Από τις πιο συχνές μορφές τροχαίων ατυχημάτων είναι οι οπίσθιες συγκρούσεις, οι οποίες μπορεί να έχουν σοβαρές συνέπειες.
Μπορούν να οδηγήσουν σε σοβαρό τραυματισμό ή ακόμα και σε θάνατο επιβατών, ενώ δεν πρέπει να θεωρούνται λιγότερο επικίνδυνες σε σύγκριση με τις μετωπικές ή πλευρικές συγκρούσεις. Υπάρχουν όμως κάποια μέτρα προστασίας, τα οποία οφείλουμε όλοι οι οδηγοί να ακολουθήσουμε, ώστε να περιορίσουμε τις οπίσθιες συγκρούσεις που σημειώνονται τακτικότατα στους δρόμους.
1. Πρώτος βασικός κανόνας είναι να έχουμε διαρκώς στραμμένη την προσοχή μας στο δρόμο και στο προπορευόμενο όχημα. Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης είναι η συχνότερη αιτία απόσπασης προσοχής.
2. Διατηρούμε την απαραίτητη απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα, η οποία εξαρτάται από τις συνθήκες, δηλαδή το δρόμο και την ταχύτητα, ώστε να έχουμε τον απαιτούμενο χρόνο να αντιδράσουμε εγκαίρως αν ο μπροστινός μας φρενάρει απότομα για τον οποιοδήποτε λόγο. Σημειώνεται ότι σε περίπτωση βροχόπτωσης ή ομίχλης η ορατότητα περιορίζεται, όπως και η ικανότητα πέδησης, επομένως πρέπει να αυξάνουμε τις αποστάσεις ασφαλείας.
3. Οφείλουμε να ελέγχουμε τακτικά ότι τα πίσω φώτα των φρένων στο όχημά μας λειτουργούν κανονικά. Εάν τα φώτα φρένων σας είναι σβηστά ή μόνο ένα ανάβει, οι άλλοι οδηγοί μπορεί να μην συνειδητοποιήσουν εγκαίρως ότι έχετε αρχίσει να επιβραδύνετε και έτσι είναι πιθανό να συμβεί μια οπίσθια σύγκρουση. Αν διαπιστώσετε ότι κάποια λάμπα έχει καεί, τότε φροντίστε να την αντικαταστήσετε το συντομότερο δυνατόν.
4. Όταν βρισκόμαστε σταματημένοι σε κόκκινο φανάρι και ο δρόμος από πίσω σας είναι άδειος, ρίχνουμε διαρκώς ματιές στον κεντρικό καθρέπτη, ώστε να δούμε εγκαίρως αν κάποιο όχημα πλησιάζει με ταχύτητα που υποδεικνύει ότι ο οδηγός του δεν έχει εντοπίσει το κόκκινο φανάρι, ούτε την παρουσία μας. Με κάποιο ελιγμό αριστερά ή δεξιά, αν βέβαια υπάρχει το περιθώριο, ίσως την τελευταία στιγμή καταφέρουμε να αποφύγουμε τα χειρότερα.
5. Προσπαθούμε να μη φρενάρουμε απότομα, κάτι στο οποίο θα μας βοηθήσει η διατήρηση των αποστάσεων ασφαλείας που προαναφέραμε. Αν φρενάρουμε απότομα ταυτόχρονα πατάμε το κουμπί των αλάρμ για να ειδοποιήσουμε τα πίσω οχήματα και στρέφουμε το βλέμμα μας στον κεντρικό καθρέπτη για να ελέγξουμε την κατάσταση.
6. Οι πίσω επιβάτες θα πρέπει πάντα να φοράνε ζώνη ασφαλείας, ώστε να μην εκσφενδονιστούν προς τα εμπρός σε μια ενδεχόμενη οπίσθια σύγκρουση, ενώ θα πρέπει να έχουν τοποθετήσει σωστά τα προσκέφαλα στα καθίσματά τους για προστασία του αυχένα.