Ξεχάστε το επιβατικό Jimny, καθώς η «επιβολή» της ηλεκτροκίνησης σε συνδυασμό με τους διαρκώς αυστηρότερους νόμους που θεσπίζει η Ε.Ε για τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων, αποτέλεσαν «ναρκοπέδιο» για το Suzuki Jimny.
Ωστόσο κατάφερε να επιβιώσει, αλλάζοντας όχι «οπλισμό», αλλά θέση μάχης. Το Jimny λοιπόν διατίθεται πλέον στη Γηραιά Ήπειρο αποκλειστικά ως ελαφρύ επαγγελματικό όχημα, 2 θέσεων, καθώς στη συγκεκριμένη κατηγορία οι κανονισμοί των ρύπων είναι πιο ελαστικοί. Ήταν ο μόνος τρόπος για να λάβει το «διαβατήριο» που θα του επέτρεπε να συνεχίσει το εμπορικό του ταξίδι στην Ευρώπη.
Πότε θα επιστρέψει στην κατηγορία των επιβατικών οχημάτων; Μάλλον όταν η Suzuki αποφασίσει τον εξηλεκτρισμό του, όπως έχει κάνει στην υπόλοιπη γκάμα της ή όταν του προσφέρει έναν πιο «πράσινο» κινητήρα. Μέχρι τότε το Jimny θα φοράει τη νέα του «στολή» εργασίας, η οποία δε διαφέρει σημαντικά από αυτήν που το γνωρίσαμε.
Λιτό και απέριττο
Στις φωτογραφίες μοιάζει ίδιο, αλλά αν παρατηρήσετε καλύτερα, έχει πετάξει από πάνω του κάθε περιττό «στολισμό». Πατάει σε μαύρους σιδερένιους τροχούς 15 ιντσών που ντύνονται με ελαστικά υψηλού προφίλ διαστάσεων 195/80, ενώ το μαύρο πλαστικό δεν περιορίζεται μόνο στους προφυλακτήρες και στα «σκέπαστρα» των φτερών, αλλά επεκτείνεται πλέον και στα καλύμματα των πλευρικών καθρεπτών.
Η χαρακτηριστική τετραγωνισμένη του καμπίνα εξακολουθεί να προσδίδει μια ρετρό αισθητική στη σιλουέτα του, η οποία με την πρώτη ματιά μπορεί να μοιάζει άχαρη, αλλά τελικά σε αυτήν οφείλει τη γοητεία του. Σημειώστε ότι η ρεζέρβα παραμένει εξωτερικά κρεμασμένη στην πόρτα του χώρου αποσκευών.
Η συγκεκριμένη σκούρα πράσινη απόχρωση του αμαξώματος ταιριάζει με το φυσικό περιβάλλον του Jimny, δηλαδή το βουνό, ενώ βοηθάει στο «καμουφλάζ». Το μικρό ιαπωνικό SUV διατήρησε τις συμπαγείς του διαστάσεις (μήκος 3.645 χλστ.-πλάτος 1.645 χλστ.-ύψος 1.720 χλστ.), ώστε να μπορεί να ελίσσεται στα λαγκάδια, αλλά και στα στενά της πόλης.
Σπαρτιάτικο εσωτερικό
Τα λούσα δεν ταιριάζουν σε έναν ακούραστο «εργάτη». Δεν υπάρχει πλέον κεντρική οθόνη αφής, αλλά μια βασική μονάδα ραδιοφώνου/CD player, η οποία όμως επιτρέπει τη σύνδεση του smartphone μέσω Bluetooth.
Ο κλιματισμός καταργήθηκε και τη θέση του πήρε το air condition με τα παραδοσιακά στρογγυλά χειριστήρια. Εννοείται ότι δεν άλλαξε η ποιότητα των πλαστικών, τα οποία όλα είναι σκληρά, αλλά με ικανοποιητική συναρμογή. Διατηρητέα και η λαβή που βρίσκεται στο ταμπλό μπροστά από το συνοδηγό, ώστε να κρατιέται στις έντονες off-road αναταράξεις.
