H βαθειά κρίση που έπληξε τον κλάδο του πετρελαίου, των διυλιστηρίων και των καυσίμων με την εξάπλωση της πανδημίας και η οποία αναμένεται να αποτυπωθεί στα αποτελέσματα των ΕΛΠΕ από το δεύτερο τρίμηνο και μετά, εκτιμάται ότι θα έχει επιπτώσεις και το 2021, παρά την επιμέρους βελτίωση που προβλέπεται ότι θα παρουσιάζουν τα μεγέθη σε τριμηνιαία βάση σε σχέση με το “ναδίρ” του lockdown.
Όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου των ΕΛΠΕ κ. Ανδρέας Σιάμισιης ο Covid-19 βρήκε την αγορά με ήδη συμπιεσμένα τα περιθώρια διύλισης και τα συνέθλιψε , ενώ υπήρξαν στιγμής που διαμορφώθηκαν ακόμα και σε αρνητικά επίπεδα, καθώς κατέρρευσε η ζήτηση, όπως κατέρρευσαν και οι τιμές του αργού. Από τον Μάιο και μετά, καθώς αίρεται το lockdown τα μεγέθη ανακάμπτουν αλλά είναι εξαιρετικά δύσκολο ως απίθανο να ανακτήσουν τα προ κρίσης επίπεδα στα επόμενα τρίμηνα ίσως και μέσα στο 2021.
Μέσα στο διάστημα του lockdown οι πωλήσεις καυσίμων των ΕΛΠΕ μειώθηκαν κατά περίπου 50%, πράγμα που θα φανεί κυρίως στο δεύτερο τρίμηνο. Παρότι υπάρχει ανάκαμψη ειδικά στη βενζίνη, είναι πιθανό η πτώση των μεγεθών να είναι πιο ορατή τα επόμενα τρίμηνα, σε σχέση με τις αντίστοιχες επιδόσεις του 2019, λόγω της μεγάλης μείωσης της τουριστικής κίνησης.
Θετικά πάντως αναμένεται να επιδράσει στα επόμενα τρίμηνα η λογιστική αποτίμηση των αποθεμάτων, αν βέβαια οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου που τώρα έχουν ανακάμψει περίπου στα 40 δολ/βαρέλι διατηρήσουν αυτή τη δυναμική, δεδομένου ότι στο πρώτο τρίμηνο η αποτίμηση των αποθεμάτων έφερε λογιστική ζημιά άνω των 500 εκατ. ευρώ. Τα ΕΛΠΕ πάντως αναδιαρθρώνοντας μέρος των αποθεμάτων αυτών κατάφεραν να εξοικονομήσουν περί τα 90 εκατ. ευρώ, μέγεθος που επίσης θα αποτυπωθεί στα επόμενα τρίμηνα.
Οσον αφορά στις επιδόσεις των νέων τύπου πιο καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία ο κ. Σιάμισιης είπε οτι ως και το πρώτο τρίμηνο του 2020 δεν είχαν δικαιώσει τις προβλέψεις για υψηλή κερδοφορία, οπότε οι τελικές εκτιμήσεις θα διαμορφωθούν αφού ισορροπήσει η αγορά μετά την περιπέτεια του Covid-19.