Ίσως να θυμίζει κάτι από το τραγούδι του Διονύση Σχοινά, αλλά δεν απέχει και πολύ η πραγματικότητα οδηγώντας στης πόλης τα στενά το ηλεκτροκίνητο Peugeot e-208.
Αυτή η ησυχία, αυτή η ηρεμία είναι που σε ενθουσιάζει για ένα μοντέλο που στη μάχη στο ράλι των πωλήσεων βρίσκεται πίσω από το Tesla Model 3, το οποίο όμως ανήκει σε άλλη κατηγορία.
Μπαταρία – αυτονομία
Από τα πρώτα και μεγαλύτερα ερωτήματα όταν η κουβέντα έρχεται για τα ηλεκτρικά είναι τι γίνεται με την μπαταρία και κατά συνέπεια με την αυτονομία του εκάστοτε μοντέλου. Λοιπόν, εδώ η μπαταρία είναι 50 kWh και η αυτονομία που ανακοινώνει η Peugeot είναι 340 χλμ. Τιμή πολύ κοντά στην πραγματικότητα η οποία μπορεί να επιτευχθεί με συνετό δεξί πόδι και μόνιμη χρήση του προγράμματος Eco (έχει ακόμα δύο τα Normal και Sport, με τις ανάλογες επιπτώσεις σε δύναμη αλλά και αυτονομία). Όμως ακόμα και αν δεν κυνηγάμε την απόλυτη αυτονομία, εύκολα βλέπουμε την μπαταρία να αδειάζει όταν πλέον έχει καλύψει 300 χλμ.
Κάπου εκεί σκεφτόμαστε τη φόρτιση. Για να δούμε το 0% να γίνεται 100% σε απλή οικιακή πρίζα χρειάζονται 31 ώρες και 10 λεπτά ή 15 ώρες και 7 λεπτά, ανάλογα αν η παροχή είναι στα 8 ή 16 Αμπέρ. Σε wallbox χρειάζονται 7 ώρες και 33 λεπτά με τον ενσωματωμένο φορτιστή των 7.4 kW. Με τον προαιρετικό των 11 kW ο χρόνος μειώνεται σε 5 ώρες και 4 λεπτά. Τέλος, σε ταχυφορτιστή 100 kW αρκεί μισή ώρα για να πάει από το 0% στο 80%.
Οι παραπάνω αριθμοί δεν πρέπει να τρομάζουν, ούτε καν να προβληματίζουν. Η κατοχή ηλεκτρικού σημαίνει ότι υπάρχει πρόσβαση σε φορτιστή για αρκετές ώρες, είτε αυτό είναι μονοκατοικία είτε πυλωτή, είτε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση. Αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο θα μένει συνδεδεμένο τη νύχτα και θα χρησιμοποιείται τη μέρα, ως επί το πλείστον. Επιπλέον, η επιστροφή στη βάση δε θα γίνεται με 0%, τουλάχιστον τις περισσότερες μέρες.
Ποιο καθαρόαιμο μοντέλο της Peugeot οδηγούν οι αστέρες του WEC (video)
Πρακτικά, λοιπόν, ακόμα και αν πρόκειται για την πιο αργή διαθέσιμη φόρτιση, το αυτοκίνητο θα μπαίνει στην πρίζα για τουλάχιστον 8 – 10 ώρες. Σε αυτό το χρόνο μπορεί να έχει πάρει ακόμα και 100 χλμ. αυτονομίας, απόσταση που οι περισσότεροι δεν καλύπτουν σε μία μέρα μέσα στην πόλη. Είπαμε, μιλάμε πάντα για την πιο αργή φόρτιση. Αν η παροχή είναι στα 16 Αμπέρ ή ακόμα καλύτερα αν υπάρχει wallbox (επιδοτείται), ο χρόνος φόρτισης δεν αποτελεί πρόβλημα σε καμία περίπτωση.
Design
Να περάσουμε όμως και στο design, που μπορεί να είναι αποκλειστικά υποκειμενικό θέμα ενός εκάστου, όμως στην περίπτωση του 208 είναι πολλές οι θετικές γνώμες. Από σχεδιαστικής άποψης το αμιγώς ηλεκτρικό 208 δεν διαφέρει από τις εκδόσεις με τους θερμικούς κινητήρες. Οι ελάχιστες διαφορές που συναντάμε είναι στη μάσκα, στο γράμμα “e” που βρίσκεται στην πόρτα του πορτ-παγκάζ και στην κολώνα των πίσω θυρών, ενώ απουσιάζει εντελώς η εξάτμιση.
Στο εσωτερικό η εικόνα είναι και πάλι ιδιαίτερα όμοια με του συμβατικού 208. Καλά υλικά, μαλακά σε αρκετά σημεία, με τα χειριστήρια αλλά και τα στοιχεία όπως οι οθόνες να βρίσκονται ακριβώς στα ίδια σημεία. Μοναδική διαφορά ότι στα πλήκτρα αφής πάνω από εκείνα αεροπορικού τύπου, υπάρχει μία επιλογή που αφορά το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης.
