Stop της Stellantis σε εξαγωγές αυτοκινήτων στη Ρωσία και τις ρωσικές εισαγωγές… και πιθανή μείωση της παγκόσμιας παραγωγής νέων αυτοκινήτων και φορτηγών κατά εκατομμύρια μονάδες, φέτος, λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία βλέπουν οι ειδικοί.
Διαβάστε ακόμα
Η εγχώρια ρωσική παραγωγή αναμένεται να έχει τον μεγαλύτερο βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο, καθώς οι εταιρείες αναστέλλουν τη λειτουργία τους. Όμως, όσο περισσότερο συνεχίζεται ο πόλεμος, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος στην αυτοκινητοβιομηχανία. ″Δεν υπάρχει αμφιβολία. Θα υπάρξει αναταραχή. Απλώς, θα εξαρτηθεί πραγματικά από το πόσο καιρό θα συνεχιστεί”, δήλωσε στο αμερικανικό δίκτυο CNBC ο Jeff Schuster, πρόεδρος της «παγκόσμιας πρόβλεψης και Αμερικής» στην LMC Automotive. «Οι κυρώσεις και ο αντίκτυπος στο εμπόριο παίζουν μεγάλο ρόλο σε αυτό»…
Οι καλωδιώσεις
Γεγονός είναι ότι η εισβολή δημιουργεί, ήδη, νέα προβλήματα τροφοδοσίας για εξαρτήματα όπως οι καλωδιώσεις, που λειτουργούν ως σύστημα καλωδίωσης ενός οχήματος. Ο πόλεμος αναμένεται επίσης να κλιμακώσει περαιτέρω τους υπάρχοντες περιορισμούς ανεφοδιασμού εξαρτημάτων όπως οι καταλυτικοί μετατροπείς και τα τσιπ ημιαγωγών που χρησιμοποιούν υλικά και αέρια από την περιοχή. Η κρίση θα μπορούσε να επιδεινώσει τον αυξανόμενο πληθωρισμό και να ωθήσει τις ήδη υψηλές τιμές των οχημάτων ακόμη υψηλότερα. «Αυτό έχει παγκόσμιες επιπτώσεις από την άποψη της αύξησης της πληθωριστικής πίεσης, της πίεσης των τιμών και, εν τέλει, ενός άλλου πλήγματος στον καταναλωτή», είπε ο Schuster, πρόεδρος .
Στο μεταξύ, η αυτοκινητοβιομηχανία Stellantis, ανακοίνωσε ότι ανέστειλε όλες τις εξαγωγές αυτοκινήτων προς την Ρωσία όπως και όλες τις εισαγωγές από την Ρωσία. «Όλες οι εξαγωγές αυτοκινήτων της Stellantis προς την Ρωσία και οι εισαγωγές από την Ρωσία ανεστάλησαν» αναφέρει η εταιρεία στην ανακοίνωση της, η οποία εστάλη στο πρακτορείο Reuters. H Stellantis που είναι η 4η αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, έχει εργοστάσιο στην πόλη Κάλουγκα της Ρωσίας όπου σε συνεργασία με την Mitsubishi κατασκευάζει αυτοκίνητα τύπου van.
Οι πρώτες προβλέψεις για τη μείωση της παραγωγής των οχημάτων που προκύπτει από τη σύγκρουση ποικίλλουν σημαντικά δεδομένης της ρευστότητας της κατάστασης. Ο αντίκτυπος θα μπορούσε να ανέλθει σε εκατομμύρια μονάδες παραγωγής το 2022. Η εταιρεία του έχει, ήδη, προσαρμόσει την πρόβλεψή της για μείωση 700.000 μονάδων ευρωπαϊκής παραγωγής, είπε. Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου θα αισθανθεί τα αποτελέσματα πολύ πιο γρήγορα από ότι στις ΗΠΑ και σε άλλες αγορές. Ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Audi και η Mercedes-Benz έχουν δηλώσει ότι σχεδιάζουν να μειώσουν την παραγωγή στα εργοστάσια λόγω διαταραχών εξαρτημάτων εκτός Ουκρανίας -συγκεκριμένα, των καλωδίων. «Οι καλωδιώσεις είναι η πιο κρίσιμη βραχυπρόθεσμη συμφόρηση, κατά την άποψή μας, που ήδη προκαλεί σημαντική διακοπή παραγωγής σε όλους τους γερμανικούς OEM», δήλωσε ο αναλυτής της UBS Patrick Hummel σε ενημέρωση επενδυτών. «Πιστεύουμε ότι είναι πιθανές σημαντικές διακοπές λειτουργίας τις επόμενες εβδομάδες, αλλά περιορίζονται στην ευρωπαϊκή παραγωγή, επειδή οι ιμάντες καλωδίων συνήθως προέρχονται από την περιοχή».
