Ένας από τους πολλούς λόγους που κάνουν αφόρητη τη ζωή στην πρωτεύουσα είναι το τεράστιο πρόβλημα της κυκλοφορικής συμφόρησης στους δρόμους.
Το μποτιλιάρισμα κάποτε παρατηρούνταν κυρίως στις ώρες αιχμής, πλέον όμως ξεκινάει από πολύ νωρίς το πρωί και πολλές μέρες διαρκεί μέχρι τις 20:30-21:00 το βράδυ. Οι περισσότεροι οδηγοί κατά μέσο όρο χρειάζονται σχεδόν μια ώρα για να φτάσουν στην εργασία τους και άλλη μια ώρα για να επιστρέψουν σπίτι τους. Αμέτρητες παραγωγικές ώρες χαμένες πίσω από το τιμόνι, μας στερούν πολύτιμο χρόνο από την οικογένεια, τα παιδιά, τη ξεκούραση και τις υπόλοιπες υποχρεώσεις μας.
Γιατί όμως καθημερινά σχηματίζονται ουρές χιλιομέτρων στους κεντρικούς οδικού άξονες της Αθήνας; Αρχικά να πούμε ότι στο λεκανοπέδιο κυκλοφορούν πλέον 2.300.000 οχήματα. Σίγουρα σημαντικό ρόλο παίζει και η πανδημία, η οποία κάνει σχεδόν τρομακτική την επιβίβαση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όπου επικρατεί συνωστισμός, έτσι ο κόσμος προτιμάει να μετακινείται με τα αυτοκίνητα του. Η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί τις επόμενες μέρες, λόγω του εορταστικού ωραρίου των καταστημάτων, καθώς όλοι θα θελήσουν να κάνουν τα ψώνια τους.
Υπενθυμίζουμε όμως ότι από 25 Οκτωβρίου έχει επιστρέψει ο Δακτύλιος, ο οποίος υποτίθεται ότι θα έδινε ανάσα στους πηγμένους δρόμους. Στην πράξη πάντως ουσιαστικά αποτελέσματα δεν έχουμε δει, αν και η Περιφέρεια Αττικής έχει αντίθετη άποψη.
Σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη συμπλήρωση των δύο ετών λειτουργίας του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής παρουσιάστηκαν τα πρώτα αποτελέσματα από την εφαρμογή του Δακτυλίου τους τελευταίους σχεδόν δυο μήνες.
Σύμφωνα με τα πρώτα στατιστικά στοιχεία, κατά την επεξεργασία των δεδομένων κίνησης προκύπτει ότι η εικόνα στο οδικό δίκτυο εντός Δακτυλίου είναι σημαντικά βελτιωμένη. Ειδικότερα έχει διαπιστωθεί αύξηση της μέσης ταχύτητας 17% και μείωση των καθυστερήσεων 20% (π.χ 64% στη Βασιλίσσης Αμαλίας και 39% στην Καλιρρόης).
Αποκλίσεις παρουσιάζονται ανάλογα με τις ημέρες και ώρας. Για παράδειγμα η μέση ταχύτητα είναι αυξημένη το πρωί της Δευτέρας κατά 27%, ενώ το πρωί της Πέμπτης 33%. Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν αφορούν στην εικόνα που παρουσιάζεται εντός Δακτυλίου.
Ο Περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, έχει ζητήσει από τους συγκοινωνιολόγους να μελετήσουν και τα στοιχεία εκτός Δακτυλίου προκειμένου να αξιολογηθεί συνολικά το ζήτημα. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση επισήμανε ότι αφού υπάρξει καταγραφή συνολικά της εικόνας, αυτή θα συζητηθεί κατά τη συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί στο Υπουργείο Μεταφορών.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Διαχείρισης Μητροπολιτικών Υποδομών, Π. Καρυώτης και ο Σύμβουλος Οδικής Κυκλοφορίας Κ. Λογοθέτης, παρουσίασαν τα έργα που έχουν υλοποιηθεί, καθώς και εκείνα που προγραμματίζονται το επόμενο διάστημα.
Μεταξύ άλλων αναφέρθηκαν σε εμβληματικά έργα οδικής ασφάλειας και οδοποιίας, στην κατασκευή πρότυπων διαβάσεων, στην αντικατάσταση των λαμπτήρων με φώτα led χαμηλής κατανάλωσης, στην ανακαίνιση της αίθουσας κυκλοφορίας και παρακολούθησης, στη λειτουργία σύγχρονων πινακίδων «fullmatrix», στις περιπολίες κλειστών οχημάτων στη Λ. Κηφισού, καθώς και στην προγραμματιζόμενη λειτουργία του τετραψήφιου αριθμού 1544.
Επίσης αναφέρθηκαν στην υλοποίηση έργων όπως:
-Η συντήρηση/βελτίωση οδοστρώματος, οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης των οδικών αξόνων της Ν.Ε.Ο.Α.Κ. και της Λ. Κηφισού (προϋπολογισμού 15 εκ. ευρώ)
-Η βελτίωση και περιοδική συντήρηση υποδομών στο Πρωτεύων αστικό οδικό δίκτυο (προϋπολογισμού 15 εκ. ευρώ)
-Οι επεμβάσεις βελτίωσης οδικής ασφάλειας στο οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Αττικής: 28 εκατ. ευρώ
-Η βελτίωση και περιοδική συντήρηση υποδομών στο οδικό δίκτυο Περιφέρειας Αττικής (πρώην ΔΕΣΕ):15 εκ. ευρώ
-Βελτίωση/ανακατασκευή οδικών τμημάτων στο Παράπλευρο οδικό Δίκτυο της Αττικής Οδού Περιφέρειας Αττικής: 5 εκ. ευρώ
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην αποκατάσταση επικινδυνότητας σε διάφορά σημεία όπως οι σύραγγες Καραμανλή, η ανακαίνιση 250 επιλεγμένων σηματοδοτούμενων κόμβων, η τοποθέτηση ηλεκτρονικών μέσων παρακολούθησης παραβιάσεων Κ.Ο.Κ και η ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση μικρών μαθητών, με πειραματικό τρόπο, σε θέματα εκπαίδευσης για την οδική ασφάλεια (διάβαση πεζών, σωστή χρήση κουμπιού για πεζούς).