To νέο Yaris Cross σε καμία περίπτωση δε βαπτίστηκε όπως οι βασιλιάδες που μεταβιβάζουν μαζί με τα καθήκοντα και τα ονόματά τους σε άρρενες διαδόχους.
Στο ρόλο και στο χαρακτήρα του νέου Yaris Cross δεν υπάρχει ταύτιση με το δημοφιλέστατο Yaris. Πάμε λοιπόν να δούμε αν η Toyota μπορεί να διεκδικήσει το στέμμα και το θρόνο στην πολυπληθή και άκρως ανταγωνιστική κατηγορία των B-SUV με το νέο Yaris Cross.
Διαφορετικός «σωματότυπος»
Με την πρώτη ματιά συνειδητοποιήσεις ότι το νέο Yaris Cross έχει δική του σχεδιαστική ταυτότητα και δεν είναι απλά ο ψηλότερος αδελφός του Yaris. Οι αναλογίες είναι μεγαλύτερες, χωρίς όμως να του κλείνουν τα αστικά σύνορα. Έτσι τα μήκος, το πλάτος και το ύψος του νέου Yaris Cross διαμορφώνονται στα 4.180 χλστ., 1.756 χλστ. και 1.595 χλστ. αντίστοιχα.
Εντελώς διαφορετική αισθητική έχουν τα σκουρόχρωμα Led εμπρός-πίσω φωτιστικά σώματα, τα οποία αμφότερα βρίσκονται ψηλά τοποθετημένα. Παρατηρήστε ακόμα την κάθετη μάσκα, τα όρθια Led φώτα ημέρας στις εσοχές του εμπρός προφυλακτήρα, τις πολυάκτινες μαύρες 17αρες ζάντες και τους τετραγωνισμένους θόλους των τροχών που κάνουν πιο μυώδες το προφίλ του.
Ο περιπετειώδης χαρακτήρας του είναι εμφανής από τις αλουμινένιες ποδιές εμπρός-πίσω και από το μαύρο πλαστικό περιμετρικά του αμαξώματος, το οποίο απέχει από το έδαφος 170 χλστ. Ωστόσο κινηθήκαμε σε ήπιες off-road διαδρομές, καθώς στη διάθεση μας είχαμε τη δικίνητη υβριδική και όχι την τετρακίνητη εκδοχή του Yaris Cross. Εκεί που τελειώνει η άσφαλτος βοηθάνε οι καλές γωνίες προσέγγισης, διαφυγής και ράμπας των 20, 35 και 19 μοιρών αντίστοιχα. Η πλήρης ονομασία του αναγράφεται μόνο χαμηλά στις πίσω θύρες, ενώ στο πίσω αριστερό τμήμα υπάρχει ο τιμητικός τίτλος Yaris.
Χώροι, ποιότητα και οθόνες
Στο εσωτερικό τώρα, η σχεδιαστική συγγένεια με το Yaris δεν κρύβεται, όμως γιατί να ενοχλεί; Το σκηνικό είναι όμορφό, σύγχρονο και με όλα τα τεχνολογικά καλούδια. Ποια είναι αυτά; Η μεγάλη αιωρούμενη ψηλά τοποθετημένη κεντρική οθόνη αφής των 9 ιντσών, η οποία μας ικανοποίησε με το αρκετά εύκολο στην περιήγηση μενού του συστήματος πολυμέσων Toyota Smart Connect.
Στον ευανάγνωστο πίνακα οργάνων έχει ενσωματωθεί μια έγχρωμη οθόνη 7 ιντσών, η οποία προβάλλει πολλαπλές ενδείξεις και το ταχύμετρο. Αριστερό και δεξιά της υπάρχουν αναλογικές ενδείξεις για το υβριδικό σύστημα, τη στάθμη καυσίμου και τη θερμοκρασία του κινητήρα.
Η συναρμογή όλων των υλικών δείχνει αρκετά στιβαρή, ενώ παρότι μόνο στο επάνω τμήμα του ταμπλό υπάρχουν ορισμένες επιφάνειες από μαλακό πλαστικό, η ποιότητα συνολικά λαμβάνει καλή βαθμολογία.
