Η Stellantis και η GAC επιβεβαίωσαν πρόσφατα ότι θα διαλύσουν την κοινοπραξία για την κατασκευή μοντέλων Jeep στην Κίνα.
Αυτή είναι άλλη μία ήττα στις προσπάθειες της Stellantis να ανακτήσει το μερίδιο αγοράς που απολάμβανε παλαιότερα στη χώρα και το οποίο έχει, πλέον, μειωθεί σε λιγότερο από 1%.
Ωστόσο, όπου υπάρχει πρόκληση, μπορεί επίσης να υπάρξει ευκαιρία και ο Όμιλος, ακολουθεί τη λεγόμενη στρατηγική «asset-light», όπως τονίζεται στο επιχειρηματικό της σχέδιο για το 2030.
Προηγουμένως, η GAC-Stellantis JV λειτουργούσε δύο εργοστάσια, ένα στην Τσάνγκσα και ένα άλλο στην Γκουανγκζού, κατασκευάζοντας μοντέλα SUV για τοπική πώληση, συμπεριλαμβανομένων των μοντέλων Cherokee, Compass και Renegade.
Το εργοστάσιο της Τσάνγκσα κατασκεύαζε, επίσης, το Jeep Grand Commander μόνο για την κινεζική αγορά – το γνωστό SUV με τρεις σειρές καθισμάτων που κατασκευάστηκε για να καλύψει τη ζήτηση για μεγάλα, premium SUV στην Κίνα, αλλά δεν σχετίζεται με το ακόμη πιο πολυτελές Jeep Wagoneer, που κυκλοφόρησε πρόσφατα στην αγορά της Βόρειας Αμερικής.
Η κοινοπραξία δυσκολεύτηκε εξαιρετικά να αντιστρέψει το συρρικνωμένο μερίδιο της κινεζικής αγοράς της Jeep και της Stellantis, οδηγώντας σε πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στα εργοστάσιά της.
Αυτό οδήγησε τους εταίρους να ανακοινώσουν από το χειμώνα ότι το εργοστάσιο στη Γκουανγκζού θα έκλεινε μέχρι τον Μάρτιο του 2022, για να ευθυγραμμιστεί καλύτερα η κινεζική παραγωγική ικανότητα με τις πωλήσεις.
Ωστόσο, υπήρξαν και άλλα προβλήματα… Το 2018, η κυβέρνηση της Κίνας ανακοίνωσε μια αλλαγή κανόνων για το 2022 που ρυθμίζει τον τρόπο λειτουργίας ξένων κατασκευαστών στη χώρα, σε μια προσπάθεια να ενθαρρύνει περισσότερες επενδύσεις.
Συγκεκριμένα, τους επέτρεψε να κατέχουν περισσότερο από το 50% μιας κοινοπραξίας αυτοκινητοβιομηχανίας, με την Tesla και την BMW-Brilliance να επωφελούνται από την αλλαγή.
Αυτό οδήγησε στο να ανακοινώσει η Stellantis ότι θα αυξήσει το μερίδιό της στην κοινοπραξία GAC από 50% σε 75% τον Ιανουάριο του 2022.
Περιέργως, μετά την ανακοίνωση της Stellantis ακολούθησε δήλωση της GAC ότι δεν ενέκρινε την πρόθεση της πρώτης και ότι η προτεινόμενη συμφωνία δεν είχε υπογραφεί επίσημα.
Αυτό το επικοινωνιακό αλαλούμ ήρθε λίγους μήνες πριν από την ανακοίνωση του Ιουλίου ότι η JV θα διαλυόταν πλήρως, κλείνοντας την ιστορία σχεδόν τεσσάρων δεκαετιών παραγωγικής δραστηριότητας της Jeep στην Κίνα.
Αν και αυτό είναι γενικά μια ζημιά για τη Stellantis και υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη αδυναμία του ομίλου να εξασφαλίσει τη θέση του στην κινεζική αγορά, μπορεί να υπάρξει μια ευκαιρία να προσαρμόσει καλύτερα τη στρατηγική του στις πραγματικότητες της αγοράς.
Κατά κύριο λόγο, η Stellantis θα εξακολουθήσει να έχει τις αντιπροσωπείες της στη χώρα, οι οποίες μπορούν πια να επικεντρωθούν αποκλειστικά στην πώληση εισαγόμενων οχημάτων υψηλής αξίας, αντί να προσπαθούν να πουλήσουν υψηλότερους όγκους κινεζικής κατασκευής προϊόντων που ως επί το πλείστων δεν έχουν προσελκύσει αγοραστές.
Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι η γκάμα της Jeep στην Κίνα κινείται προς τα πάνω, με τα Wagoneer, Grand Wagoneer και Grand Cherokee να αποτελούν πιθανούς στόχους για εύπορους Κινέζους πελάτες.
Το επιχειρηματικό σχέδιο «asset-light» της Stellantis για την Κίνα, ίσως της επιτρέψει να απαλλαγεί από μη παραγωγικά εργοστάσια που κατασκευάζουν μη ανταγωνιστικά προϊόντα και να επικεντρωθεί στην πώληση μικρότερου αριθμού πιο κερδοφόρων οχημάτων τα οποία στοχεύουν σε πελάτες υψηλότερης αξίας. Αυτή η προσέγγιση μπορεί επίσης να βοηθήσει στην αποκατάσταση ορισμένων από τις μάρκες της Jeep στην Κίνα, εάν το μέσο προφίλ αγοραστή της γίνει πιο «αποκλειστικό»…