Κανένα pit stop δεν έκανε ο Esteban Ocon στον αγώνα για το Γκραν Πρι της Τουρκίας, φτάνοντας μέχρι την καρό σημαία με την ίδια τετράδα ενδιάμεσης γόμας με την οποία εκκίνησε.
Το να τερματίσει ένας οδηγός χωρίς να κάνει ούτε ένα pit stop είναι κάτι που δεν το βλέπουμε συχνά και υπάρχει μια σειρά από λόγους γι’ αυτό.
Αρχικά δεν το επιτρέπουν οι κανονισμοί, σύμφωνα με τους οποίους κάθε οδηγός πρέπει κατά τη διάρκεια του αγώνα να χρησιμοποιήσει τουλάχιστον δύο διαφορετικές γόμες. Μαλακή – μεσαία, μαλακή – σκληρή, μεσαία – σκληρή ή οποιοσδήποτε άλλος συνδυασμός. Δεν έχει σημασία, αρκεί στο μονοθέσιο να “φορεθούν” τουλάχιστον δύο διαφορετικές γόμες.
Ωστόσο, ο κανονισμός αυτός ισχύει για τους αγώνες σε στεγνές συνθήκες, όπου χρησιμοποιούνται τα σλικ ελαστικά. Στις περιπτώσεις που χρησιμοποιηθούν τα ενδιάμεσα ή τα βρόχινα, οι κανονισμοί δεν έχουν κανένα περιορισμό.
Πέρα από τους κανονισμούς, ένας βασικός λόγος που οι οδηγοί δεν κάνουν ολόκληρο τον αγώνα με το ίδιο σετ είναι ότι τα ελαστικά σχεδιάζονται με τέτοιο τρόπο από την Pirelli ώστε να μην είναι εφικτό κάτι τέτοιο. Αυτό γίνεται όχι επειδή η ιταλική εταιρεία δε θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα ελαστικό που θα άντεχε τα 300+ χλμ. ενός αγώνα, αλλά επειδή αυτή την οδηγία έχει από την FIA και τα διοικητικά όργανα του αθλήματος.
Για να έρθει, λοιπόν, το επίτευγμα του Ocon, χρειάστηκε ένας συνδυασμός παραγόντων. Πρώτον είχε βρέξει πριν την εκκίνηση οπότε η πίστα είχε νερό (άρα η εκκίνηση έπρεπε να γίνει με ενδιάμεσα). Δεύτερον η συννεφιά και το κατά διαστήματα ψιλόβροχο δεν επέτρεψαν στην άσφαλτο να στεγνώσει αρκετά ώστε να χρησιμοποιηθούν τα σλικ. Τρίτον η φύση της ασφάλτου ήταν τέτοια που σε συνδυασμό με τη μέτρια παρουσία νερού η καλύτερη γόμα που μπορούσε να χρησιμοποιήσει κάποιος ήταν τα φθαρμένα ενδιάμεσα. Τέταρτον, όταν κάποιος έκανε αλλαγή και έβαζε φρέσκο σετ ενδιάμεσων για μερικούς γύρους αυτά εμφάνιζαν μειωμένη απόδοση, ενώ μετά από αυτούς τους γύρους που είχαν φθαρεί κάπως η απόδοσή τους ανέβαινε ξανά. Πέμπτον, οι συνθήκες του φετινού αγώνα ήταν σχεδόν ίδιες με εκείνες του περσινού, οπότε οι ομάδες ήξεραν ότι θεωρητικά μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο.
Όλα τα παραπάνω συνδυάστηκαν και ο Ocon μπήκε στο pit lane μόνο όταν πλέον τερμάτισε τον αγώνα.
Στοιχείο που σίγουρα τον βοήθησε ώστε να κάνει κάτι τέτοιο ήταν ότι ο Bottas του έριξε γύρο. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός της Alpine δε χρειάστηκε να κάνει 58 γύρους (δηλαδή τη συνολική διάρκεια του αγώνα), αλλά τερμάτισε όταν συμπλήρωσε τους 57. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό λόγω της κατάστασης στην οποία βρέθηκαν τα ελαστικά του στο τέλος.
Από φωτογραφίες αλλά και τα on-board πλάνα μπορούμε να δούμε ότι είχε αρχίσει να εμφανίζεται ο σκελετός. Ο Γάλλος προκειμένου να τα προστατεύσει στους τελευταίους γύρους απέφευγε να πατήσει πάνω στα kerbs, ενώ ο χρόνος του στον τελευταίο γύρο ήταν 4.3 δευτερόλεπτα πιο αργός από τον Giovinazzi. Ο οδηγός της Alpine αναφέρει ότι αν έπρεπε να συνεχίσει μάλλον θα τον προσπερνούσε ο Giovinazzi στις επόμενες δύο στροφές, ενώ θεωρεί αρκετά πιθανό να είχε κλατάρισμα μέσα στον επόμενο γύρο.
😮💨 (My face after crossing the line)! Risky one but we are happy to get a reward to finish with 👌🏻🔥 #EO31 #turkishgp pic.twitter.com/uZZN93XdxV
— Esteban Ocon (@OconEsteban) October 10, 2021
Η προηγούμενη φορά που ένας οδηγός είχε τερματίσει χωρίς να αλλάξει ελαστικά ήταν στη Βραζιλία το 2016, όμως με εντελώς διαφορετικά δεδομένα. Ο οδηγός που το είχε κάνει ήταν ο Hamilton, ωστόσο εκείνος ο αγώνας έγινε σε σημαντικό ποσοστό πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας, είχε πολλές διακοπές, ενώ ο Βρετανός χρησιμοποιούσε τα βρόχινα ελαστικά υπήρχε πολύ περισσότερο νερό στην πίστα, κατά συνέπεια ο βαθμός φθοράς ήταν πάρα πολύ μικρότερος.
Για να βρούμε κάποιον που δεν έκανε pit stop, σε αγώνα που δεν είχε ούτε μία διακοπή, πρέπει να φτάσουμε στο Μονακό του 1997. Ο οδηγός που τα κατάφερε ήταν ο Mika Salo οδηγώντας για την Tyrell τερματίζοντας πέμπτος. Μάλιστα αυτοί ήταν και οι τελευταίοι βαθμοί που θα έπαιρνε η ιστορική ομάδα του Ken Tyrell.