Όσο περνούν οι μέρες, όλο και πιο ενδιαφέροντα στοιχεία βγαίνουν στο φως γύρω από τη δραματική κίνηση του Ομίλου Volkswagen να απομακρύνει τον μαχητικό επικεφαλής του, Χέρμπερτ Ντις.
Όλα ξεκίνησαν πριν από μια εβδομάδα, όταν η υποστήριξή του από την οικογένεια των δισεκατομμυριούχων Πόρσε και Πιχ άρχισε να καταρρέει.
Η αταλάντευτη ως τότε υποστήριξη της πλειοψηφίας του γκρουπ, που είχε βοηθήσει τον Ντις να επιβιώσει από συχνές συγκρούσεις με ισχυρούς εκπροσώπους των εργαζομένων.
Αλλά, οι βασικές αποτυχίες του έργου του σε συνδυασμό με τη διαρκή δυσαρέσκεια των εργαζομένων, οδήγησε, τελικά, την οικογένεια στο συμπέρασμα ότι έπρεπε να φύγει.
Η αποφασιστική ημέρα ήταν η 20η Ιουλίου, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις διαβουλεύσεις.
Η ανώτατη επιτροπή του εποπτικού συμβουλίου της VW, αποτελούμενη από εκπροσώπους οικογενειών, αξιωματούχους από το γερμανικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, αξιωματούχους και εργατικούς ηγέτες, αποφάσισε ότι ο χρόνος του Ντις είχε τελειώσει.
Αυτό το έμαθε κατά το μεσημεριανό γεύμα της επόμενης μέρας, και πριν ακόμα συνέλθει από το τζετ λαγκ, καθώς είχε επιστρέψει από επίσκεψη στο εργοστάσιο SUV της αυτοκινητοβιομηχανίας στις ΗΠΑ, στο Τσατανούγκα του Τενεσί.
Τελικά, η καθαίρεση του Ντις, σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές, είναι μια βάναυση αντανάκλαση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι ηγέτες των βιομηχανικών κολοσσών οι οποίοι προσπαθούν να εκσυγχρονιστούν για την ψηφιακή εποχή.
Βεβαίως, τα συνδικάτα της VW ασκούν σημαντική επιρροή ακόμη και με τα γερμανικά πρότυπα, όπου οι εκπρόσωποι των εργαζομένων αντιπροσωπεύουν τις μισές θέσεις στα εποπτικά συμβούλια.
Οι ηγέτες τους και το κράτος αντιστέκονται σε δραστικές και πρόσφορες αλλαγές που θα θέσουν σε κίνδυνο τις θέσεις εργασίας.
Ενώ, λοιπόν, ο Ντις διέπρεψε στον καθορισμό μιας στρατηγικής κατεύθυνσης για τη VW, η παράδοσή του ήταν μπερδεμένη και η εκτέλεση της εταιρείας ήταν αποσπασματική.
Το αουτσάιντερ που εισήχθη από την BMW το 2015 δεν συγκέντρωσε αρκετούς συμμάχους και απομονώθηκε ολοένα και περισσότερο.
Απειλές για περικοπές κόστους και καθυστερήσεις στην ανάπτυξη λογισμικού για τα οχήματα του αύριο κόστισαν, τελικά, τη θέση του.
«Η αποχώρηση του Διευθύνοντος Συμβούλου Χέρμπερτ Ντις, δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη δεδομένου του πόσο περιθωριοποιημένος είχε γίνει τους τελευταίους μήνες», έγραψε σε έκθεσή του ο Φιλίπ Χουτσουά, αναλυτής της Jefferies. «Το timing είναι ατυχές και μια άλλη απεικόνιση της δυσλειτουργίας στη VW.»
Οι εκπρόσωποι της VW, πάντως, αρνήθηκαν να σχολιάσουν τα γεγονότα που οδήγησαν στην απόλυσή του.
Πως εξελίχθηκαν, όμως, με τη σειρά τους αυτά τα γεγονότα;
-Η πρεμούρα για την απομάκρυνση του Ντις πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές της VW άρχισε να δημιουργείται το προπερασμένο Σαββατοκύριακο κατά τη διάρκεια μεμονωμένων συζητήσεων μεταξύ του οκταμελούς προεδρείου στο εποπτικό συμβούλιο της.
