Κρίση αυτοκινητοβιομηχανίας στην ΕΕ, με αποτέλεσμα τρομερές μειώσεις στις θέσεις εργασίες στα εργοστάσια κατασκευής εξαρτημάτων και ανταλλακτικών.
Το 2024, ο ευρωπαϊκός κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας σημείωσε σημαντική αύξηση στις απώλειες θέσεων εργασίας μεταξύ των προμηθευτών εξαρτημάτων/ανταλλακτικών αυτοκινήτων. Μια ανησυχητική τάση δεδομένου ότι μιλάμε για διπλασιασμό των περικοπών θέσεων εργασίας σε σύγκριση με το 2023.
Το ανησυχητικό σενάριο της ευρωπαϊκής βιομηχανίας εξαρτημάτων/ανταλλακτικών αυτοκινήτων σκιαγραφείται από μια ανάλυση που διενεργήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση Προμηθευτών Αυτοκινήτων (CLEPA) η οποία ανατέθηκε από τους Financial Times.
Η έρευνα διαπίστωσε ότι περισσότερες από 30.000 θέσεις εργασίας χάθηκαν το 2024, σε σύγκριση με 15.000 το 2023. Επιπλέον, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας έχει επιβραδυνθεί σημαντικά, οδηγώντας σε καθαρή απώλεια περισσότερων από 58.000 θέσεων εργασίας στον κλάδο από το 2020 έως σήμερα.
Αυτοκινητοβιομηχανία: Οι λόγοι για τη μείωση στις θέσεις εργασίας
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για την κρίση απασχόλησης στην αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτων. Όπως επιβράδυνση πωλήσεων στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων, πόλεμος στην Ουκρανία και πληθωρισμός. Ειδικότερα, η συνεχής πτώση των πωλήσεων νέων οχημάτων ανάγκασε πολλές εταιρείες εξαρτημάτων/ανταλλακτικών, συμπεριλαμβανομένων ιστορικών εμπορικών σημάτων όπως Michelin και Bosch, να ανακοινώσουν χιλιάδες απολύσεις κατά τον τελευταίο χρόνο, συμβάλλοντας στη δραστική μείωση του εργατικού δυναμικού.
Ένας άλλος τομέας ανησυχίας είναι ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από εισαγωγές, ιδιαίτερα από την Κίνα, ο οποίος διαβρώνει περαιτέρω την ευρωπαϊκή αγορά. Σε αυτό προστίθενται και οι επιπλοκές που δημιουργούνται από τη δύσκολη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα.
Παρά την ανάπτυξη της αγοράς οχημάτων που κινούνται με μπαταρία, υπήρξαν καθαρές απώλειες περίπου 4.680 θέσεων εργασίας στον κλάδο των μπαταριών το 2024, περισσότερες από τον αριθμό των θέσεων εργασίας που δημιουργήθηκαν. Ακόμη και στο μέτωπο της απασχόλησης, προκύπτει ότι ο κλάδος των ηλεκτρικών οχημάτων δεν αντισταθμίζει τις απώλειες θέσεων εργασίας στον τομέα των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Μια κρίση, αυτή των κατασκευαστών εξαρτημάτων/ανταλλακτικών αυτοκινήτων, η οποία κινδυνεύει να επιδεινωθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια υπό το φως των κρίσιμων ζητημάτων που συνδέονται με τους ολοένα και πιο αυστηρούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς για τις εκπομπές και την ηλεκτρική μετάβαση που οδεύει προς την «απαγόρευση» των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035.