Ένα αστικό crossover είναι το αυτοκίνητο με το οποίο η Mazda επέλεξε να μπει στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης.
Πρόκειται για το MX-30, με το οποίο είχαμε την ευκαιρία να συνυπάρξουμε ξανά.
Γιατί έχει στυλ και μας αρέσει.
Αστικός χαρακτήρας
Ο αστικός του χαρακτήρας είναι εμφανής κυρίως από δύο στοιχεία. Τις διαστάσεις και την χωρητικότητα της μπαταρίας.
Σε ο,τι αφορά τις εξωτερικές διαστάσεις, οι αριθμοί για Μήκος/Πλάτος/Ύψος είναι 4.395/2.035/1.555 χλστ. Τα 130 χλστ. φτάνει η απόσταση από το έδαφος, ενώ η χωρητικότητα του πορτ-παγκάζ αγγίζει τα 366 λίτρα.
Στο θέμα της μπαταρίας, η χωρητικότητά της είναι στις 35.5 kWh και σύμφωνα με τη Mazda αρκεί για την κάλυψη 200 χλμ. Με πλήρες φορτίο την προηγούμενη φορά η αυτονομία του αυτοκινήτου έγραφε 194 χλμ. Αυτή τη φορά, σχεδόν ένα χρόνο αργότερα η ένδειξη με πλήρη φόρτιση έδειχνε 170 χλμ. με την κατανάλωση να κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα. 18.9 kWh/100 χλμ. τώρα έναντι 17.6 kWh/100 χλμ. την προηγούμενη φορά.
Ισχύς – επιδόσεις
Η ισχύς μεταφέρεται στον μπροστά άξονα όπου υπάρχει και ο μοναδικός ηλεκτροκινητήρας του αυτοκινήτου. Η απόδοσή του είναι 143 ίπποι και 270.9 Nm ροπής. Οι επιδόσεις που προσφέρει είναι 9.7 δευτερόλεπτα για την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα και περιορισμένη τελική ταχύτητα στα 140 χλμ./ώρα ώστε να μετριάζεται η κατανάλωση ενέργειας.
Άλλο σκεπτικό
Μπορεί τα νούμερα της μπαταρίας και της αυτονομίας να φαίνονται μικρότερα από τα συνήθη στην κατηγορία, όμως οι Ιάπωνες εφάρμοσαν στο MX-30 έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο σκέψης.
Ήθελαν να ικανοποιήσουν τις καθημερινές ανάγκες μετακίνησης του μέσου αγοραστή, κρατώντας ταυτόχρονα το βάρος χαμηλά. Έτσι, το μέγεθος της μπαταρίας είναι τέτοιο ώστε να ικανοποιεί και τα δύο παραπάνω κριτήρια. Όντως η αυτονομία είναι τέτοια που θα χρειαστεί φόρτιση κάθε 2 – 3 μέρες (όλα βέβαια εξαρτώνται από τη χρήση), ενώ το βάρος δεν ξεπερνά τα 2.108 κιλά, το οποίο για ηλεκτρικό crossover δεν είναι μεγάλη τιμή.
Έχει ενδιαφέρον στο δρόμο
Το μειωμένο βάρος του Mazda MX-30 σημαίνει ότι μπορεί να βρεθεί πιο εύκολα η χρυσή τομή ανάμεσα στην άνεση των επιβατών και την καλή οδηγική συμπεριφορά, κάτι που αποδεικνύεται και στην πράξη. Στο παραπάνω προστίθεται το τιμόνι με το σωστό βάρος και την επαρκή πληροφορία, στοιχεία που κάνουν το πρώτο ηλεκτρικό Mazda ενδιαφέρον για τον οδηγό.
Ανήκει στην πόλη
Ωστόσο, το πεδίο για το οποίο είναι δημιουργήθηκε είναι η πόλη. Εκεί μετακινείται εύκολα χάρη και στην άμεση ροπή του ηλεκτροκινητήρα, παρκάρει άνετα με την κάμερα οπισθοπορείας και όταν χρειαστεί να φορτίσει δε χρειάζεται να περάσει πολύ χρόνο στην πρίζα για να ανέβει αρκετές μονάδες το ποσοστό της μπαταρίας. Το μικρότερο του συνηθισμένου μέγεθος σημαίνει ότι θέλει λιγότερες ώρες για να φτάσει στο 100%.
Διαφορετικές λύσεις και υλικά
Ένας τομέας για τον οποίο ξεχωρίζει το MX-30 είναι τα υλικά της καμπίνας. Μόλις μπει κάποιος από τις αντίθετα ανοιγόμενες πόρτες, μία λύση που είχαμε δει τελευταία φορά στο RX-8, προκαλεί κάνει εντύπωση το γεγονός ότι αντικρίζει φελλό σε αρκετά μεγάλο κομμάτι των επιφανειών. Πρόκειται για υλικό που βλέπουμε σπάνια, όμως οι Ιάπωνες το επέλεξαν με το σκεπτικό ότι αποτελεί μία ιδιαίτερα οικολογική λύση.
Το ίδιο σκεπτικό ακολουθήθηκε στη δημιουργία όλου του αυτοκινήτου. Παραμένοντας στην καμπίνα, λοιπόν, συναντάμε υλικά τα οποία προσφέρουν απαλή αίσθηση και δημιουργούν μια πραγματικά premium ατμόσφαιρα, ενώ ταυτόχρονα έχουν “πράσινη συνείδηση” καθώς προέρχονται από ανακύκλωση. Όσο για τα δέρματα, εννοείται ότι είναι τεχνητά.
Γεμάτο με οθόνες
Στο τεχνολογικό κομμάτι, ο οδηγός θα αντικρίσει γύρω του τρεις φυσικές οθόνες και μία εικονική. Η μία αντικαθιστά τον πίνακα οργάνων με διαγώνιο 7 ίντσες. Η δεύτερη είναι εκείνη στην κορυφή του ταμπλό για τον έλεγχο του infotainment (συμβατό με Android Auto και Apple CarPlay). Η τρίτη βρίσκεται στην βάση του ταμπλό. Είναι η μοναδική που μπορεί κάποιος να τη χειριστεί με την αφή και σκοπός της είναι ο έλεγχος του κλιματισμού. Όσο για την εικονική οθόνη που αναφέραμε, πρόκειται για το HUD (Head up Display). Δηλαδή το σύστημα που προβάλει πληροφορίες όπως η ταχύτητα κίνησης και κάποια σήματα του ΚΟΚ πάνω στο παρμπρίζ, μπροστά από τον οδηγό, ώστε εκείνος να μη χρειάζεται να πάρει τα μάτια του από τον δρόμο.
Το κόστος;
Η Mazda μπήκε στο χορό των ηλεκτρικών με μία αστική crossover πρόταση η οποία ξεχωρίζει σε τομείς όπως η σχεδίαση τα υλικά της καμπίνας, αλλά και στην προσέγγιση απέναντι στην μπαταρία.
Η τιμή του MX-30 ξεκινά από τις 37.590 ευρώ. Με την κρατική επιδότηση μειώνεται στις 33.043 ευρώ, ενώ αν συνδυαστεί με απόσυρση «πέφτει» ακόμα περισσότερο, στις 32.043 ευρώ.