Σούρουπο ή χάραμα, με ή χωρίς παρέα, αργά, νωχελικά για να απολαμβάνεις τις μυρωδιές της φύσης, τα χρώματα, τους ήχους.
Το Mazda ΜΧ-5 είναι ένα από τα τελευταία αυθεντικά δείγματα μιας εποχής της αυτοκίνησης που, δυστυχώς, τελειώνει.
Ανοικτό, διθέσιο, πισωκίνητο, δίλιτρο, ατμοσφαιρικό (184 ίππους, 205 Nm ροπής, 6τάχυτο κιβώτιο, πίσω κίνηση), με χειροκίνητο κιβώτιο και μηχανικό μπλοκέ διαφορικό.
Στην τελευταία σύγχρονη εκδοχή του έχει και ένα σύστημα ελέγχου των κατακόρυφων μετατοπίσεων των αμορτισέρ, το Kinematic Posture Control.
Όταν ξεπεραστεί μια ορισμένη τιμή το σύστημα φρενάρει τον αφόρτιστο τροχό (εσωτερικό στη στροφή), βοηθώντας το μπλοκέ διαφορικό που έχει μικρότερη διαφορά περιστροφής των τροχών να εξισώσει.
Αυτό εξασφαλίζει μεγαλύτερη σταθερότητα στο αυτοκίνητο σε κλειστές στροφές.
Τώρα, για τους εραστές της πλαγιολίσθησης, όχι, δεν αλλοιώνει σε τίποτα την αίσθηση, ούτε σε περιορίζει.
Ενδεικτικό της φιλοσοφίας του αυτοκινήτου είναι ότι τα ηλεκτρονικά απενεργοποιούνται άμεσα με το πάτημα ενός κουμπιού αριστερά του τιμονιού.
Σε αντίθεση με το 1.5 λίτρο, εδώ έχεις αρκετή ροπή για να σπάσεις την πρόσφυση με δευτέρα στο κιβώτιο. Ο έλεγχος είναι απολαυστικά εύκολος για όποιον γνωρίζει.
Ακόμη και με τα ηλεκτρονικά στο «οn» το σετάρισμά τους επιτρέπει στην ουρά να «κουνιέται», όταν η δοσολογία είναι σωστή και δεν είσαι άτσαλος.
Το δίλιτρο ΜΧ-5 οδηγείται, λοιπόν, με το γκάζι και με το πλάι με δεύτερη σχέση στο κιβώτιο.
Τα χιλιόμετρα είναι λίγα και ο έλεγχος παιχνίδι. Ανεβαίνοντας τα χιλιόμετρα ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου είναι ουδέτερος.
Εκμεταλλεύεσαι το χαμηλό κέντρο βάρους, το χαμηλό βάρος, την ακαμψία του πλαισίου και το σετάρισμα της ανάρτησης για να οδηγήσεις με γραμμές. Εκλαμβάνεις μια γραμμική – σπορτίφ αίσθηση και παρότι η δύναμη δεν είναι μεγάλη, η απόλαυση είναι.
Το καλύτερο κομμάτι του δίλιτρου MX-5 είναι η παιχνιδιάρικη πισωκίνητη συμπεριφορά.
Επιλέγεις δευτέρα, πατάς το γκάζι, δεν χρειάζεται συμπλέκτης, γλιστράει ελεγχόμενα, κρατάς το γκάζι, ξεκολλάει, ισιώνεις το τιμόνι, χαμογελάς, συνεχίζεις.
Θα γυρίσει και με τρίτη σε γλιστρερή καμπή, αλλά εκεί τα χιλιόμετρα είναι περισσότερα και εκτός λογικής μας όσον αφορά την ασφαλή οδική συμπεριφορά.
Εξίσου απολαυστική με τον έλεγχο της πλαγιολίσθησης είναι και μια νωχελική βόλτα με ανοιχτή την οροφή. Λόγω ζέστης πήραμε τα βουνά, στα υψίπεδα του Μαινάλου, πάνω από τα 1.700 μ., όπου δεν έχει ποτέ υψηλές θερμοκρασίες, οπότε μπορείς να ανοίξεις την οροφή ακόμη και μέρα μεσημέρι.
Απολαμβάνεις την ησυχία, τη μεγαλοπρέπεια του τοπίου. Το MX-5 δημιουργεί μια νεανική αίσθηση. Μπορεί να σε εκθέσει αν δεν έχεις δυνατό τετρακέφαλο στο μπες βγες, και απαιτεί υγιή σωματική διάπλαση χωρίς περιττά κιλά για να βολευτείς στη θέση του οδηγού. Για μας (1,85 μ., 100 κιλά) είναι οριακός ο χώρος, πιο ψηλοί άνθρωποι δύσκολα θα βολευτούν.
Στο ταξίδι θέλει υπομονή, καθώς η έκτη έχει 3200 σ.α.λ στα 130 χλμ./ώρα και ο θόρυβος είναι αρκετός τόσο από τη μαλακή οροφή όσο και από τη μετάδοση.
Το άνοιγμα της οροφής είναι πανεύκολο, τραβάς το λεβιέ και τη διπλώνεις πίσω σου, χειροκίνητα.
Το επιχειρήσαμε γρηγορότερα απ’ ό,τι τοπεριεγράψαμε. Πρόκειται για ένα «πραγματικό» αυτοκίνητο, που απευθύνεται σε εραστές της οδήγησης.
Κόντρα στο ρεύμα της εποχής, επιμένει με ατμοσφαιρικό κινητήρα, χειροκίνητο κιβώτιο, πίσω κίνηση και απλές λύσεις, όπως το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό.
Να περάσουμε και στους «αριθμούς» διαστάσεις (Μ/Π/Y): 3.915/1.735/1.230 χλστ. με μεταξόνιο: 2.310 χλστ. με χώρο αποσκευών: 130 λίτρων.
Η τελική ταχύτητα ανέρχεται στα 219 χλμ./ ώρα, ενώ για την επιτάχυνση 0-100 ο χρόνος είναι 6,5 δευτ.
Η μέση κατανάλωση που γράψαμε ήταν 7.1 λίτρα/100 χλμ. ενώ οι εκπομπές ρύπων βρίσκονται στα 155 γρμ./χλμ.
Ταυτόχρονα, η οθόνη πολυμέσων, το σύστημα Bluetooth και το σύστημα πλοήγησης θυμίζουν το σήμερα. Είναι ένα εξαίρετο δείγμα μηχανολογίας, μιας εποχής που τελειώνει οριστικά, είναι ελιξίριο ζωής για τη δική μας γενιά, που επίσης φθίνει οριστικά μετά τα -ήντα.
Τιμή από 38.272 ευρώ (έκδοση Takumi)