Οι αγώνες υπο την επωνυμία Formula Student μεταξύ των Πανεπιστημίων είναι αρκετά διαδομένοι στην Ευρώπη, καθώς μέσα από αυτούς τους αγώνες φοιτητές «στρώνουν» το χαλί για το μέλλον τους.
Από το 1998 διοργανώνονται αγώνες-διαγωνισμοί-Formula Student- όπου λαμβάνουν μέρος ομάδες φοιτητών, οι οποίες αναλαμβάνουν την σχεδίαση, την εύρεση πόρων για την υλοποίηση του σχεδίου τους, καθώς και την κατασκευή ενός μονοθεσίου τύπου Formula.
Με τα χρόνια όλο και περισσότερα Πανεπιστήμια συμμετέχουν σε αυτούς τους διαγωνισμούς. Το διαγωνιστικό κομμάτι περιλαμβάνει:
o Στατικά αγωνίσματα όπου οι κριτές ελέγχουν τα σχέδια αναζητώντας κάποια καινοτομία ή κάτι το οποίο θα κάνει μία ομάδα να ξεχωρίσει με αποτέλεσμα να μαζέψει περισσοτέρους πόντους.
O Οι ομάδες αναμετρώνται και στο Business Plan, όπου εκεί το κάθε Πανεπιστήμιο κάνει πρόταση σύστασης εταιρίας η οποία θα κατασκευάζει το συγκεκριμένο μονοθέσιο και θα το πουλάει στους πελάτες της.
o Δυναμικά αγωνίσματα με τα μονοθέσια να δοκιμάζονται σε διάφορα είδη πίστας οριοθετημένα με κώνους, πάντα ενάντια στον χρόνο και όχι σε μάχες ρόδα με ρόδα.
Από το κάθε αγώνισμα συγκεντρώνονται πόντοι και έτσι αναδεικνύεται η νικήτρια ομάδα.
Από το 2009 μάλιστα ξεκίνησαν να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς Formula Student και ελληνικές ομάδες του Πολυτεχνείου Αθήνας, του Πανεπιστημίου Πάτρας και Θεσσαλονίκης με αρκετές διακρίσεις μάλιστα ως νεοσύστατες ομάδες.
Ενώ στην αρχή, όπως ήταν αναμενόμενο, οι ομάδες χρησιμοποιούσαν κινητήρες εσωτερικής καύσης, συνήθως από μοτοσυκλέτες ενώ αργότερα και custom κινητήρες, μετά από τόσα χρόνια εισάγεται στους διαγωνισμούς και η ηλεκτροκίνηση.
Πολλές ομάδες λοιπόν, άρχισαν να σχεδιάζουν και να κατασκευάζουν ηλεκτροκινητήρες, ενώ μερικές από αυτές, αξίζει να σημειωθεί πως συμμετέχουν με δύο μονοθέσια, ένα ηλεκτρικό και ένα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, μαζεύοντας έτσι μεγαλύτερη εμπειρία για το μέλλον τους σαν μηχανολόγοι-μηχανικοί.
Στόχος του διαγωνισμού είναι να κάνουν πράξη οι φοιτητές ότι μαθαίνουν στις σχολές τους, αξιοποιώντας τις γνώσεις τους υπό την επίβλεψη του υπεύθυνου καθηγητή τους.
Οι περισσότεροι στοχεύουν να γίνουν μηχανολόγοι-μηχανικοί σε ομάδες μηχανοκίνητου αθλητισμού είτε στην Formula 1, είτε και σε άλλες κατηγορίες.
Πράγματι πολλοί το έχουν καταφέρει και τώρα βρίσκονται να εργάζονται στις μεγαλύτερες εταιρίες Motorsport σε όλον τον κόσμο.
Έπειτα από την ηλεκτροκίνηση, μία νέα κατηγορία εντάσσεται στο πρόγραμμα των διοργανώσεων Formula Student. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προχώρησαν στην εξέλιξη της αυτόνομης οδήγησης, έχοντας πλέον διαθέσιμα προς πώληση(;) αυτοκίνητα τα οποία διαθέτουν τέτοιο σύστημα στον εξοπλισμό τους.
Έτσι και οι διοργανωτές του θεσμού δημιούργησαν την κατηγορία Driverless (χωρίς οδηγό). Δύσκολο εγχείρημα αλλά αρκετά ενδιαφέρον για τους φοιτητές. Οι ομάδες μπήκαν στην διαδικασία να μελετήσουν ακόμη περισσότερο, εξελίσσοντας εκατοντάδες αισθητήρες μεγάλης ακρίβειας, κάνοντας αμέτρητες δοκιμές ώστε να καταφέρουν να κατασκευάσουν ένα μονοθέσιο που όχι μόνο θα κινείται διαβάζοντας τον δρόμο, αλλά θα κινείται όσο πιο γρήγορα γίνεται βελτιστοποιώντας την οριοθετημένη με κώνους διαδρομή για την επίτευξη του καλύτερου χρόνου.
Το μονοθέσιο αξιοποιώντας τους αισθητήρες του, τα συστήματά του και την τεχνητή νοημοσύνη, διαβάζει για έναν γύρο την διαδρομή πηγαίνοντας με μικρή ταχύτητα και μετά έχοντας χαρτογραφήσει την πίστα προσπαθεί να πετύχει τον καλύτερο δυνατό χρόνο, χωρίς όμως να ρίξει κώνους το οποίο επιφέρει ποινή προσθέτοντας δευτερόλεπτα στον τελικό χρόνο.
Είναι πολύ ενδιαφέρον το γεγονός πως οι χρόνοι που επιτεύχθηκαν σε πολλές περιπτώσεις ήταν καλύτεροι από αυτούς που έκαναν οδηγοί αγώνων στην ίδια πίστα με το ίδιο μονοθέσιο. Βέβαια μεγάλο ρόλο παίζει πως στην περίπτωση του Driverless (χωρίς οδηγό) δεν υπάρχει το σωματικό βάρος του οδηγού περίπου 60-80 κιλά, πράγμα που από μόνο του δικαιολογεί τον καλύτερο χρόνο.
Μεγάλες εταιρίες αυτοκίνητου (Mercedes, BMW κ.α.) συνεργάζονται με τα πανεπιστήμια είτε για να μεταφέρουν την γνώση τους λόγω της πολυετούς εμπειρίας και έρευνας, είτε επενδύοντας σε αυτά με στόχο να βοηθήσουν στην εξέλιξη των συστημάτων των συμβατικών αυτοκινήτων. Πολλές φορές, μερικά από τα συστήματα που συναντάμε στα μονοθέσια Formula 1, αφού δοκιμαστούν αρκετά και θεωρηθούν ωφέλημα για τα συμβατικά αυτοκίνητα, περνούν σε αυτά κάνοντας την οδήγηση πιο ασφαλή καθώς οι αγώνες είναι πεδίο δοκιμών για τα καθημερινά μας αυτοκίνητα σε όλα τα εξαρτήματα, συμπεριλαμβανομένων και των ελαστικών.
Δείτε και ένα video