Πόσο εμπόρευμα χωράει;
Σημαντικά μεγαλύτερο είναι πλέον το πορτμπαγκάζ, καθώς η χωρητικότητα του εκτοξεύτηκε από τα 85 στα 863 λίτρα! Πώς συνέβη αυτό; Είναι απλό, το Jimny ως ελαφρύ επαγγελματικό όχημα απαγορεύεται να έχει πίσω καθίσματα, επομένως έγινε διθέσιο. Πίσω από τον οδηγό και το συνοδηγό ο μεγάλος χώρος φόρτωσης έχει μέγιστο μήκος 916 χλστ., πλάτος 1.300 χλστ. και ύψος 913 χλστ.
Η πόρτα του χώρου αποσκευών εξακολουθεί να ανοίγει αποκλειστικά προς τη δεξιά πλευρά και όχι προς τα επάνω, κάτι που προσδίδει στυλ, αλλά δεν είναι καθόλου βολικό όταν έχει σταθμεύσει από πίσω αυτοκίνητο σε κοντινή απόσταση.
Η πέτρα του «σκανδάλου»
Ο λόγος που αναγκάστηκε το Jimny να μετατραπεί σε ελαφρύ επαγγελματικό όχημα είναι ο γνωστός τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας των 1.5 λίτρων, ο οποίος αποδίδει 102 ίππους (6.000 σ.α.λ.) και 130 Nm ροπής (4.000 σ.α.λ), ενώ συνεργάζεται με μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων.
Η κλιμάκωση του κιβωτίου είναι αρκετά κοντή, ώστε να βοηθάει το Jimny στο σκαρφάλωμα, κρατώντας το βενζινοκινητήρα διαρκώς ψυχωμένο, ενώ ο ψηλόλιγνος λεβιές του έχει μέτρια αίσθηση κατά τη διάρκεια των αλλαγών.
Στο ρελαντί ο βενζινοκινητήρας έχει αρκετά ήσυχη λειτουργία, ωστόσο όσο ανεβάζει στροφές αυξάνονται τα ντεσιμπέλ, κάτι που οφείλεται στην κάπως διάτρητη ηχομόνωση της καμπίνας. Η μέση κατανάλωση καυσίμου που καταγράψαμε ήταν 8,5 λίτρα/100 χλμ. (επίσημη συνδυασμένη μέτρηση WLTP 7,7 λίτρα/100 χλμ.-Euro 6- εκπομπές C02 173 γρ./χλμ.).
Μικρό αγρίμι
Εμφανής είναι η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος, καθώς αυτή βρίσκεται στα 210 χλστ. Στα απάτητα μονοπάτια βοηθάει να φτάσει το Jimny η γωνία προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής που είναι 37, 28 και 49 μοίρες αντίστοιχα.
Πρωτεύοντα ρόλο παίζει το σύστημα τετρακίνησης “All Grip” της Suzuki, το οποίο ο οδηγός μπορεί να χειριστεί από ένα δεύτερο μικρό λεβιέ που βρίσκεται τοποθετημένος πίσω από αυτόν του κιβωτίου ταχυτήτων.
Στη θέση 2H η κίνηση μεταδίδεται στο πίσω άξονα, ενώ προτείνεται για οδήγηση σε κανονικές συνθήκες. Σε χωματόδρομους ή ολισθηρό οδόστρωμα μετακινείς το λεβιεδάκι στη θέση 4Η και η ροπή μεταδίδεται με κανονική ταχύτητα τόσο στον εμπρός όσο και στον πίσω άξονα. Σε πιο απαιτητικά εδάφη τώρα προτείνεται η θέση 4L για μετάδοση της κίνησης στον εμπρός και στον πίσω άξονα με μειωμένη όμως ταχύτητα.