Φυσικά η νοοτροπία i-cockpit έχει εφαρμοστεί και εδώ, με το μικρό τιμόνι που κάνει τον οδηγό να βλέπει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων (7 ίντσες η διαγώνιος) πάνω από αυτό να δίνει το “παρών”, όπως και η οθόνη του infotainment (10 ίντσες εδώ) που είναι στραμμένη προς τον οδηγό. Εντυπωσιακό χαρακτηριστικό αποτελεί και το γεγονός ότι ο ψηφιακός πίνακας οργάνων είναι τρισδιάστατος. Κάποιες πληροφορίες προβάλλονται στο ένα επίπεδο και κάποιες στο άλλο, ανάλογα πόσο σημαντικές είναι για το χειρισμό του αυτοκινήτου.
Την εικόνα συμπληρώνει ο διακριτικός και όμορφος επιλογέας του αυτόματου κιβωτίου μίας σχέσης. Από εκεί επιλέγει οδηγός μεταξύ των P (στάθμευση), R (κίνηση πίσω), N (νεκρά) και D (κίνηση μπροστά), αλλά και του B. Το τελευταίο είναι και αυτό για κίνηση μπροστά, όμως γίνεται μεγαλύτερη ανάκτηση ενέργειας όταν σηκωθεί το πόδι από το γκάζι, άρα υπάρχει και μεγαλύτερη επιβράδυνση χωρίς να έχει πατηθεί το φρένο. Ταυτόχρονα, φορτίζει και περισσότερο η μπαταρία.
Οδήγηση – επιδόσεις
Αφού κάθισες στη θέση του οδηγού πατάς το Start/Stop (φυσικά δεν ακούγεται τίποτα από το μοτέρ) και μόνο οι ενδείξεις μαζί με έναν ελαφρύ ήχο καλωσορίσματος σε ενημερώνουν ότι όλα είναι έτοιμα. Εμπειρικά, το καταλαβαίνεις από το τιμόνι. Όταν μετακινείται εύκολα όλα τα συστήματα είναι ενεργά, άρα και η υποβοήθηση. Αν μετακινείται δύσκολα σημαίνει ότι το μοτέρ δεν έχει πάρει μπροστά.
Βάζεις ζώνη, ξεπαρκάρεις και φεύγεις. Το έχουμε πει πάρα πολλές φορές και θα συνεχίσουμε να το λέμε. Η επιτάχυνση των ηλεκτρικών είναι εθιστική. Σε άλλα ισχύει περισσότερο και σε άλλα λιγότερο, ανάλογα με την ισχύ αλλά και το πώς έχουν ρυθμίσει οι μηχανικοί να αποδίδεται, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι συγκλονιστική.
Το e-208 ανήκει σε εκείνα που ειδικά στα πρώτα μέτρα μπορούν να σε κολλήσουν στην πλάτη του καθίσματος. Δεν προλαβαίνεις να σκεφτείς ότι πάτησες το γκάζι και το αυτοκίνητο κινείται ίσως με περισσότερα χλμ./ώρα από όσο πίστευες. Η δύναμη υπάρχει και στις μεγαλύτερες ταχύτητες μέχρι και την τελική, όμως το “ξέσπασμα” είναι σαφώς μετριασμένο.
Με την ευκαιρία της αναφοράς σε επιδόσεις, να δώσουμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με την Peugeot ο ηλεκτροκινητήρας έχει ισχύ 136 ίππους και 260 Nm ροπής και κινεί τους μπροστά τροχούς. Για την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα απαιτούνται 8.3 δευτ., ενώ η τελική ταχύτητα είναι περιορισμένη στα 150 χλμ./ώρα.
Στο δρόμο το e-208 έχει καταφέρει να κρύψει το βάρος του (περίπου 300 κιλά περισσότερα σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις), σε πολύ μεγάλο βαθμό. Σίγουρα βοηθάει τα μέγιστα ότι οι μπαταρίες είναι στο πάτωμα, φέρνοντας πιο χαμηλά το κέντρο βάρους.
Τιμή
Στον τιμοκατάλογο της Peugeot το e-208 ξεκινά από τα 31.900 ευρώ, ενώ με την κρατική επιδότηση «Κινούμαι ηλεκτρικά» αυτό το ποσό μειώνεται στα 25.520 ευρώ. Μπορεί εκ πρώτης όψεως η τιμή να φαίνεται υψηλή για ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας, όμως πρέπει να λάβουμε κάποια πράγματα υπόψιν. Η ηλεκτροκίνηση είναι ακόμα νέα τεχνολογία σε μαζική κλίμακα και πάντα το νέο είναι πιο ακριβό. Ακόμα, αν κάποιος φορτίζει στο σπίτι κινείται με υπερβολικά μικρότερα έξοδα έναντι της βενζίνης και του πετρελαίου, η συντήρηση είναι πολύ λιγότερη (επιπλέον κέρδος δηλαδή) ενώ δεν υπάρχουν και τέλη κυκλοφορίας.
Κάποιος που βρίσκεται σε δίλημμα, λοιπόν, καλό θα ήταν να βάλει κάτω τους αριθμούς και να υπολογίσει. Μήπως σε βάθος χρόνου θα έχει κέρδος από το ηλεκτρικό, παρά το γεγονός ότι θα κληθεί να δώσει περισσότερα χρήματα κατά την αγορά, συγκριτικά με κάποια έκδοση βενζίνης ή πετρελαίου;