Μέσα σε 24 ώρες ένα σαββατοκύριακο χάσαμε 5 ανθρώπους σε δυο τροχαία σε Μυτιλήνη και Κρήτη. Ο αριθμός ήρθε να προστεθεί στις φετινές απώλειες που ανέρχονται σε εκατοντάδες. Μόνο στο ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) από την αρχή του έτους έχουν σκοτωθεί 14 άνθρωποι, ενώ από το 2015 ο αριθμός των νεκρών του ΒΟΑΚ φτάνει τους 112, σύμφωνα με τα στοιχεία που διατηρεί ο Γιάννης Λιονάκης, πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΕΣΥΠΡΟΤΑ). Στην Κρήτη φέτος έχουμε 39 νεκρούς από τροχαία μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές (21/8). Φαντάζει απίθανο κι όμως είναι πέρα για πέρα αληθινό ότι κάποιοι, βρήκαν πάνω στα πτώματα και στα συντρίμμια πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης. Κανείς δεν αναφέρει αν τα θύματα φορούσαν ζώνη (ένας πετάχτηκε έξω από το αυτοκίνητο) και πόση ώρα ήταν ξύπνιοι. Το ρεπορτάζ μας λέει ότι είχαν πιάσει δουλειά, το μεσημέρι της Παρασκευής και σχόλασαν το πρωί του Σαββάτου μετά από 18 ώρες δουλειάς.
Προφανώς χρειάζονται υποδομές, είναι πρόδηλο ότι έχουν μηδενιστεί τα δυστυχήματα στο Κόρινθος – Πάτρα από τη στιγμή που δόθηκε στην κυκλοφορία ο αυτοκινητόδρομος. Το Πάτρα – Πύλος και το Κίσσαμος – Σητεία είναι τα δυο τελευταία μεγάλα κομμάτια αυτοκινητοδρόμων που πρέπει να ολοκληρωθούν. Η οδική ασφάλεια στηρίζεται σε 3 πυλώνες: Παιδεία, αστυνόμευση και υποδομές. Αν οι τρεις αυτοί τομείς υπηρετούνταν σωστά πιθανόν κανένας από τους 5 ανθρώπους δεν θα είχε χάσει τη ζωή του. Αν υπήρχε η παιδεία, οι εργαζόμενοι θα είχαν φροντίσει από πριν να διασφαλίσουν ότι θα ξεκουραστούν προτού μετακινηθούν. Θα φορούσαν ζώνη. Πιθανόν ένα σύγχρονο αυτοκίνητο με όλα τα συστήματα ασφαλείας να τους προστάτευε καλύτερα. Αν ο ΒΟΑΚ ήταν κλειστός αυτοκινητόδρομος ίσως είχε αποφευχθεί η είσοδος στο αντίθετο ρεύμα. Αν η αστυνόμευση ήταν επαρκής ο μοτοσικλετιστής στη Μυτιλήνη ίσως κινούνταν σύννομα και όχι με ακατάλληλη ταχύτητα. Προφανώς δεν είναι πανάκεια οι κάμερες. Το δυστύχημα στο ΒΟΑΚ δεν μπορούσαν να το σταματήσουν οι κάμερες. Η παιδεία όμως μπορούσε! Είναι καθοριστικής σημασίας να χτίσουμε ως χώρα μια κουλτούρα ασφάλειας. Στους δρόμους, στα λούνα παρκ παντού.