Οι αγωνοδίκες του αγώνα στη Monza κλήθηκαν να πάρουν απόφαση για ένα συμβάν που σίγουρα θα εύχονταν να είχαν αποφύγει, την επαφή Hamilton – Verstappen και την ταυτόχρονη έξοδο των δύο οδηγών από τον αγώνα.
Ο τρόπος που έγινε η επαφή αποτελεί από μόνη της μία σχετικά δύσκολη κατάσταση, όμως ο παράγοντας που την κάνει πραγματικό γρίφο είναι ποιοι είναι οι εμπλεκόμενοι οδηγοί. Δεδομένου ότι πρόκειται για τους δύο διεκδικητές του πρωταθλήματος, το έργο των αγωνοδικών ήταν ιδιαίτερα δύσκολο καθώς ήξεραν από την αρχή πως οποιαδήποτε απόφαση έπαιρναν θα έμπαινε στο μικροσκόπιο από τους πάντες, προκειμένου να ελεγχθεί αν ευνόησαν τον έναν από τους δύο ή όχι.
Ο Kimi Raikkonen αποσύρεται από τη Formula 1
Παρ’ όλα αυτά, κατάφεραν τόσο με την απόφαση αυτή καθ’ αυτή όσο και με την αιτιολόγηση που τη συνόδευσαν, να καταλήξουν σε ένα αποτέλεσμα για το οποίο υπήρξαν πολύ λίγες έως μηδενικές αντιδράσεις.
Η απόφαση που πήραν ήταν να τιμωρήσουν τον Verstappen με τρεις θέσεις στο grid της εκκίνησης του επόμενου αγώνα, ο οποίος έχει προγραμματιστεί να γίνει στο Sochi το τριήμερο 24 – 26 Σεπτεμβρίου.
Το σκεπτικό των αγωνοδικών ήταν ότι τη στιγμή που ο Hamilton βγαίνει από το pit lane τηρώντας όλες τις νόμιμες διαδικασίες, ο Verstappen βρίσκεται πάρα πολύ πιο πίσω. Αυτό σημαίνει ότι ο Βρετανός είχε την εσωτερική για το πρώτο κομμάτι του πρώτου chicane, άρα η στροφή του ανήκε. Λόγω των παραπάνω, ο Verstappen θα έπρεπε να καταλάβει ότι εκ των πραγμάτων δε θα μπορούσε να υπάρχει επαρκής χώρος στο δεύτερο κομμάτι του chicane ώστε να στρίψει. Έτσι, θα έπρεπε να έχει μείνει πίσω από τον Hamilton και να επιτεθεί όταν θα είχαν βγει από το chicane.
Χαρακτηριστικά, στην απόφασή τους οι αγωνοδίκες έγραψαν ότι σε κανένα σημείο της μάχης ο Verstappen δε βρέθηκε δίπλα στον Hamilton. Αντίθετα, το καλύτερο που κατάφερε ήταν να βρεθεί πίσω από τον μπροστά τροχό της Mercedes.
Επιπλέον, σύμφωνα με τους αγωνοδίκες ο Hamilton οδήγησε με γραμμές που έδειξαν ότι προσπάθησε να αποφύγει την επαφή.
Λόγω όλων των παραπάνω οι αγωνοδίκες έκριναν ότι για το ατύχημα Hamilton – Verstappen βασικός υπαίτιος ήταν ο Verstappen, οπότε τον τιμώρησαν αναλόγως. Εκτός από τις τρεις θέσεις στο grid του επόμενου αγώνα, οι αγωνοδίκες τιμώρησαν τον Verstappen και με δύο βαθμούς ποινής στην αγωνιστική του άδεια, τους πρώτους που παίρνει το τελευταίο δωδεκάμηνο.
Ακολουθεί το κείμενο των ίδιων των αγωνοδικών
“Car 44 was exiting the pits. Car 33 was on the main straight. At the 50m board before Turn 1, Car 44 was significantly ahead of Car 33.
“Car 33 braked late and started to move alongside Car 44, although at no point in the sequence does Car 33 get any further forward than just behind the front wheel of Car 44.
“During the hearing the driver of Car 33 asserted that the cause of the incident was the driver of Car 44 opening the steering after Turn 1 and “squeezing” him to the apex of turn 2.
“The driver of Car 44 asserted that the driver of Car 33 attempted to pass very late and should have given up the corner either by backing off sooner, or by turning left behind the kerb.
“The Stewards observed on CCTV footage that the driver of Car 44 was driving an avoiding line, although his position caused Car 33 to go onto the kerb. But further, the Stewards observed that Car 33 was not at all alongside Car 44 until significantly into the entry into Turn 1.
“In the opinion of the Stewards, this manoeuvre was attempted too late for the driver of Car 33 to have “the right to racing room”.
“While Car 44 could have steered further from the kerb to avoid the incident, the Stewards determined that his position was reasonable and therefore find that the driver of Car 33 was predominantly to blame for the incident.
“In coming to the penalty the Stewards emphasise that they have only considered the incident itself and not the consequences thereof.”