Η όπισθεν ήταν ο ένας από τους δύο λόγους που σώθηκε ο αγώνας του Hamilton μετά το λάθος στη στροφή Tosa στον αγώνα που έγινε στην πίστα της Ίμολα. Ο άλλος ήταν η διακοπή λόγω της σύγκρουσης Bottas – Russel όμως δε θα ασχοληθούμε εδώ με αυτό το ζήτημα.
Η όπισθεν (μπορεί να) είναι χρυσός
Γενικά οι οδηγοί της Formula 1 έχουν στο νου τους πρώτα τις 8 σχέσεις που αφορούν την προς τα μπροστά κίνηση του αυτοκινήτου. Άλλωστε δεν καλούνται συχνά να χρησιμοποιήσουν την όπισθεν. Ωστόσο, η χρήση της μπορεί να αποδειχτεί χρυσός, όπως έχει δείξει ο Senna πιο παλιά, ο Hamilton τώρα στην Ίμολα, αλλά και πολλά ακόμα περιστατικά στην ιστορία της Formula 1.
Τι έγινε
Όταν ο Βρετανός κόλλησε στην αμμοπαγίδα μετά το λάθος του στη στροφή Tosa αρχικά προσπάθησε να κινηθεί μπροστά. Έστριψε το τιμόνι αριστερά όσο περισσότερο μπορούσε όμως αυτό δεν ήταν αρκετό. Αντί να ξεκολλήσει βρέθηκε πλέον να έχει και σπασμένη αεροτομή. Κάπου εκεί πρέπει να κατάλαβε ότι μοναδική λύση είναι να βγει από την άμμο με την όπισθεν, ελπίζοντας να μην κολλήσει κατά τη διάρκεια.
Θα μπορούσε να χάσει το πρωτάθλημα η Mercedes λόγω της σύγκρουσης Bottas – Russell;
Πάτησε λοιπόν το κουμπί για την εμπλοκή της, κάτι το οποίο πήρε μερικά δευτερόλεπτα να συμβεί τα οποία όπως λέει του φάνηκαν αιώνας. Τελικά η όπισθεν “μπήκε” στο κιβώτιο, ο Hamilton ξεκίνησε να κινείται και κινούμενος πολύ αργά ώστε να μην κολλήσει κατάφερε να επιστρέψει στην πίστα.
Οι πρώτες αντιδράσεις
Βλέποντας τι έκανε ο οδηγός της Mercedes είναι αρκετοί εκείνοι που σκέφτηκαν ότι θα δεχτεί ποινή, μεγαλύτερη ή μικρότερη, όμως οι αγωνοδίκες είχαν άλλη άποψη.
Η άποψή τους ήταν και η σωστή για το περιστατικό. Εξηγούμαστε.
Οι κανονισμοί
Αρχικά δεν υπάρχει κανένας κανονισμός που να απαγορεύει την κίνηση με την όπισθεν στην πίστα ακόμα και όταν χρησιμοποιείται για αγωνιστική δραστηριότητα, δηλαδή για ελεύθερες δοκιμές, κατατακτήριες ή τον ίδιο τον αγώνα. Ο μοναδικός κανονισμός που υπάρχει αναφέρεται στο pit lane και λέει ότι τα μονοθέσια δεν μπορούν να κινούνται προς τα πίσω με την ισχύ του κινητήρα τους. Κοινώς μπορούν να πάνε προς τα πίσω αλλά μόνο αν σπρώχνονται, όπως έχουμε δει αρκετές φορές.
“Δεδικασμένα”
Rosberg και Verstappen είχαν κάνει όπισθεν μέσα στην πίστα του Μονακό κατά τη διάρκεια ελεύθερων δοκιμών. Ο πρώτος το 2014 και ο δεύτερος το 2018. Εν τούτοις, κανένας από τους δύο δεν τιμωρήθηκε. Στο ίδιο πλαίσιο, όταν ο Hamilton είχε κινηθεί προς τα πίσω μέσα στο pit lane στο Μπαχρέιν το 2016 δέχτηκε ποινή και πολύ σωστά.
Βλέπουμε λοιπόν ότι δεν υπήρχε κάποιος κανονισμός που να προέβλεπε τιμωρία για τον 7 φορές παγκόσμιο πρωταθλητή.
“Μα ήταν επικίνδυνο!”
Πέραν των παραπάνω, κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι επρόκειτο για μια επικίνδυνη κίνηση. Όμως και αυτό δεν ισχύει.
Σύμφωνα με τον αλυτάρχη του αγώνα, Michael Masi (ο άνθρωπος που αντικατέστησε τον Charlie Whiting), ο μόνος λόγος να αποφασίσουν κάποια τιμωρία για το συμβάν οι αγωνοδίκες θα ήταν αν η επιστροφή στην πίστα γινόταν με επικίνδυνο τρόπο.
Το team radio που (ίσως) έσωσε τον Hamilton
Ωστόσο, η εξέταση του περιστατικού έδειξε ότι συνέβη το ακριβώς αντίθετο, ο Hamilton επέστρεψε στην πίστα με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια. Εξαιρετικά σημαντικό γεγονός ήταν ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας ο Βρετανός δεχόταν οδηγίες από τον μηχανικό αγώνα, τον Peter Bonnington, ο οποίος του έλεγε ποιος οδηγός έρχεται. Έτσι, είχε εικόνα τι γινόταν.
Ο Masi, λοιπόν, αναφέρθηκε και σε αυτό. Είπε ότι οι αρμόδιοι άκουσαν το team radio και είδαν ότι υπήρχε η απαραίτητη καθοδήγηση ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος κατά την επιστροφή του Hamilton στην πίστα, οπότε αποφάσισαν ότι δεν υπήρχε λόγος να ασχοληθούν περαιτέρω με το περιστατικό. Άλλωστε, όπως ξεκαθάρισε ο Masi, σίγουρα υπάρχουν οι κανονισμοί και παίζουν κυρίαρχο ρόλο στη λήψη αποφάσεων για τιμωρία ή μη κάποιου οδηγού, όμως ο ρόλος των αγωνοδικών είναι να εξετάζουν και την κάθε περίπτωση ξεχωριστά, καθώς το εκάστοτε περιστατικό έχει τα δικά του, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.