Στα 85 εκατομμύρια μονάδες αυξήθηκε ο ρυθμός πωλήσεων ελαφρών οχημάτων (LV), -δηλαδή των επιβατικών και μικρών επαγγελματικών-, σε παγκόσμια βάση τον Ιούνιο του 2022, σημειώνοντας το καλύτερο αποτέλεσμα της χρονιάς μέχρι στιγμής, σύμφωνα με τη μονάδα GlobalData LMC Automotive.
Ωστόσο, σε όρους 6μήνου οι πωλήσεις βρίσκονται κατά 8,5% χαμηλότερες από την αντίστοιχη περίοδο του 2021, σηματοδοτώντας ότι η διεθνής αγορά έχει μακρύ δρόμο προς την ανάκαμψη.
Η LMC σημείωσε ότι ενώ τα προβλήματα διάθεσης αυτοκινήτων εξακολουθούν να επηρεάζουν τη ζήτηση στις περισσότερες περιοχές, μια ισχυρή ανάκαμψη των πωλήσεων στην Κίνα, υποστηριζόμενη από τη χαλάρωση των περιορισμών που επέτρεψαν στους κατασκευαστές να αυξήσουν την παραγωγή, καθώς και μια νέα προσωρινή μείωση φόρων για τα επιβατικά οχήματα, επέφερε εκτίναξη των μέσων τιμών πώλησης τον περασμένο μήνα σε σχέση με το Μάιο.
Ειδικότερα, στη Δυτική Ευρώπη παρέμειναν γενικά σταθερές οι πωλήσεις τον Ιούνιο, φθάνοντας τα 11,3 εκατομμύρια μονάδες στο 6μηνο.
Οι ταξινομήσεις νέων οχημάτων, πάντως, παραμένουν σε άτσαλη κατάσταση λόγω των περιορισμών στην προσφορά, με τα ποσοστά πώλησης να είναι χαμηλότερα από τα ετήσια αποτελέσματα κατά τη διάρκεια των ετών 2020 και 2021 που πλήττονται από την πανδημία.
Στην Ανατολική Ευρώπη οι πωλήσεις του 6μήνου φέτος ήταν 2,7 εκατομμύρια, χωρίς να σηματοδοτείται βελτίωση τον Ιούνιο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, καθώς η περιφερειακή αγορά παλεύει με τις επιπτώσεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία και με ζητήματα εφοδιασμού.
Οι πωλήσεις ελαφρών οχημάτων στις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 12,6% σε ετήσια βάση τον Ιούνιο, στα 1,13 εκ μονάδες -σημειώνεται πως τον Ιούνιο του 2021 είχε αρχίσει η κάμψη πωλήσεων λόγω της έλλειψης chip. Είναι ξεκάθαρο ότι η έλλειψη αποθεμάτων εξακολουθεί να μαστίζει την αγορά.
Οι ταξινομήσεις αυξήθηκαν ελαφρά στα 13 εκ. μονάδες στο 6μηνο, αλλά τα προβλήματα προσφοράς διαταράσσουν σταθερά την κανονική εποχικότητα, παραμορφώνοντας αυτή τη μέτρηση.
Επιπλέον, οι μέσες τιμές συναλλαγών των 45.988 δολαρίων ΗΠΑ τον Ιούνιο αρχίζουν να δοκιμάζουν τις αντοχές μερίδας των καταναλωτών.
Οι πωλήσεις στον Καναδά εκτιμάται ότι μειώθηκαν κατά 11,5% σε ετήσια βάση τον Ιούνιο, στις 149 χιλιάδες μονάδες.
Οι ταξινομήσεις υπολογίζεται ότι ανέβηκαν ελαφρώς στο 6μηνο, σε κάτι λιγότερο από 1,5 εκατομμύριο μονάδες, αλλά και εκεί η αγορά εξακολουθεί σαφώς να βρίσκεται σε ύφεση λόγω των παρατεταμένων ελλείψεων αποθεμάτων.
Στο Μεξικό, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 4 % σε ετήσια βάση τον Ιούνιο, στις 90 χιλιάδες μονάδες. Ωστόσο, οι ταξινομήσεις επιβραδύνθηκαν στο 6μηνο στα 1,11 εκ. μονάδες από 1,18 εκατ. μονάδες που ήταν στο 5μηνο.
Στην Κίνα, τα ποσοστά πωλήσεων εκτινάχθηκαν σε υψηλό επίπεδο ρεκόρ τον Ιούνιο, καθώς η χώρα έχει άρει τα μεγάλα lockdown και οι κατασκευαστές έχουν αυξήσει την παραγωγή.
Τα προσωρινά στοιχεία δείχνουν ότι, τον Ιούνιο, που είναι συνήθως ένας αργός μήνας πωλήσεων μέσα στο έτος, ο ρυθμός πωλήσεων πέταξε στα 32,9 εκατομμύρια μονάδες, αυξημένος κατά 40% από τον προηγούμενο μήνα.
