Το μετοχικό μερίδιο της SoftBank, στην πλειοψηφική της μονάδα αυτόνομων οχημάτων Cruise, εξαγοράζει η General Motors, για 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το SoftBank Vision Fund 1 απέκτησε για πρώτη φορά μειοψηφική ιδιοκτησία στην Cruise μέσω συμφωνίας 2,25 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2018.
Διαβάστε ακόμα
Η εξέχουσα εταιρεία επενδύσεων τεχνολογίας επρόκειτο να επενδύσει μια δεύτερη δόση 1,35 δισεκατομμυρίων δολαρίων ως μέρος της συμφωνίας για την εμπορική ανάπτυξη της Cruise-Οχήματα, τα οποία θα πληρώσει τώρα η GM.
Η εξέλιξη αυτή ακολουθεί την ξαφνική αποχώρηση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Cruise Dan Ammann από την εταιρεία τον περασμένο Δεκέμβριο.
Ο Ammann φέρεται ότι οδηγήθηκ στην έξοδο από τη διευθύνουσα σύμβουλο και πρόεδρο της GM Mary Barra, η οποία προεδρεύει επίσης στο διοικητικό συμβούλιο της Cruise, λόγω διαφωνιών στη στρατηγική, συμπεριλαμβανομένου του πότε έπρεπε να γίνει δημόσια η εταιρεία.
Η GM έχει προαναγγείλει ότι σχεδιάζει να διατηρήσει την εταιρεία δημόσια για το άμεσο μέλλον.
Ο διάδοχος της Ammann, ο ιδρυτής της Cruise, Kyle Vogt, ανάρτησε στο Twitter ότι μια αρχική δημόσια προσφορά θα δημιουργούσε μεγάλη αναστάτωση στην παρούσα φάση, καθώς η εταιρεία προωθεί τη νέα της υπηρεσία μεταφοράς χωρίς οδηγό στο Σαν Φρανσίσκο.
Η ανακοίνωση της SoftBank έγινε, ενώ η GM και η Cruise ανακοίνωσαν και την έναρξη ενός «Προγράμματος Ευκαιριών Επαναλαμβανόμενης Ρευστότητας», στο οποίο οι υπάλληλοι της Cruise με κατοχυρωμένα δικαιώματα προαίρεσης μετοχών θα μπορούν να τα πουλήσουν στην GM.
Μετοχές
«Οι εργαζόμενοι μπορούν να πουλήσουν όσες κατοχυρωμένες μετοχές θέλουν σε δίκαιη τιμή που καθορίζεται από τρίτο μέρος», ανάρτησε ο Vogt στο Twitter. «Ή μπορούν να κρατήσουν τις μετοχές τους και να ελπίζουν σε ανατίμηση με την πάροδο του χρόνου».
Το πρόγραμμα προφανώς προορίζεται να βοηθήσει στη διατήρηση των υπαλλήλων της Cruise, οι οποίοι μπορεί να ήλπιζαν σε ένα απροσδόκητο κέρδος από μια δημόσια εγγραφή της εταιρείας, κάτι που ήλπιζε και η Wall Street.
Ένας εκπρόσωπος της GM είπε ότι η έξοδος της SoftBank δεν σχετίζεται με το πρόγραμμα εργαζομένων. Ήγειρε ερωτήματα για την απόφαση της Softbank στην εταιρεία, αλλά, εκπρόσωπος της SoftBank αρνήθηκε να σχολιάσει.
Από την αρχική επένδυση της SoftBank, μεγάλο μέρος της διαφημιστικής εκστρατείας και της αισιοδοξίας των επενδυτών γύρω από τα αυτόνομα οχήματα έχει καταρρεύσει στην πραγματικότητα, συμπεριλαμβανομένης της GM και της Cruise που έχασαν την αρχική εγκατάσταση αυτόνομων οχημάτων στο Σαν Φρανσίσκο το 2019.
Η δραματική ύφεση των μετοχών τεχνολογίας από τα τέλη του 2021 είναι επίσης προβληματική για τη SoftBank, η οποία ήταν μεταξύ των μεγαλύτερων επενδυτών σε εταιρείες πριν από την αρχική δημόσια προσφορά, σε όλο τον κόσμο, την τελευταία 5ετία.
Η νέα συμφωνία με την GM απελευθερώνει κεφάλαια που η SoftBank θα μπορούσε να αναπτύξει αλλού.
Το επενδυτικό τμήμα της SoftBank αντιμετώπισε προβλήματα, το 2019, αφού η εταιρεία κοινής χρήσης γραφείου WeWork αναγκάστηκε να αποσύρει την ΑΔΠ της και να μειώσει μαζικά την επιχείρησή της για να καταρρεύσει.
Η SoftBank προχώρησε σε διαγραφή πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων στο WeWork, αφού διέσωσε την εταιρεία και έγινε ιδιοκτήτης του 80%.
Ενώ η SoftBank ανέκαμψε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, χάρη στη μεγάλη θέση της στο DoorDash , στην OpenDoor και σε άλλες εταιρείες που έκαναν ντεμπούτο υπερπαραγωγών στην αγορά, η ταχεία ύφεση των μετοχών τεχνολογίας υψηλής ανάπτυξης, φέτος ,δημιούργησε και πάλι προβληματισμό για τον ιαπωνικό όμιλο ετερογενών δραστηριοτήτων.
Είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος στον ιστότοπο ηλεκτρονικού εμπορίου της Νότιας Κορέας Coupang και στην κινεζική εφαρμογή ιππασίας Didi -και οι δύο έχουν μειωθεί σημαντικά . Με την αγορά ΑΔΠ να έχει κλείσει επ′ αόριστον, η SoftBank έχει περιορισμένες ευκαιρίες να αντλήσει ρευστότητα από πολλά από τα μεγάλα στοιχήματά της σε δολάρια…
Να θυμίσουμε ότι η GM είχε στην κατοχή της Σουηδική Saab, εταιρία με τεράστια τεχνολογία που έφτιαχνε και κινητήρες αεροπλάνων, την οποία την οδήγησε σε λουκέτο, καθώς και την Opel. Η Γερμανική εταιρία «σώθηκε» με την κίνηση του δαιμόνιου Carlos Tavares να την εντάξει κάτω από την ομπρέλα της PSA.