Την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να μηδενιστούν οι εκπομπές CO2 των καινούργιων οχημάτων που θα πωλούνται στην Ευρώπη από το 2035 και μετά, άρα να σταματήσουν/απαγορευθούν οι πωλήσεις οχημάτων με θερμικά μοτέρ, προκειμένου να προταχθούν τα αμιγώς ηλεκτρικά, ενέκριναν, τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα, οι υπουργοί Περιβάλλοντος των 27 κρατών μελών της ΕΕ. Οι αντιδράσεις, βεβαίως, των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών της ηπείρου μας παραμένουν, καθώς βλέπουν ότι και λόγω του πολέμου υπάρχουν πολλά προβλήματα με πρώτες ύλες για μπαταρίες και ανταλλακτικά, τα οποία θα βρουν μπροστά τους τα επόμενα χρόνια –και από χρηματοοικονομική άποψη.
Προκειμένου να περιορίσει τις ανησυχίες των κατασκευαστών, που εύλογα εγείρονται όσον αφορά την ανεπαρκή ζήτηση 100% ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τους καταναλωτές, η Κομισιόν προβλέπει να διευρυνθεί το δίκτυο φορτιστών. «Κατά μήκος των κύριων δρόμων στην Ευρώπη, πρέπει να υπάρχουν σημεία φόρτισης κάθε 60 χιλιόμετρα», αξίωνε πέρυσι η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιμένουν να διαμαρτύρονται για την ανεπάρκεια των υποδομών του είδους, ειδικά στις χώρες της νότιας και της ανατολικής Ευρώπης και έχουν δίκιο.
Υπενθυμίζεται πως έπειτα από αίτημα ορισμένων χωρών, ιδίως της Γερμανίας και της Ιταλίας, οι 27 είχαν δεχθεί να εξετάσουν τη δυνατότητα στο μέλλον να προταχθούν εναλλακτικές τεχνολογίες, όπως η χρήση συνθετικών καυσίμων, ή υβριδικά επαναφορτιζόμενα οχήματα, εφόσον επιτευχθεί ο στόχος του Zero emission και στην παύση της επίδρασης των οχημάτων στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και την υπερθέρμανση του πλανήτη. Οι υπουργοί Περιβάλλοντος, που συνεδρίασαν στο Λουξεμβούργο, ενέκριναν επίσης την παράταση για ακόμη πέντε χρόνια της εξαίρεσης από τις υποχρεώσεις ως προς τις εκπομπές CO2 η οποία έχει χορηγηθεί σε αυτοκινητοβιομηχανίες που χαρακτηρίζονται «niche» (σ.σ. καλύπτουν εξειδικευμένο, μικρό τομέα της αγοράς) και όσες παράγουν λιγότερα από 10.000 αυτοκίνητα τον χρόνο, ως τα τέλη του 2035. Η ρήτρα αυτή, γνωστή και ως «τροπολογία Ferrari», αφορά κατασκευάστριες πολυτελών ή/και σπορ αυτοκινήτων.
Αυτά όλα τα μέτρα πρέπει πια να τεθούν σε διαπραγμάτευση με τους ευρωβουλευτές, οι οποίοι καθόρισαν νωρίτερα μέσα στον Ιούνιο τη θέση τους για την πρόταση της Κομισιόν. Είναι «μεγάλη πρόκληση για την αυτοκινητοβιομηχανία μας», είπε η γαλλίδα υπουργός Ενεργειακής Μετάβασης Ανιές Πανιέ-Ρουνασέρ, η οποία προήδρευσε στο χθεσινό συμβούλιο. Ταυτόχρονα, όμως, εκτίμησε πως πρόκειται για «ανάγκη», μπροστά στον ανταγωνισμό της Κίνας και των ΗΠΑ, ειδικά στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που θεωρούνται το μέλλον της βιομηχανίας. Οι σημερινές αποφάσεις θα επιτρέψουν «σχεδιασμένη» μετάβαση που «θα συνοδεύσουμε», πρόσθεσε η γαλλίδα υπουργός.
Βεβαίως, οι βιομήχανοι, που, ήδη, επενδύουν υπέρογκα ποσά στη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση, φοβούνται τον κοινωνικό αντίκτυπο αν η μετάβαση είναι υπερβολικά γρήγορη. «Η συντριπτική πλειονότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών έχει κάνει την επιλογή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων», εκτίμησε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με αρμοδιότητα την «Ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία», ο Φρανς Τίμερμανς, ο οποίος υπενθύμισε ότι η Κομισιόν είναι ανοικτή σε άλλες τεχνολογίες. «Είμαστε τεχνολογικά ουδέτεροι. Αυτό που θέλουμε είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών», εξήγησε. «Ως τώρα, τα συνθετικά καύσιμα δεν μοιάζουν να είναι ρεαλιστική λύση, αλλά εάν οι κατασκευαστές μπορέσουν να αποδείξουν το αντίθετο στο μέλλον, θα είμαστε ανοικτοί». Πράγματι, η τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων συνίσταται στο να παράγεται καύσιμο από CO2 που εκλύεται από βιομηχανικές δραστηριότητες με ηλεκτρισμό χαμηλών εκπομπών. Τόσο η αυτοκινητοβιομηχανία, όπως και η πετρελαϊκή βιομηχανία, έχουν μεγάλες ελπίδες για το νέο αυτό είδος καυσίμου, που θεωρητικά θα μπορούσε να επιτρέψει την παράταση της χρήσης κινητήρων εσωτερικής καύσης, που σήμερα απειλούνται. Ίδωμεν…