Αυτό ακολούθησε μια αύξηση κατά 65% τον Μάιο. Σε όρους 6μήνου, οι πωλήσεις (χονδρική) αυξήθηκαν κατά σχεδόν 30%.
Πίσω από μια τέτοια εξαιρετική απόδοση βρίσκεται η ταχύτερη από την αναμενόμενη ανάκαμψη στην εφοδιαστική αλυσίδα και η προσωρινή μείωση του φόρου αγοράς για τα επιβατικά οχήματα, η οποία ξεκίνησε την 1η Ιουνίου (μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022).
Τον Ιούνιο, οι πωλήσεις φωτοβολταϊκών συνέβαλαν στο συνολικό κέρδος σε ετήσια βάση, ενώ οι πωλήσεις ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων παρέμειναν υποτονικές, αντανακλώντας αυστηρότερους κανονισμούς ασφαλείας που είχαν ως αποτέλεσμα υψηλότερες τιμές και επιβράδυνση της οικονομίας.
Η ιαπωνική αγορά επιβραδύνθηκε για δεύτερο συνεχόμενο μήνα τον Ιούνιο, καθώς οι ελλείψεις εξαρτημάτων εντάθηκαν το δεύτερο τρίμηνο κατά τη διάρκεια των περιορισμών στην Κίνα.
Οι πωλήσεις στο 6μηνο έφθασαν 3,62 εκατομμύρια μονάδες, μειωμένες κατά 5% από το 5μηνο. Συνολικά, οι πωλήσεις συρρικνώθηκαν κατά 10% τον Ιούνιο (τον 12ο συνεχόμενο μήνα πτώσης) και κατά 15% στο 6μηνο. Ωστόσο, η ζήτηση παραμένει επί του παρόντος ισχυρή, συνεχίζοντας να υπερβαίνει την προσφορά.
Στην Κορέα, οι πωλήσεις επιταχύνθηκαν τον Ιούνιο, καθώς στις 30 Ιουνίου ήταν η ημερομηνία λήξης της προσωρινής μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα φωτοβολταϊκά (η οποία έχει παραταθεί έως τον Δεκέμβριο του 2022). Οι πωλήσεις του 6μήνου εκτινάχθηκαν στα 1,69 εκατομμύρια μονάδες, αυξημένες κατά 7,5% σε σχέση με το 5μηνο. Ωστόσο, αυτό θεωρείται υποτονικό αποτέλεσμα για την Κορέα.
Η συνεχιζόμενη κρίση των προμηθειών και η εβδομαδιαία απεργία των φορτηγατζήδων στη χώρα διέκοψαν την προσφορά και τις πωλήσεις τον Ιούνιο. Σε όρους έτους (Ιούνιος 2021), οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 12% τον περασμένο μήνα και 11% σε 6μηνιαία βάση.
Οι πωλήσεις ελαφρών οχημάτων στη Βραζιλία μειώθηκαν κατά 2,8% σε ετήσια βάση τον Ιούνιο, στις 165 χιλιάδες μονάδες.
Αν και αυτό ήταν αναμφίβολα ένα από τα καλύτερα αποτελέσματα του έτους μέχρι σήμερα, οι συνολικές πωλήσεις επιβραδύνθηκαν στα 1,96 εκ. μονάδες στο 6μηνο.
Η διαθεσιμότητα των μοντέλων βελτιώνεται -το απόθεμα ανήλθε σε 145,5 χιλιάδες μονάδες τον Ιούνιο, αυξημένο σημαντικά από 124 χιλιάδες μονάδες τον Μάιο, ενώ η προσφορά ημερών αυξήθηκε σε 24 ημέρες, από 21 ημέρες πριν.
Ωστόσο, η αγορά αντιμετωπίζει ζητήματα από ένα γενικά ταραγμένο οικονομικό περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης των τιμών των οχημάτων.
Στην Αργεντινή, τέλος, οι πωλήσεις LV μειώθηκαν κατά 7,8% σε ετήσια βάση τον Ιούνιο, στις 33 χιλιάδες μονάδες.
Πριν από ένα χρόνο, η χώρα έβγαινε από τους περιορισμούς της πανδημίας και ως αποτέλεσμα οι πωλήσεις εκτινάχθηκαν, παρέχοντας υψηλό αποτέλεσμα βάσης.
Στην πραγματικότητα, ο Ιούνιος του 2022 είχε σχετικά καλές επιδόσεις, καθώς οι πωλήσεις ανέβηκαν στις 405 χιλιάδες μονάδες, στο 6μηνο, την καλύτερη επίδοση από το Νοέμβριο του 2020.
Συνολικά, ωστόσο, η αγορά εξακολουθεί να συγκρατείται από τα χαμηλά αποθέματα και τους περιορισμούς εισαγωγών.