Αν πρέπει οπωσδήποτε να κάνουμε κάποια παράπονα για την εργονομία, τότε αυτά σίγουρα δε θα αφορούσαν τους πολλούς αποθηκευτικούς χώρους για μικροαντικείμενα. Εκτιμήσαμε δεόντως την επιφάνεια κάτω από την οθόνη αφής για να «ξαπλώνει» το smartphone. Θα θέλαμε όμως το παραδοσιακό στρογγυλό περιστροφικό χειριστήριο για την αυξομείωση της έντασης, καθώς επίσης οι διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα να ήταν λίγο χαμηλότερα τοποθετημένοι και οι χειρολαβές για το άνοιγμα των θυρών να μην είναι τόσο στενές και βαθιά χωμένες στα πάνελ των θυρών. Να σημειώσουμε ακόμα ότι οι πίσω πόρτες έχουν κάπως στενό άνοιγμα που δε διευκολύνει την επιβίβαση-αποβίβαση των επιβατών.
Ο οδηγός κάθεται ψηλά και έχει αρκετά καλή περιφερειακή ορατότητα, ενώ λίγο ίσως δυσκολέψουν οι φαρδιές πίσω κολόνες. Οι πίσω επιβάτες έχουν απλά επαρκή χώρο για τα πόδια τους (μεταξόνιο 2.560 χλστ.) και κανονικό «αέρα» ανάμεσα στα κεφάλια τους και στην οροφή.
Το πορτμπαγκάζ έχει λίγο ψηλό κατώφλι φόρτωσης, ενώ μας άρεσε η «ελαστική» εταζέρα που σηκώνεται μαζί με την πόρτα του χώρου αποσκευών. Εκεί το Yaris Cross κρύβει έναν «άσσο», καθώς η χωρητικότητα ικανοποιεί με 397 λίτρα, ενώ το δάπεδο του πορτμπαγκάζ είναι ρυθμιζόμενο σε δυο επίπεδα.
Πόσα χλμ. «βγάζει» με ρεζερβουάρ 36 λίτρων;
Όπως αναφέραμε παραπάνω το σκούρο χακί Yaris Cross των φωτογραφιών τροφοδοτείται από το υβριδικό σύστημα τέταρτης γενιάς της Toyota. Αυτό απαρτίζεται από τρικύλινδρο θερμικό κινητήρα άμεσου ψεκασμού 1.5 λίτρων (92 ίππων και 120 Nm ροπής), συμπαγές ηλεκτρικό μοτέρ (80 ίππων και 141 Nm ροπής), μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου και αυτόματο κιβώτιο e-CVT που λειτουργεί σαν συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων. Η συνδυαστική ισχύς βρίσκεται στους 116 ίππους και η ροπή στα 120 Nm.
Ως υβριδικό και με εκπομπές C02 στα μόλις 112 γρ./χλμ. εισέρχεται ελεύθερα στο Δακτύλιο, ενώ απαλλάσσεται και από τα βραχνά των Τελών Κυκλοφορίας. Το βασικό προσόν όμως του υβριδικού συστήματος είναι η οικονομία καυσίμου που επιτυγχάνει, καθώς θέλει προσπάθεια για να σπάσεις το φράγμα των 5,6 λίτρων/100 χλμ. που καταγράψαμε (επίσημη μέτρηση WLTP 4,4-5,0 λίτρα/100 χλμ.-προδιαγραφών ρύπων Euro 6 AP).
Αν μάλιστα επιλέξεις το πρόγραμμα οδήγησης Eco (υπάρχει επίσης το Power και Normal) και «χαϊδεύεις» το γκάζι, μπορεί να πετύχεις ακόμα και μια μονάδα χαμηλότερη στην κατανάλωση καυσίμου. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι με γεμάτο το ρεζερβουάρ των 36 λίτρων μπορείς να διανύσεις σχεδόν 700 χλμ! Άλλωστε το υβριδικό Yaris Cross δε σε προϊδεάζει για οδήγηση με το γκάζι στο πάτωμα, καθώς ακόμα και έτσι δε θα ανεβάσεις σημαντικά ρυθμό, ενώ το βουητό από το αυτόματο κιβώτιο e-CVT και το θερμικό κινητήρα γίνεται έντονο και ενοχλητικό.
