Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να γίνουν πιο ελκυστικά, χρειάζονται ακόμα πιο αποδοτικές μπαταρίες, με χαμηλότερο κόστος και βάρος.
Όσο αυξάνεται η ζήτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε συνεργασία με τις εταιρείες κατασκευής μπαταριών, θα ψάχνουν λύσεις και θα επενδύουν τεράστια ποσά, σε νέες πιο εξελιγμένες μπαταρίες, που θα εξαλείφουν τα μειονεκτήματα των ηλεκτρικών, όπως η περιορισμένη αυτονομία, το υψηλό βάρος, οι μεγάλοι χρόνοι φόρτισης και το κόστος κατασκευής.
Τελευταία έχουν παρουσιαστεί αρκετές μπαταρίες νέου τύπου, όπως σταθερής κατάστασης (Solid State), Λιθίου-Σιδήρου-Φωσφόρου (LFP), ή Λιθίου-Θείου (LiS) που έχουν στόχο να εξαλείψουν σε μεγάλο βαθμό τα παραπάνω μειονεκτήματα.
Προηγμένες μπαταρίες Λιθίου: Με Νιόβιο στο ανοδικό στοιχείο
Το όχι και ιδιαίτερα γνωστό στοιχείο Νιόβιο (Nb), έχει ατομικό αριθμό 41 με κυριότερα χαρακτηριστικά, το πολύ υψηλό σημείο τήξης (2.477 βαθμούς Κελσίου – έκτο στη σειρά) και ότι βρίσκεται στον φλοιό της γης σε περιεκτικότητα όση εκείνη και του Λιθίου. Συγκαταλέγεται στα πυρίμαχα υλικά και οξειδώνεται σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, στοιχεία που το καθιστούν ιδανικό για την τοποθέτησή του σε μπαταρίες.
Το Νιόβιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο ανοδικό στοιχείο της μπαταρίας, συγκροτώντας ένα κράμα μαζί με το Τιτάνιο (NTO – Νιόβιο -οξείδιο Τιτανίου) ή το ανάμεικτο διοξείδιο Νιοβίου (XNO) ή το ιδιαίτερα πυρίμαχο κράμα με το Βολφράμιο (NWO – Νιόβιο – οξείδιο Βολφραμίου).
Επιπροσθέτως, το Νιόβιο μπορεί να μειώσει το Κοβάλτιο στις μπαταρίες, ή να το εξαλείψει εντελώς, μειώνοντας το κόστος της μπαταρίες, αφού ανήκει στις σπάνιες γαίες, με την παραγωγή του, άρα και την τιμή του, να εξαρτάται από αστάθμητους παράγοντες, καθώς το 50% των κοιτασμάτων Κοβαλτίου βρίσκεται στην Αφρική και συγκεκριμένα στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κογκό.
Τέλος το Νιόβιο, έχει μεγαλύτερη αγωγιμότητα και είναι πιο σταθερό σαν υλικό σε μακροχρόνια χρήση, καθώς μπορεί να λειτουργήσει σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, χωρίς να χάνει τις ιδιότητές του, προσφέροντας ταχύτερους χρόνους φόρτισης και μεγαλύτερη απόδοση.
Σίγουρα η τεχνολογία των μπαταριών εξελίσσεται ραγδαία και σύντομα θα δούμε σε μαζική παραγωγή τις νέες τεχνολογίες, που ίσως δώσουν λύση στα μειονεκτήματα των ηλεκτρικών μοντέλων.