Με πλήρη ώθηση για τη διακοπή των εκπομπών ρύπων το 2035, αλλά με «ένα ευρύ φάσμα καινοτόμων τεχνολογιών» και «μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση, στην οποία τα συνθετικά καύσιμα μπορούν να διαδραματίσουν ρόλο μέσω μιας στοχευμένης αλλαγής στον κανονισμό ως μέρος της προγραμματισμένης αναθεώρησης».
Κάπως έτσι η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν λέει «ναι» στα συνθετικά καύσιμα που θα κρατήσουν ζωντανούς τους κινητήρες εσωτερικής καύσης ακόμη και μετά τα μέσα της επόμενης δεκαετίας, όταν θα τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση πώλησης βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
(το πότε είναι το κλειδί, που όλοι με τον έναν ή τον άλλον τρόπο αποφεύγουν να διευκρινίσουν).
Η ομιλία εκφωνήθηκε ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όπου η Von der Leyen παρουσιάστηκε ως εκ νέου υποψήφια για την προεδρία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και όπου επιβεβαιώθηκε με 401 ψήφους υπέρ, 284 κατά και 15 αποχές, ξεκινώντας έτσι μια δεύτερη θητεία που θα προωθήσει τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας με περισσότερο «πραγματισμό».
Η διακοπή των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035 θα απαιτήσει μια ουδέτερη προσέγγιση από τεχνολογικής άποψης, στην οποία τα συνθετικά καύσιμα και τα ηλεκτρικά οχήματα θα έχουν τις ίδιες πιθανότητες. Είναι σημαντικό τόσο να τηρούμε τους στόχους όσο και η τεχνολογία να είναι ουδέτερη.
Ως εκ τούτου, θα εναπόκειται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δώσει στα συνθετικά καύσιμα ρόλο στη μετάβαση του αυτοκινήτου προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων. Ένα έργο που θα πρέπει να ολοκληρωθεί το 2026, όταν – σύμφωνα με τον φάκελο που διατάσσει την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, με ρήτρα διασφάλισης υπέρ των εναλλακτικών πηγών ενέργειας αντί του ηλεκτρισμού – οι Βρυξέλλες θα πρέπει να επανεκτιμήσουν την περιβαλλοντική βιωσιμότητα των συνθετικών καυσίμων και ενδεχομένως να εξουσιοδοτήσει τη χρήση τους.
Ωστόσο, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν υπογραμμίζει ότι «ο στόχος κλιματικής ουδετερότητας για τα αυτοκίνητα που τέθηκε για το 2035 δημιουργεί προβλεψιμότητα για τους επενδυτές και τους κατασκευαστές». Που σημαίνει ότι η ζωή δε θα συνεχιστεί αποκλειστικά με ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, δεν έγινε καμία αναφορά στα βιοκαύσιμα, και στα οργανικά καύσιμα.