Μια παράδοση που κρατούσε για 25 χρόνια, έμελλε να σπάσει ήδη από τον πρώτο γύρο του εναρκτήριου Γκραν Πρι για το πρωτάθλημα του 2020, εκείνο που έγινε στο Μπαχρέιν το τριήμερο 26 – 28 Μαρτίου.
Πώς έσπασε η παράδοση
Η παράδοση που έσπασε ήταν εκείνη που θέλει το αυτοκίνητο ασφαλείας να προέρχεται αποκλειστικά από τη Mercedes.
Αυτό έγινε όταν η έξοδος του Mazepin στην τρίτη στροφή έκανε τον Michael Masi να δώσει εντολή να μπει το safety car στην πίστα. Αυτή τη φορά όμως ο μόνιμος οδηγός του Bernd Maylander, κράταγε το τιμόνι μιας Aston Martin Vantage.
Πρώτες εμφανίσεις
Το αυτοκίνητο ασφαλείας είναι ένας από τους θεσμούς που άργησαν να κάνουν την εμφάνισή τους στη Formula 1, ενώ άργησε ακόμα περισσότερο να καθιερωθεί ως κάτι μόνιμο. Μέχρι τον αγώνα του Καναδά το 1973 δεν είχαμε δει ποτέ κάποιο αυτοκίνητο σε αυτό το ρόλο, ενώ χρειάστηκαν αρκετά ακόμα χρόνια για να παγιωθεί.
Formula 1: Ενδιαφέρουσα χρονιά μετά από καιρό;
Αρχικά η χρήση του ήταν ιδιαίτερα περιστασιακή, ενώ δεν υπήρχε και κάποια σταθερή επιλογή σχετικά με το ποιο μοντέλο θα ήταν εκείνο που θα μείωνε το ρυθμό των μονοθεσίων σε περίπτωση ανάγκης.
Το πρώτο που χρησιμοποιήθηκε ήταν η Porsche 914, στον Καναδά του 1973 όπως είπαμε. Η δεύτερη φορά ήταν στο Μονακό του 1976 με μία Porsche 911 να αναλαμβάνει το ρόλο. Από εκεί πρέπει να φτάσουμε στην τριετία 1981-1982-1983. Εκείνα τα τρία χρόνια χρησιμοποιήθηκε η Lamborghini Countach, αλλά μόνο στο Μονακό. Μεγάλο διάλειμμα ξανά και προχωράμε στη Βραζιλία του 1993, όπου είδαμε ένα Fia Tempra να δίνει το ρυθμό. Την ίδια χρονιά στη Βρετανία τον αντίστοιχο ρόλο έπαιξε ένα Ford Escort RS Cosworth.
Σταδιακή μονιμοποίηση
Από εδώ και έπειτα αρχίζει η παρουσία του safety car να γίνεται πιο μόνιμη. Το 1994 στο Σαν Μαρίνο είχαμε ένα Opel Vectra και στην Ιαπωνία της ίδιας χρονιάς ένα Honda Prelude. Το 1995 στο Βέλγιο είδαμε μια Porsche 911 GT2 και στον Καναδά μία Lamborghini Diablo. Το τελευταίο safety car που δεν έφερε τα σήματα της Mercedes ήταν στην Αργεντινή του 1996 και επρόκειτο για ένα Renault Clio.
Αποκλειστικά Mercedes
Στο Βέλγιο της ίδιας χρονιάς έκανε την εμφάνισή της η Mercedes και από εκεί και πέρα είχε την αποκλειστικότητα. Το πρώτο αυτοκίνητο ήταν η C36 AMG, η οποία εμφανίστηκε και στη Βραζιλία και το Σαν Μαρίνο του 1997. Στο Μονακό και το ευρωπαϊκό Γκραν Πρι της ίδιας χρονιάς τη σκυτάλη πήρε η CLK 55 AMG.
Περνώντας στο 1998 πλέον ο θεσμός του αυτοκινήτου ασφαλείας καθιερώνεται ως μόνιμος σε όλους τους αγώνες του πρωταθλήματος, με τη Mercedes να είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής. Η CLK 55 AMG χρησιμοποιήθηκε και σε όλους τους αγώνες εκείνης της χρονιάς.
Η σειρά από εκεί και μετά είναι ως εξής. CL 55 AMG το 2000, SL 55 AMG τη διετία 2001-2002, CLK 55 AMG το 2003, SLK 55 AMG τη διετία 2004-2005, CLK 63 AMG τη διετία 2006-2007, SL63 AMG τη διετία 2008-2009, SLS AMG τη διετία 2010-2011 και τη μισή σεζόν του 2012, SLS AMG GT στο δεύτερο μισό του 2012 και τη διετία 2013-2014, Mercedes-AMG GT S την τριετία 2015-2017 και Mercedes-AMG GT R την τριετία 2018-2020.
Τι θα γίνει το 2021
Μπορεί στο Μπαχρέιν να είδαμε τη Vantage, όμως μέσα στη σεζόν θα δούμε και τη Mercedes-Benz AMG GT να κάνει την εμφάνισή της. Ουσιαστικά Mercedes και Aston Martin θα “μοιραστούν” τους αγώνες τους 2021, με τους Βρετανούς να παίρνουν λίγο παραπάνω από τους μισούς. Για να είναι πιο εύκολο να τα ξεχωρίσουμε, η Mercedes θα είναι βαμμένη κόκκινη, ενώ η Aston Martin θα είναι πράσινη. Πρόκειται για το χρώμα British Racing Breen που χρησιμοποιείται και από την ομάδα της Aston Martin με την οποία αγωνίζονται οι Vettel και Stroll.