Στις αφίξεις του αεροδρομίου της Βαρκελώνης μας περίμενε το νέο Cupra Tavascan, φορτισμένο και έτοιμο για την πρώτη μας οδηγική επαφή.
Και εμείς δε χάσαμε την ευκαιρία για μια πρώτη φωτογραφία, με τα Tavascan, στοιχισμένα στον «πόντο» πριν πάρουμε το τιμόνι..
Τα κατατόπια στο αεροδρόμιο της ισπανικής πόλης μας ήταν γνώριμα, καθώς η πρωτεύουσα της Καταλωνίας επιλέγεται συχνότατα για τις διεθνείς παρουσιάσεις νέων μοντέλων. Αντιθέτως με το νέο Tavascan χρειάστηκε λίγος χρόνος για μια πιο «στενή» γνωριμία, ώστε να εξερευνήσουμε τις σχεδιαστικές του γραμμές, οι οποίες σηματοδοτούν μια αλλαγή σελίδας στο συνολικό design της Cupra.
Cupra: Σχεδιασμένο με πάθος το ηλεκτρικό Tavascan
Αυτό αποδεικνύεται άλλωστε και από το γεγονός ότι το πρόσφατα ανανεωμένο Formentor άντλησε έμπνευση από το Tavascan, ειδικά στο μπροστινό του τμήμα. Τολμηρό αλλά όχι παρακινδυνευμένο, δυναμικό χωρίς να τρομάζει, αλλιώτικο έχοντας όμως το DNA της Cupra.
Αυτές ήταν οι πρώτες σκέψεις που κάναμε όταν βρεθήκαμε επιτέλους σε απόσταση αναπνοής από το Tavascan. Η όψη του έχει ονομαστεί «ρύγχος καρχαρία», ενώ πράγματι σου δίνει την αίσθηση ότι είναι έτοιμο να επιτεθεί και να «καταπιεί» την άσφαλτο.
Σημείο αναφοράς αποτελεί η κεκλιμένη γραμμή οροφής του που μας κάνει να μιλάμε για το πρώτο coupe αμιγώς ηλεκτροκίνητο SUV της Cupra. Το μυώδες καπό με τις έντονες νευρώσεις ενσωματώνει στο χείλος του το έμβλημα της μάρκας, ενώ από κάτω αναγράφεται το όνομα της Cupra. Από μακριά ξεχωρίζουν τα τρία τριγωνικά Led με δέσμη matrix που ενσωματώνονται στα φωτιστικά σώματα.
Το προφίλ του Tavascan αναδεικνύουν οι ζάντες 19 έως 21 ιντσών με αεροδυναμικά καλύμματα που μειώνουν τους στροβιλισμούς και ο Led φωτισμός στις χειρολαβές των θυρών. Το μοτίβο των τριών τριγωνικών Led συναντάται και στα πίσω φωτιστικά σώματα, τα οποία επικοινωνούν μεταξύ τους με μια λεπτή φωτιζόμενη λωρίδα στην πόρτα του χώρου αποσκευών, ενώ στο κέντρο της βρίσκεται το επίσης φωτιζόμενο λογότυπο της Cupra.
Χαμηλότερα ξεχωρίζει ο πίσω διαχύτης που συμβάλει στην αεροδυναμική και στη διαμόρφωση του συντελεστή Cx στο 0,26. Στη γλώσσα των αριθμών το νέο Tavascan, βασιζόμενο στην πλατφόρμα MEB, έχει μήκος 4.644 χλστ., πλάτος 1.861 χλστ. και ύψος 1.597 χλστ., ενώ η παλέτα για το αμάξωμά του περιλαμβάνει πέντε αποχρώσεις (Tavascan Blue, White Silver, Atacama Desert, Basalt Grey, Century Bronze Matt).
Cupra Tavascan: Σμιλευμένο με τέχνη εσωτερικό
Νέα σχεδιαστικά δεδομένα για την Cupra φέρνει και το εσωτερικό του Tavascan, καθώς συναντήσαμε ένα εντελώς διαφορετικό και πιο τολμηρό σκηνικό. Η υπερυψωμένη «ραχοκοκαλιά» που ξεκινάει από τη βάση της κεντρικής κονσόλας επεκτείνεται αριστερά και δεξιά του ταμπλό, έχοντας ρόλο «πυλώνα».
Το δεύτερο στοιχείο που μαγνητίζει τα βλέμματα είναι η χάλκινη «λεπίδα», δηλαδή το διακοσμητικό ένθετο κατά μήκος του ταμπλό και στα πάνελ των θυρών, στο χαρακτηριστικό χρώμα της Cupra.