Ο Ντις βρέθηκε στις ΗΠΑ για να υποστηρίξει την πρόοδο σε μια αγορά όπου η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης υστερεί για πολύ καιρό.
-Ενώ το κορυφαίο στέλεχος απουσίαζε, βασικοί εκπρόσωποι των κύριων μετόχων της VW άρχισαν να σκέφτονται ποιος θα μπορούσε να τον αντικαταστήσει εάν επιδεινωθούν οι εντάσεις εντός της εταιρείας.
Υπήρξαν επανειλημμένες εξάρσεις, μεταξύ άλλων, στα τέλη του περασμένου έτους, όταν ο Ντις προειδοποίησε ότι η εταιρεία κινδύνευε να μείνει πίσω από την Tesla και εισηγήθηκε μεγάλες περικοπές θέσεων εργασίας.
-Το Δεκέμβριο, η VW αναθεώρησε το διοικητικό συμβούλιο της, αφαιρώντας από τον Ντις ορισμένες ευθύνες ενώ του ανέθεσε την ηγετική CARIAD, τη μονάδα λογισμικού της αυτοκινητοβιομηχανίας.
-Έκτοτε, η διαφωνία στην CARIAD φρέναρε την προγραμματισμένη κυκλοφορία σημαντικών νέων μοντέλων, συμπεριλαμβανομένου του ηλεκτρικού SUV της Porsche Macan. Ο αγώνας του να συγκεντρώσει ευρύτερη υποστήριξη για να εκτελέσει τη στρατηγική του για ηλεκτρικά οχήματα και λογισμικό αξίας 89 δισεκατομμυρίων ευρώ άρχισε να καταστρέφει την υποστήριξη μεταξύ των μελών της οικογένειας Πόρσε και Πιχ.
-Κατά τη διάρκεια των διαβουλεύσεων της περασμένης εβδομάδας, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Porsche, Όλιβερ Μπλούμε, αναδείχθηκε ως ο προφανής διάδοχος με τη μακρά ιστορία του σε βασικές επιχειρησιακές θέσεις στη VW και το ιστορικό ανανέωσης του τμήματος σπορ αυτοκινήτων. Καθώς, οι ισχυροί παίκτες της VW ζύγιζαν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του να βάλουν επικεφαλής έναν νέο ηγέτη, άρχισαν να κλίνουν προς την κατεύθυνση της αλλαγής.
-Ώρες μετά την επιστροφή του Ντις από το Τσατανούγκα, του ήρθε το …φιρμάνι και του δόθηκαν 24 ώρες να απαντήσει.
Μετά από διαβούλευση με νομικούς συμβούλους, αποφάσισε ότι ήταν ώρα να φύγει.
-Ο Ντις ενημέρωσε τον Πρόεδρο της VW, Χανς Ντίτερ Πετς, την Παρασκευή.
Συγκλήθηκε για τις 16:30 στη Γερμανία συνεδρίαση του 20μελούς εποπτικού συμβουλίου της εταιρείας. Δεκαπέντε λεπτά πριν από την έναρξη της συνεδρίασης, τα μέλη του προεδρείου ενημέρωσαν τις αντίστοιχες γραμματείες τους ότι η αντικατάσταση του Ντις ήταν στην ημερήσια διάταξη. Το διοικητικό συμβούλιο ψήφισε ομόφωνα την αποπομπή του.
Πάντως, όπως όλα δείχνουν, ο αποπεμφθείς δεν θα …πεινάσει.
Πιθανότατα, εξακολουθεί να δικαιούται να πληρωθεί πλήρως βάσει του συμβολαίου του μέχρι τον Οκτώβριο του 2025.
Ανάλογα με τα λειτουργικά αποτελέσματα της αυτοκινητοβιομηχανίας και την απόδοση της μετοχής, το ποσό αποζημίωσης μπορεί να φτάσει τα 30 εκατομμύρια ευρώ.
Όχι και άσχημα που όμως η υστεροφημία του έχει ήδη τρωθεί…