Ακριβώς έξι δεκαετίες συμπληρώνονται σήμερα, 28 Μαΐου του 2021, από μια ιστορική νίκη της Maserati στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.
H ιταλική εταιρεία που έχει για έμβλημα την τρίαινα του Θεού Ποσειδώνα, πριν από 60 χρόνια ανέβηκε στο ψηλότερο βάθρο του 7ου αγώνα αντοχής 1.000 χλμ. στη θρυλική πίστα του Nurburgring.
Την επιτυχία αυτή τη χρωστάει στην Tipo 61, το πλήρωμα της οποία απαρτίζονταν από τον Masten Gregory και Lloyd Casner. Αξίζει να αναφέρουμε ότι ένα χρόνο νωρίτερα, το 1960, η Tipo 61 είχε κερδίσει και πάλι, τα «ινία» της οποίας κρατούσε ο εμβληματικός Stirling Moss και ο Dan Gurney.
Ειδική μνεία γίνεται στο συνδυασμό της λευκής και μπλε βαφής στο αμάξωμα της Tipo 61, ενώ τα χρώματα αυτά εφαρμόστηκαν στις αρχές του 2000 στο αμάξωμα του συλλεκτικού supercar MC12 Stradale, για να τιμηθούν οι σπουδαίες νίκες από το παρελθόν.
H Tipo 61 ήταν το πιο γνωστό από μια σειρά πέντε μοντέλων που σχεδιάστηκαν από τον Giulio Alfieri. Είχε το παρατσούκλι “Birdcage” για το ασυνήθιστο πλαίσιο της, μια περίπλοκη δομή που περιείχε περίπου 200 σωλήνες και έτσι ονομάστηκε κλουβί. Αυτή η μέθοδος κατασκευής παρείχε ένα πιο άκαμπτο πλαίσιο που ήταν επίσης ελαφρύτερο από τα άλλα αγωνιστικά αυτοκίνητα εκείνης της εποχής.
Maserati Bora: Η άσφαλτος…υγραίνεται σε κάθε της «μπόρα»
Το Μάρτιο του 1959 η Maserati ξεκίνησε να παράγει την Tipo 60, ωστόσο από το Νοέμβριο του ίδιου έτους είχε αρχίσει να την προσαρμόζει, φτιάχνοντας την Tipo 61, ώστε να εναρμονίζεται με τις τεχνικές προδιαγραφές που απαιτούσαν οι 24 Ώρες του Λε Μαν.
Η χωρητικότητα του τετρακύλινδρου κινητήρα αυξήθηκε από τα 1.990 στα 2.890 κ.εκ., η ισχύς έφτασε από τους 200 στους 250 ίππους, το βάρος ανέβηκε από τα 570 στα 600 κιλά και η μέγιστη ταχύτητα έφτασε από τα 270 στα 285 χλμ./ώρα. Ο κινητήρας συνεργάζονταν με μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων.
Παρά την τεράστια παραγωγή ισχύος η κατανάλωση καυσίμου κατάφερνε να διατηρείται σε αρκετά χαμηλό επίπεδο, κάτι που ήταν ζωτική σημασίας για τους αγώνες αντοχής, καθώς η Tipo 61 περιόριζε τις στάσεις για ανεφοδιασμό, κερδίζοντας πολύτιμο χρόνο.
Εντός μόλις τριών ετών παραγωγής, από το 1959 έως το 1961, η Tipo 60 και η Tipo 61 κυριάρχησαν στην παγκόσμια αγωνιστική σκηνή, χάρη στη δύναμη και στην ταχύτητα τους, πετυχαίνοντας μια σειρά από εξαιρετικές νίκες.