Ειδική μνεία αξίζει στη στάνταρ κεντρική οθόνη αφής 15 ιντσών του συστήματος πολυμέσων, η οποία είναι η μεγαλύτερη που έχει τοποθετηθεί μέχρι τώρα σε μοντέλο της Cupra, ενώ στη βάση της υπάρχει φωτιζόμενο slider για διαισθητικό έλεγχο του κλιματισμού και της έντασης του ήχου.
Την περιήγηση στο μενού της οθόνης διευκολύνουν τα τρία παραμετροποιήσιμα widget, ενώ το σύστημα Wireless Full Link επιτρέπει συνδεσιμότητα μέσω Apple CarPlay και το Android Auto. Μια μοναδική ακουστική εμπειρία προσφέρει το ηχοσύστημα που αναπτύχθηκε από την Sennheiser Mobility με 12 ηχεία και ισχύ 425 Watt.
Παρατηρήστε ακόμα το ψηφιακό πίνακα οργάνων με οθόνη 5,3 ιντσών, τους λεπτούς κεντρικούς αεραγωγούς, τα κατασκευασμένα από βιώσιμα υλικά καθίσματα, το πολυλειτουργικό τιμόνι με επίπεδη βάση και δυο ενσωματωμένα στρογγυλά κουμπιά για την εναλλαγή των προγραμμάτων οδήγησης και τον κρυφό ατμοσφαιρικό Led φωτισμό σε διάφορα σημεία της καμπίνας.
Οι χώροι για μικροαντικείμενα αφθονούν, ενώ για τις αποσκευές επαρκεί το πορτμπαγκάζ των 540 λίτρων. Οι πίσω επιβάτες έχουν ικανοποιητικό «αέρα» για τα κεφάλια τους παρά την ύπαρξη πανοραμικής γυάλινης οροφής και αρκετό χώρο για τα πόδια τους (μεταξόνιο 2.766 χλστ.), με το κεντρικό δάπεδο να είναι επίπεδο. Τα υλικά είναι προσεκτικά επιλεγμένα με μαλακό πλαστικό που έχει υφασμάτινη επένδυση στο μεγαλύτερο τμήμα του ταμπλό.
Το head-up display επαυξημένη πραγματικότητας προβάλλει πληροφορίες στο παρμπρίζ όπως τις ενδείξεις των συστημάτων υποβοήθησης, της πλοήγησης και της ταχύτητας κίνησης του οχήματος.
Cupra Tavascan Endurance: Πισωκίνητο με 286 ίππους
Η έκδοση Endurance του Tavascan διαθέτει έναν ισχυρό ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος είναι πίσω τοποθετημένος, με την κίνηση επομένως να μεταδίδεται στους πίσω τροχούς. Παράγει 286 ίππους (210 kW) και πλούσια ροπή 545 Nm, επιτρέποντας επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα εντός 6,8 δευτ. και μέγιστη ταχύτητα 180 χλμ./ώρα. Στο δάπεδο του αμαξώματος βρίσκεται ενσωματωμένη, μέσα σε αλουμινένια δομή, η μπαταρία ιόντων λιθίου ωφέλιμης χωρητικότητας 77 kWh, ενώ η διάταξή της ενισχύει την ακαμψία και διατηρεί το κέντρο βάρους χαμηλά.
Σύμφωνα με την Cupra η μέγιστη αυτονομία που εξασφαλίζει στο Tavascan Endurance φτάνει μέχρι τα 568 χλμ. (μέτρηση WLTP) και η μέση κατανάλωση ενέργειας κυμαίνεται από 15,2- 16,0 kWh/100 χλμ.
Στην αποδοτικότητα του συστήματος συνεισφέρει το ενσωματωμένο σύστημα θερμικής διαχείρισης που διατηρεί τη θερμοκρασία της μπαταρίας σε βέλτιστα επίπεδα. Η μπαταρία περιλαμβάνει μια βάση με ενσωματωμένα κανάλια νερού που συνδέονται με το κύκλωμα ψύξης. Το Tavascan διατίθεται επίσης προαιρετικά με αντλία θερμότητας, η οποία εξασφαλίζει πιο αποδοτική θέρμανση της καμπίνας, κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο όταν η εξωτερική θερμοκρασία πέφτει.