Στη φαρέτρα του Jimny περιλαμβάνονταν ανέκαθεν και το κλιμακωτό πλαίσιο τύπου σκάλας, που προσφέρει μια σταθερή βάση για εξαιρετικές εκτός δρόμου ικανότητες. Οι άκαμπτοι άξονες τριών συνδέσμων με ελικοειδή ελατήρια, τόσο εμπρός όσο και πίσω, βοηθούν να εξασφαλίζει μέγιστη πρόσφυση σε επιφάνειες κάθε είδους. Όταν ένα εμπόδιο ωθεί κάποιον τροχό προς τα επάνω, ο άξονας πιέζει τον άλλο τροχό προς τα κάτω για να αυξήσει την επαφή των ελαστικών σε δύσκολες μορφολογικές συνθήκες.
Δεν πρέπει να παραλείψουμε επίσης το σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης σε ανηφορικά εδάφη, αλλά και το σύστημα ελεγχόμενης κατάβασης που με το πάτημα ενός διακόπτη ενεργοποιεί αυτόματα τα φρένα (δίσκοι εμπρός-ταμπούρα πίσω) όποτε χρειάζεται, ενώ διατηρεί σταθερή ταχύτητα, έτσι ώστε ο οδηγός να επικεντρωθεί στο τιμόνι χωρίς να χρησιμοποιεί το πεντάλ φρένου ή τον συμπλέκτη.
Σε δρόμο χωρίς χώμα, λάσπες και πέτρες
Όταν όμως το Jimny επιστέφει στον πολιτισμό της ασφάλτου θα πρέπει να αποδεχτείς ότι γέρνει αρκετά στις στροφές, εξαιτίας της ιδιαίτερα μαλακής ανάρτησης με τις μεγάλες διαδρομές, τον αεροδυναμικό θόρυβο που γίνεται έντονος μετά τα 100 χλμ./ώρα λόγω ύψους, σχήματος, μεγάλης μετωπικής επιφάνειας και πλατιών πλευρικών καθρεπτών, καθώς επίσης και το αρκετά ασαφές τιμόνι, ειδικά σε θέση ευθείας.
Ο οδηγός κάθεται αρκετά ψηλά, οι άνω του μετρίου οδηγοί δε θα βρουν εύκολα τη θέση που να τους ταιριάζει, έχοντας καλή περιμετρική ορατότητα, στην οποία βοηθάνε και οι μεγάλες τετραγωνισμένες γυάλινες επιφάνειες. Θα θέλαμε όμως το κάθισμα του να ρυθμίζεται σε ύψος και το τιμόνι να έχει και τηλεσκοπική ρύθμιση.
Αν υπάρχει κάποιος που αναζητά επιδόσεις από το Jimny πρέπει να στρέψει σίγουρα αλλού την προσοχή του, καθώς σε καμία περίπτωση δεν είναι αυτός ο προσανατολισμός του. Από την πλευρά της η Suzuki ανακοινώνει μόνο τη μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει το Jimny των 1.090 κιλών (145 χλμ./ώρα) και όχι πόσο διαρκεί η επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα.
Συμπέρασμα
Σίγουρα το Jimny έχασε πόντους σε πρακτικότητα χωρίς τα πίσω καθίσματα, όμως ποτέ δεν ήταν το ευρύχωρο αυτοκίνητο της παρέας. Οι ιδιοκτήτες του είναι κυρίως άνθρωποι που θέλουν για συντροφιά τη φύση, την οποία επισκέπτονται τακτικά για κυνήγι, κάμπινγκ αναρρίχηση, ράφτινγκ, πεζοπορία και ποδηλασία.
Πλέον το Jimny κλείνει πονηρά το «μάτι» στον ιδιοκτήτη μιας μικρής επιχείρησης που θέλει τις καθημερινές να μεταφέρει το εμπόρευμα του μέσα στην πόλη με ένα ευέλικτο όχημα και τα Σαββατοκύριακα να δραπετεύει στο βουνό. Οι πολλαπλοί ρόλοι που μπορεί να «ερμηνεύσει» και πάντα να πρωταγωνιστήσει το Jimny, μεταφρασμένοι στο χρώμα του χρήματος, κοστολογούνται στα 20.560 ευρώ.