίσθηση και στα φρένα των κινητήριων τροχών. (συνδυάζεται και με το ESP που θα δούμε αργότερα).
BEV – Battery Electric Vehicle: Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα που δεν έχουν θερμικό κινητήρα.
BHP/HP/PS/CV: Break – horse power / PferdeStarke/ Chevaux Vapeur: Οι μονάδες μέτρησης ισχύος κατά DIN, σε τρεις γλώσσες, αγγλικά, γερμανικά γαλλικά. Οι τρεις τελευταίοι είναι ίδιοι, με τον πρώτο που χρησιμοποιείται στην Αγγλία να αφορά στην ιπποδύναμη, υπολογίζοντας και την τριβή. Οι 100 ίπποι (PS/HP/CV) είναι ισοδύναμοι με 98.63 BHP.
Bougie (Spark Plug) – Σπινθηριστής: Υπεύθυνος για την καύση του μείγματος αέρα-βενζίνης στους βενζινοκινητήρες.
CAN-BUS: Controller Area Network: Κεντρικό σύστημα ελέγχου των ηλεκτρονικών των αυτοκινήτων που έχουν υιοθετήσει από τις αρχές του 21ου αιώνα περίπου.
Capot: Το γνωστό σε όλους… καπό, ή αλλιώς το κάλυμμα του κινητήρα
Carburateur – Εξαερωτήρας: Για εγκυκλοπαιδικές πλέον γνώσεις και για όσους ασχολούνται με τα ιστορικά αυτοκίνητα. Η είσοδος των συστημάτων ψεκασμού καυσίμου, κατήργησε το καρμπιρατέρ, που καθόριζε το μείγμα αέρα-καυσίμου πριν τον θάλαμο καύσης.
CAS – Collision Avoidance System: Σύστημα αποφυγής σύγκρουσης που φρενάρει μόνο του το αυτοκίνητο σε περίπτωση που οδηγός είναι αφηρημένος ή δεν αντιληφθεί έγκαιρα τον κίνδυνο και μέσω των αισθητήρων, ενεργοποιεί τα φρένα αποφεύγοντας ή μειώνοντας τις συνέπειες της πρόσκρουσης
CC/ACC: Cruise Control & Adaptive Cruise Control: Σύστημα διατήρησης σταθερής ταχύτητας στον αυτοκινητόδρομο, που πλέον τα περισσότερα αυτοκίνητα διαθέτουν και την αυτόματη ρύθμιση της απόστασης από το προπορευόμενο όχημα, ενώ τα πιο εξελιγμένα «διαβάζουν» τα όρια ταχύτητας και προσαρμόζουν αυτόματα την ταχύτητα.
Changement (Gearbox) – Κιβώτιο ταχυτήτων: Από τους πλέον γνωστούς όρους που συνδυάζεται με το levier, τον επιλογέα για τις αλλαγές ταχυτήτων.
Chassis – Πλαίσιο: Το αμάξωμα του αυτοκινήτου
CVT- Continuous Variable Transmission: Κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων, χωρίς τα κλασικά γρανάζια, αλλά τροχαλίες που μεταβάλλεται η διάμετρός τους κι αντίστοιχα αυξομειώνεται η σχέση μετάδοσης.
Distributeur – Διανομέας: Άλλο ένα εξάρτημα που συναντάμαι σε ιστορικά και κλασικά αυτοκίνητα. «Διένειμε» το ρεύμα στα μπουζί, μέσω ενός κεντρικού πολλαπλασιαστή. Πλέον ο κάθε κύλινδρος έχει τον δικό του πολλαπλασιαστή.
DRL – Daytime Running Lights: Τα φώτα ημέρας που ανάβουν μόλις τεθεί ο κινητήρας σε λειτουργία, που ξεκίνησαν να εφαρμόζονται στις βόρειες χώρες και τελικά επικράτησαν παντού.
DSC – Dynamic Stability Control ή ESP – Electronic Stability Control/Program: Δυναμικός έλεγχος ευστάθειες ή το Ηλεκτρονικό Πρόγραμμα Ευστάθειας που επεμβαίνει και στα φρένα, με δυνατότητα να φρενάρει τον κάθε τροχό ξεχωριστά, ώστε να μην παρεκκλίνει της πορείας του το αυτοκίνητο, όσο το επιτρέπουν οι νόμοι της Φυσικής…
EBD – Electronic Break Force/Pressure Distribution: Ηλεκτρονικός κατανεμητής πέδησης που διατηρεί σταθερή την πίεση στα φρένα μεταξύ των αξόνων αλλά και μεταξύ δεξιών και αριστερών τροχών, ώστε να μην εκτρέπονται τα αυτοκίνητα κατά το φρενάρισμα, όπως συνέβαινε παλαιότερα.
ECU – Engine Control Unit: Ο κεντρικός εγκέφαλος του αυτοκινήτου. Τη σημερινή εποχή εξακολουθεί να υπάρχει, αλλά μαζί με πλήθος άλλων μικρότερων μονάδων που ελέγχουν επί μέρους λειτουργίες.
EDC – Electronic Damper Control: Ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, που συναντάμε σε ακριβά ή σπορ αυτοκίνητα
EDL – Electronic Differential Lock: Πρόκειται για ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό που προσομοιάζει τη λειτουργία του μηχανικού, μεταβάλλοντας τη ροπή στους τροχούς του ίδιου άξονα, ανάλογα τις συνθήκες.
Embrayage: O γνωστός σε όλους συμπλέκτης, για όσο υπάρχει ακόμα στ’ αυτοκίνητα.