Cupra Tavascan VZ: Τετρακίνητο με 340 ίππους
Οδηγήσαμε την κορυφαία έκδοση VZ του Tavascan που διαθέτει ζεύγος ηλεκτροκινητήρων, ο πίσω 285 ίππων (210 kW) και ο μπροστινός 108 ίππων (80 kW), εξασφαλίζοντας τετρακίνηση, καθώς μεταδίδεται έως και το 30% της ισχύος στους εμπρός τροχούς, όταν η ενσωματωμένη μονάδα ελέγχου ανιχνεύσει ανάγκη πρόσφυσης. Συνδυαστικά το Tavascan VZ παράγει 340 ίππους (250 kW), ενώ αμετάβλητη παραμένει η ροπή στα 545 Nm, όπως και η τελική ταχύτητα των 180 χλμ./ώρα, όμως η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα είναι ταχύτερη, καθώς διαρκεί 5,5 δευτ.
Στο πόστο της παραμένει η μπαταρία των 77 kWh, η οποία στην περίπτωση του Tavascan VZ υπόσχεται αυτονομία έως 522 χλμ. (μέτρηση WLTP) και μέση κατανάλωση ενέργειας 16,5-16,8 kWh/100 χλμ. Σε πραγματικές συνθήκες είδαμε αυτονομία κοντά στα 410 χλμ. Σε κάθε περίπτωση η μπαταρία από ταχυφορτιστή ισχύος έως 135 kW μπορεί να φορτίσει από 10-80% εντός μόλις 30 λεπτών, ανακτώντας αυτονομία 100 χλμ. σε μόλις 7 λεπτά.
Cupra Tavascan: Στο δρόμο
Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε έξι προγράμματα (Range, Comfort, Performance, Cupra, Individual, Traction) ανάλογα με τις συνθήκες και τις επιθυμίες του. Ο επιλογέας κίνησης του οχήματος βρίσκεται ενσωματωμένος στην κολόνα του τιμονιού, ενώ επιλέγοντας τη θέση “B” πραγματοποιείται ανάκτηση ενέργειας όταν ο οδηγός παίρνει τοι πόδι του από το γκάζι, ενώ η εν λόγω διαδικασία μπορεί να ρυθμιστεί σε τρία επίπεδα μέσω των paddles που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι.
Όπως κάθε μοντέλο της Cupra, έτσι και το νέο Tavascan, διακρίνεται για τον οδηγοκέντρικο του χαρακτήρα, ενώ διαθέτει τεχνολογία δυναμικού πλαισίου DCC Sport. Η ανάρτηση (γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά-πολλαπλών συνδέσμων πίσω) αρχικά δείχνει κάπως σφιχτή, ωστόσο βρίσκει όποτε χρειάζεται την απαραίτητη «ελαστικότητα», ώστε να εξασφαλίζει ισορροπία άνεσης και σπορ οδήγησης.(βοηθούσε και η αψεγάδιαστη ισπανική άσφαλτος σε συνδυασμό με τα ελαστικά υψηλών επιδόσεων).
Στη σταθερότητα και στο αποφασιστικό πάτημα του Tavascan συμβάλει και η σχεδόν ιδανική κατανομή του βάρους εμπρός-πίσω (49:51). Το προοδευτικό σύστημα διεύθυνσης φέρνει διαρκώς άφθονη πληροφόρηση στα χέρια του οδηγού για την ακριβή θέση των τροχών, επιτρέποντας του να χαράζει χωρίς αποκλίσεις την πορεία του. Αποτελεσματικά σε κάθε συνθήκη και χωρίς να αγχώνουν τα δυνατά φρένα του Tavascan, έχοντας μόνο ένα μικρό αρχικό «κενό» διάστημα.
Cupra Tavascan: Επιλογές εξοπλισμού
Στη γκάμα του Tavascan υπάρχουν τέσσερα προαιρετικά εξοπλιστικά πακέτα. Το Immersive (ηχοσύστημα Sennheiser, κάμερα Top View 360º, ηλεκτρικά και θερμαινόμενα μπροστινά καθίσματα από ανακυκλωμένες μικροΐνες, ζάντες 20 ιντσών), το Adrenaline (επιπλέον της έκδοσης Immersive, ζάντες 21 ιντσών στο χρώμα του χαλκού, φώτα Led matrix, head-up display επαυξημένης πραγματικότητας, DCC Sport και πανοραμική ηλιοροφή).
Το Extreme (επιπλέον της έκδοσης Adrenaline, σφυρήλατες ζάντες 21 ιντσών με ελαστικά επιδόσεων, δερμάτινα μπροστινά κλιματιζόμενα καθίσματα CUP Bucket) και το Winter (αντλία θερμότητας, θερμαινόμενα μπροστινά και πίσω καθίσματα, θερμαινόμενο παρμπρίζ). Στην Ελλάδα το νέο Tavascan αναμένεται το Σεπτέμβριο, ενώ προς το παρόν δεν έχουν ανακοινωθεί οι τιμές τους.