Η αμυντική οδήγηση είναι από τις πρώτες έννοιες που συναντάει κάποιος όταν διαβάζει για το θεωρητικό μέρος των εξετάσεων οδήγησης.
Αν και η ονομασία δίνει μια πρώτη εικόνα περί τίνος πρόκειται, σημαντικό ποσοστό των οδηγών δε γνωρίζουν τι στα αλήθεια είναι, πώς μπορούν να την εφαρμόσουν, γιατί πρέπει να το κάνουν και τι έχουν να κερδίσουν από αυτή.
Τι είναι η αμυντική οδήγηση
Η αμυντική οδήγηση είναι το σύνολο των συμπεριφορών που εφαρμόζει ένας οδηγός, ώστε να εξασφαλίσει όσο είναι δυνατόν ότι δε θα προκληθεί ατύχημα, όχι μόνο τηρώντας ο ίδιος τον Κ.Ο.Κ. αλλά και προσπαθώντας να προλάβει την παραβίασή του από κάποιον άλλο.
Μπορεί ο ορισμός να μοιάζει κάπως γενικόλογος, όμως σε λίγο θα γίνει πιο ξεκάθαρος.
Οδηγώντας με ασφάλεια: Γιατί ο νέος οδηγός αντιμετωπίζεται διαφορετικά;
Ουσιαστικά, όταν λέμε αμυντική οδήγηση εννοούμε έναν οδηγό που κάνει τα παρακάτω, αλλά και ακόμα περισσότερα.
Πώς εφαρμόζεται
Είναι πάντα σε εγρήγορση, προσαρμόζει την οδήγησή του ανάλογα με το όχημα που οδηγεί, προσαρμόζει την οδήγησή του ανάλογα με τις συνθήκες (κυκλοφορίας-καιρικές), μπορεί να εκτιμήσει και ως ένα βαθμό να προβλέψει πότε υπάρχει κίνδυνος να γίνει ένα ατύχημα, παραμένει ευγενικός και ήρεμος, κ.α.
Παραδείγματα
Επειδή τίποτα δεν είναι τόσο επεξηγηματικό όσο ένα παράδειγμα, ας δούμε πώς συμπεριφέρεται κάποιος που εφαρμόζει την αμυντική οδήγηση σε ορισμένες συνθήκες.
Πρώτη χαρακτηριστική περίπτωση είναι όταν ενώ κινείται φυσιολογικά προκύψει η ανάγκη να φρενάρει απότομα (παιδί στο δρόμο ή κάποια άλλη επείγουσα κατάσταση). Τότε ο αμυντικός οδηγός πατάει δυνατά το φρένο όμως την ίδια στιγμή κοιτάει και στον καθρέφτη, ώστε να ελέγξει ότι εκείνος που ακολουθεί θα προλάβει να σταματήσει εγκαίρως. Αν αντιληφθεί ότι αυτό δε συμβαίνει, εξετάζοντας τις συνθήκες μπορεί να ελαττώσει την πίεση στο φρένο ώστε ο από πίσω να κερδίσει κάποια πολύτιμα μέτρα.
Άλλη περίπτωση είναι αν κάποιο όχημα αλλάξει λωρίδα χωρίς να ανάψει φλας. Εκείνος που εφαρμόζει την αμυντική οδήγηση δε θα σπεύσει να του χωθεί ή να του κάνει παρατήρηση αλλά θα συνεχίσει την πορεία του, καθώς οι παραπάνω συμπεριφορές αυξάνουν τον κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος.
Μία τρίτη χαρακτηριστική περίπτωση είναι όταν περιμένει στο φανάρι. Τη στιγμή που γίνεται πράσινο δεν κάνει εκκίνηση επιπέδου Formula 1, αλλά καθυστερεί μισό δευτερόλεπτο ή εκκινεί πιο αργά. Ο λόγος είναι ότι μπορεί κάποιος να παραβίασε το φανάρι που άναψε κόκκινο στον κάθετο δρόμο, οπότε βρίσκεται ακόμα μέσα στη διασταύρωση.
Τι κερδίζουμε
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι η αμυντική οδήγηση δεν ταυτίζεται με την αργή οδήγηση. Στην πραγματικότητα είναι η 100% προσηλωμένη στην ασφάλεια οδήγηση. Όταν βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι πρωταρχικός σκοπός δεν είναι να τηρείται ο Κ.Ο.Κ. αλλά να γυρίσουμε στο σπίτι μας. Η εφαρμογή του Κώδικα βοηθά σημαντικά, όμως μερικές φορές πρέπει να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να παραχωρήσουμε προτεραιότητα, ακόμα και όταν ανήκει σε εμάς.
Αυτό που έχουμε να κερδίσουμε από την εφαρμογή της αμυντικής οδήγησης είναι η ασφάλειά μας και η ίδια μας η ζωή.