Το «μυστικό» είναι η αρκετά ήρεμη οδήγηση χωρίς εξάρσεις, αφού ειδικά μέσα στην πόλη μπορείς να κινείσαι το περισσότερο διάστημα αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Όταν συμβαίνει αυτό ο οδηγός ενημερώνεται με την πράσινη ένδειξη EV που εμφανίζεται στον πίνακα οργάνων. Σίγουρα το υβριδικό Yaris Cross δε μπορεί να βάλει «φωτιά» στην άσφαλτο, οφείλουμε όμως να αναφέρουμε ότι για την επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα χρειάζονται 11,2 δευτ. και ότι η τελική ταχύτητα είναι 170 χλμ./ώρα.
Οδηγώντας
Εμείς επιλέξαμε να εκμεταλλευτούμε κυρίως την αγχολυτική οδήγηση του υβριδικού Yaris Cross μέσα στην πόλη, όμως το πιέσαμε λίγο παραπάνω στον αυτοκινητόδρομο. Εκεί διαπιστώσαμε τα οφέλη της πλατφόρμας TNGA GA-B πάνω στην οποία έχει ανεγερθεί, καθώς συνδράμει στην ακαμψία, στη στιβαρότητα και στη σταθερότητα του αμαξώματος. Ακόμα και αν περάσεις την κόκκινη γραμμή οι αντιδράσεις του πάντα είναι προβλέψιμες και χωρίς ξεσπάσματα.
Αλλά είπαμε, δεν του ταιριάζει οδήγηση ανάλογη με αυτή του GR Yaris. Σε υψηλότερες ταχύτητες, πέρα από το βουητό που προαναφέραμε, το υβριδικό Yaris Cross παραμένει σταθερό και με υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Μετά τα 120 χλμ./ώρα ο αεροδυναμικός θόρυβος κάνει λίγο πιο αισθητή τη παρουσία του, αλλά σίγουρα δεν πονοκεφαλιάζει. Η ανάρτηση (γόνατα MacPherson μπροστά–ημιάκαμπτος άξονας πίσω) ήταν λίγο πιο σφιχτή από όσο περιμέναμε, όμως έχει καλή απόσβεση, δεν «κοπανάει» στις αμέτρητες λακκούβες των ελληνικών δρόμων και συγκρατεί από έντονες κλίσεις στις στροφές.
Το τιμόνι είναι ελαφρύ και γρήγορο, ενώ η πληροφόρηση και το βάρος του σε ένα βαθμό μοιάζουν λίγο τεχνητά, αλλά ικανοποιούν. Συνήθως στα υβριδικά μοντέλα η αίσθηση των φρένων είναι προοδευτική και πρέπει να τη συνηθίσεις, λόγω της ανάκτησης ενέργειας, όμως στο Yaris Cross η πέδηση (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός-δίσκοι πίσω) είναι αποτελεσματική και δε ξενίζει.
Απαντήσεις
Έχει έρθει όμως η ώρα να απαντήσουμε στα δυο ερωτήματα του τίτλου μας. Το νέο Yaris Cross από το μικρότερο αδελφό του ζήτησε μόνο το όνομα, το προηγμένο υβριδικό σύστημα και το σκηνικό για το εσωτερικό του.
H αυξημένη απόσταση από το έδαφος (+30 χλστ.), το πιο περιπετειώδες εξωτερικό design και το προαιρετικό σύστημα έξυπνης τετρακίνησης (AWD-i) άνοιξαν στην Τoyota την πύλη στην εμπορικότερη κατηγορία των B-SUV, στην οποία ήδη το νέο Yaris Cross διεκδικεί πρωταγωνιστικό ρόλο. H αρχική τιμή του, στην υβριδική προσθιοκίνητη έκδοση, διαμορφώνεται στα 21.120 ευρώ.