Η AutoForecast Solutions αναμένει ότι η παραγωγή οχημάτων φέτος στη Ρωσία και την Ουκρανία θα μειωθεί στο μισό ως αποτέλεσμα της σύγκρουσης, πέφτοντας σε περίπου 800.000 μονάδες. Μια πρώιμη «απαισιόδοξη προοπτική» από την ερευνητική εταιρεία IHS Markit είναι ότι ο παγκόσμιος αντίκτυπος φέτος θα είναι περίπου 3,5 εκατομμύρια λιγότερα οχήματα σε σχέση με τους περιορισμούς των τσιπ ημιαγωγών. Η Ρωσία και η Ουκρανία είναι κρίσιμες πηγές αερίου νέον και παλλαδίου που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή τσιπ ημιαγωγών. Ωστόσο, ο Tim Urquhart, κύριος Ευρωπαίος αναλυτής αυτοκινήτων στην IHS, σημείωσε ότι η κατάσταση παραμένει ρευστή. Το Δεκέμβριο, η IHS προέβλεψε παγκόσμιες πωλήσεις 82,4 εκατομμυρίων οχημάτων το 2022, αυξημένες κατά 3,7% σε ετήσια βάση.
Τα μερίδια
Καθώς οι κυρώσεις αυξάνονται και οι εταιρείες αποσύρουν ή αναστέλλουν τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας αντιμετωπίζουν μακροπρόθεσμο κίνδυνο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και άλλες βιομηχανίες θα πρέπει να σταθμίσουν την πιθανή αντίδραση της επανέναρξης των εργασιών έναντι των πιθανών κερδών, σύμφωνα με τους ειδικούς. «Το κλειδί για τις εταιρείες είναι να παρέχουν μια συγκεκριμένη αιτιολόγηση ως προς το γιατί επιστρέφουν», δήλωσε ο Μat Gorman, σύμβουλος εταιρικής επικοινωνίας και ρεπουμπλικανός στρατηγός. «Δεν μπορούν να γλιστρήσουν πίσω αν είμαστε ακόμα στο ίδιο σημείο και αν οι Ρώσοι εξακολουθούν να βομβαρδίζουν Ουκρανούς αμάχους σε ένα μήνα από τώρα ή σε δύο μήνες από τώρα». Για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, η επιλογή μπορεί να είναι ευκολότερη από ότι για άλλες. Μόνο λίγες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αξιοσημείωτες δραστηριότητες στη Ρωσία. Ο όμιλος Renault με έδρα τη Γαλλία, ο οποίος έχει μερίδιο ελέγχου στη ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία AvtoVAZ, αντιπροσωπεύει το 39,5% της παραγωγής οχημάτων της χώρας, ακολουθούμενο από τον όμιλο Hyundai με έδρα τη Νότια Κορέα με 27,2%. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen αντιπροσωπεύει μερίδιο 12,2% της παραγωγής αυτοκινήτων της χώρας, σύμφωνα με την ερευνητική εταιρεία IHS Markit. Η ιαπωνική Toyota Motor αποτελεί το 5,5%. Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες ακολουθούν με χαμηλά μονοψήφια νούμερα. ″Δεν νομίζω ότι κανένας λογικός επιχειρηματίας, κανένας διευθύνων σύμβουλος θα ήθελε να επιστρέψει σύντομα”, δήλωσε ο Urquhart της IHS. «Απλώς πιστεύω ότι είναι πολύ χαμηλής προτεραιότητας να επιστρέψουμε»…
Ο διευθύνων σύμβουλος της AutoForecast Solutions, Joe McCabe, συμφωνεί, ειδικά δεδομένων των συγκριτικά χαμηλών κερδών και εργασιών για πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες στη χώρα. «Για μια δυτική εταιρεία το να επανεπενδύσει στη Ρωσία μετά από αυτό, είναι θέμα, νομίζω ότι μόλις φύγει θα πρόκειται για το πρώτο από τα πολλά βήματα μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής εξόδου από τη Ρωσία», είπε. Η ρωσική αγορά οχημάτων κατέγραψε μεταξύ 1,6 και 1,75 εκατ. ετήσιες πωλήσεις μονάδων τα τελευταία τρία χρόνια -το ένα δέκατο του μεγέθους της αγοράς των ΗΠΑ, πέρυσι και, περίπου, το 2% των παγκόσμιων πωλήσεων οχημάτων το 2021.