Πτώση και πάλι, τον Ιούνιο, σημείωσε η αγορά αυτοκινήτου της Δυτικής Ευρώπης, με πωλήσεις συνολικά μειωμένες κατά 17% σε σχέση με το περσινό επίπεδο.
Κάτω από ένα εκατομμύριο μονάδες, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η μονάδα προβλέψεων αυτοκινήτων GlobalData LMC Automotive.
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου δέχεται πιέσεις από δύο κύριες πηγές.
Πρώτον, οι πωλήσεις εξακολουθούν να περιορίζονται σοβαρά από την έλλειψη κρίσιμων ανταλλακτικών λόγω της παγκόσμιας κρίσης των ημιαγωγών.
Μια κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας που ξεκίνησε πέρυσι είναι ακόμα παρούσα το 2022 και προβλέπεται να παραμείνει καθοριστικός παράγοντας μέχρι το 2023, όταν οι προσπάθειες για αύξηση της παραγωγής τσιπ θα αρχίσουν να αποδίδουν καρπούς -οι αρμόδιοι στον κλάδο συνιστούν αναμονή για μια σταδιακή χαλάρωση και όχι μια ξαφνική επίλυση των προβλημάτων εφοδιασμού.
Προς το παρόν, οι κατασκευαστές οχημάτων δίνουν προτεραιότητα σε αυτοκίνητα με υψηλότερο περιθώριο κέρδους, αλλά αυτό εξακολουθεί να αφήνει ορισμένες σειρές μοντέλων πίσω και να επηρεάζεται η προσφορά στους αντιπροσώπους.
Επιπλέον, ορισμένοι κατασκευαστές – ιδίως η Tesla – είχαν επηρεαστεί αρνητικά από τις συνεχείς επιπτώσεις του Covid-19, ειδικά στην Κίνα, στις παγκόσμιες γραμμές ανεφοδιασμού.
Ενώ οι λίστες αναμονής και οι χρόνοι παραγγελιών είναι άνευ προηγουμένου μεγάλοι, οι κατασκευαστές είναι σε θέση να παραδίδουν σε αυτά τα υπάρχοντα χρονοδιαγράμματα όποτε είναι σε θέση.
Ωστόσο, μια αυξανόμενη ανησυχία είναι η υποκείμενη ζήτηση και το μακροοικονομικό υπόβαθρο σε πολλά μέρη του κόσμου.
Αυτός είναι ο δεύτερος αρνητικός παράγοντας της αγοράς που μπαίνει στο παιχνίδι για να μειώσει περαιτέρω τις πωλήσεις, ιδιαίτερα, καθώς μπαίνουμε στο β΄εξάμηνο του έτους, όταν ο υψηλότερος πληθωρισμός τιμών «τσιμπάει» και η οικονομική ανάπτυξη επιβραδύνεται.
Η Ευρώπη, ειδικότερα, βλέπει την αποδυνάμωση των πραγματικών εισοδημάτων των νοικοκυριών, λόγω της αύξησης του πληθωρισμού -που τροφοδοτείται από την άνοδο των τιμών της ενέργειας φέτος.
Η εμπιστοσύνη βλάπτεται περαιτέρω από την αύξηση των επιτοκίων και τις δευτερογενείς επιπτώσεις από έναν παρατεταμένο πόλεμο στην Ουκρανία.
Οι αναλυτές της LMC σημειώνουν ότι ενώ τα αποτελέσματα των εγγραφών Ιουνίου για την ευρύτερη περιοχή ήταν ελαφρώς πάνω από τις προσδοκίες, συνεχίζει να βλέπει την αγορά αυτοκινήτων να συρρικνώνεται για ολόκληρο το έτος λόγω της εκτίμησης ότι ο κλάδος δεν θα ξεπεράσει τους περιορισμούς προσφοράς, σύντομα. Από το επόμενο έτος, η LMC προβλέπει ανάκαμψη, αν και τα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία και τα τελευταία νέα για τα τρέχοντα ζητήματα εφοδιασμού, την οδηγούν να «παραμένει προσεκτική όσον αφορά τη βελτίωση από έτος σε έτος».
Λέει ότι μια άλλη ανησυχία σχετίζεται με την υποκείμενη ζήτηση, η οποία έχει αποδυναμωθεί τους τελευταίους μήνες καθώς οι οικονομικές προοπτικές έχουν επιδεινωθεί.
Οι ταξινομήσεις στην αγορά αυτοκινήτων της Δυτικής Ευρώπης παρέμειναν στα 9,8 εκατομμύρια μονάδες σε 6μηνη βάση τον Ιούνιο, ανεβάζοντας τον μέσο όρο του α΄εξαμήνου του 2022 σε μόλις 8,8 εκατομμύρια μονάδες.
Αυτά τα μεγέθη είναι πολύ χαμηλότερα από τα αντίστοιχα αποτελέσματα κατά τη διάρκεια των ετών της πανδημίας 2020 και 2021.
Η ανάκαμψη μετά την πανδημία ουσιαστικά εκτροχιάστηκε από τη σοβαρή έλλειψη προμήθειας ανταλλακτικών…
Μια ματιά στις μεγάλες αγορές στα αποτελέσματα του Ιουνίου επιβεβαιώνει τη σοβαρότητα της συνεχιζόμενης έλλειψης προσφοράς.
Το ποσοστό πωλήσεων της γερμανικής αγοράς αυτοκινήτων μειώθηκε ελαφρώς στα 2,3 εκατομμύρια μονάδες (6μηνο) τον Ιούνιο, αν και οι πωλήσεις βελτιώθηκαν από μήνα σε μήνα.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι πωλήσεις μειώθηκαν στις μάλλον ασήμαντες 1,5 εκατομμύριο μονάδες (Ιαν-Ιούν), σημειώνοντας τον χειρότερο Ιούνιο εδώ και πάνω από μια δεκαετία.
Για τη Γαλλία, καταγράφεται σχετική σταθερότητα στο 1,5 εκατομμύριο μονάδες(6μηνο). Ενώ στην Ισπανία, οι πωλήσεις μειώθηκαν ελαφρά στις 834 χιλιάδες μονάδες (6μηνο).
Στην ιταλική αγορά βελτιώθηκαν στα 1,3 εκατομμύρια μονάδες (6μηνο), πολύ χαμηλότερα, ωστόσο, από αυτό που θα έπρεπε να είναι σε κανονικούς καιρούς.
Σε άλλους πίνακες αναφερόμαστε και για την ελληνική αγορά.
Διαβάστε ακόμα