Kάποτε, σύμβολα ελευθερίας για αποδράσεις στην ύπαιθρο και καλοκαιρινές περιπέτειες, με τον καιρό φαίνεται να εξαφανίζονται…
Οι πωλήσεις παραδοσιακών ντροπ-τοπ όπως η Chevrolet Camaro και η Ford Mustang, καθώς και τα ρόουντστερ όπως το Mazda ΜΧ-5, έχουν πέσει κατακόρυφα στη μεγάλη αγορά των ΗΠΑ σε λιγότερα από 100.000 οχήματα ετησίως, σύμφωνα με την S&P Global Mobility. Αυτό είναι πολύ χαμηλότερο από το τελευταίο ανώτατο όριο των σχεδόν 320.000 οχημάτων ή το 2% του συνόλου των πωλήσεων νέων οχημάτων στις ΗΠΑ, το 2006 και, περίπου, 144.200 ή 0,8% του συνόλου, το 2015.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι λόγοι για την πτώση των «μετατρέψιμων» -διεθνώς- είναι η πρακτικότητα των «κλειστών», η αντοχή τους στο χρόνο, η αύξηση του κόστους στα κάμπριο και οι νέες πανοραμικές ηλιοροφές και γυάλινες, μικρότερες, ανοιγόμενες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν, επίσης, κεφάλαια σε μοντέλα εκτός δρόμου και ηλεκτρικά οχήματα.
«Η τάση έχει πέσει και απλώς δεν υπάρχει τόσο έντονο ενδιαφέρον από τους καταναλωτές», δήλωσε η Στέφανι Μπρίνλυ, κύρια αναλύτρια αυτοκινήτων στην S&P Global Mobility. «Στη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα και όπου οι αυτοκινητοβιομηχανίες βάζουν τα χρήματά τους για την ανάπτυξη, απλά δεν υπάρχει πρόβλεψη για κάμπριο».
Η συμπερίληψη των SUV εκείνων που θεωρούνται κάμπριο, σύμφωνα με τα ομοσπονδιακά πρότυπα ασφαλείας, όπως το Jeep Wrangler και το Ford Bronco, δεν σημαίνει τίποτε ιδιαίτερο για τις πωλήσεις του είδους. Ακόμη και αν μετρήσουμε αυτά τα οχήματα, οι πωλήσεις πέρυσι μειώθηκαν κατά 26% από το 2015. Ήταν μειωμένες κατά 21% από τότε μέχρι το 2019, που είναι η τελευταία χρονιά κατά την οποία η αυτοκινητοβιομηχανία δεν αντιμετώπιζε σημαντικές διακοπές παραγωγής ή εφοδιασμού.
Η πτώση στις πωλήσεις σημειώθηκε εν μέσω μείωσης του αριθμού των convertibles και των ρόουντστερ -διθέσιων οχημάτων με πτυσσόμενες οροφές ή αφαιρούμενες οροφές- από 29 μοντέλα το 2011 σε 23 μοντέλα το 2019. Ωστόσο, πολλά σημερινά οχήματα είναι υψηλής ποιότητας από αυτοκινητοβιομηχανίες super premium όπως η Ferrari , η Lamborghini και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες πολυτελείας.
Η JD Power αναφέρει ότι τα convertibles αντιπροσώπευαν το 28% των super premium οχημάτων μέχρι στιγμής φέτος, ενώ αντιπροσωπεύουν μόνο το 0,5% της αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ συνολικά, συμπεριλαμβανομένου του 0,3% των mainstream οχημάτων.
Τα μοντέλα που έχουν καταργηθεί από πιο mainstream μάρκες από τη δεκαετία του 2000 περιλαμβάνουν: Chrysler Sebring, PT Cruiser και 200, Pontiac G6, Nissan Murano, Volkswagen Beetle, Toyota Camry, Smart ForTwo, Buick (Opel) Cascada.
Η Haartz Corp. ο παγκόσμιος ηγέτης στα υλικά για κάμπριο με υφασμάτινη οροφή, αναφέρει ότι οι πωλήσεις της έχουν ανακάμψει σε επίπεδα πριν από την πανδημία, αλλά η πτωτική τάση συνεχίζεται, παγκοσμίως, όχι μόνο στις ΗΠΑ.
«Αυτό που βλέπουμε αυτή τη στιγμή είναι ότι η ηλεκτροκίνηση αφαιρεί, ακόμη περισσότερο, από τον κόσμο των κάμπριο», δήλωσε ο Φιλ Χόλενμπεκ, διευθυντής σχεδιασμού της Haartz. Ο προμηθευτής με έδρα τη Μασαχουσέτη, ο οποίος γιορτάζει τα εκατό χρόνια του, ανέπτυξε το πρώτο του «κάλυμμα από συνθετικές ίνες» για αυτοκίνητα το 1922.
Στις πρώτες μέρες της αυτοκινητοβιομηχανίας, σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα ήταν υπαίθρια οχήματα ή κάμπριο. Τα οχήματα σκληρού ορόφου εισήχθησαν ως επιλογή premium — μια τάση που έχει αλλάξει στη σύγχρονη εποχή. Για παράδειγμα, η σκληρή οροφή Ford Mustang του 2022 ξεκινά από 27.470 $. Η μετατρέψιμη έκδοση ξεκινά από περίπου 33.000 $.
Η JD Power αναφέρει ότι το μέσο κόστος ενός κάμπριο έχει αυξηθεί από περίπου 45.000 $ το 2011 σε 70.400 $ το 2021. Για το 2022, εν μέσω προβλημάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού που οδήγησαν σε υψηλότερες τιμές, αυτό αυξήθηκε στα 79.200 $. Έτσι τα SUV όπως το Jeep Wrangler και το Ford Bronco καθίστανται μεταξύ των φθηνότερων και πιο διαθέσιμων επιλογών.
«Το Bronco και το Wrangler συνδυαστικά ξεπέρασαν τις πωλήσεις όλων των convertibles 5:1 και ξεκινούν από τα $30.000, γεγονός που τα καθιστά προσιτά για να απολαύσετε την εμπειρία ανοιχτής οροφής», δήλωσε ο Τάϊσον Τζόμινι, αντιπρόεδρος δεδομένων και ανάλυσης στην JD Power. «Με τα SUV να αποτελούν το 59% των λιανικών πωλήσεων το 2022, αυτά τα δύο μπορεί να είναι το πρόσωπο των convertible στο μέλλον».
Τα κορυφαία σε πωλήσεις κάμπριο τα τελευταία δύο χρόνια περιλαμβάνουν τα Chevrolet Corvette, Mazda MX-5, BMW Σειρά 4 και Ford Mustang, σύμφωνα με την JD Power.
Ο Τζιμ Όουενς, επικεφαλής μάρκετινγκ της Ford Mustang, είπε ότι μόνο το 15% περίπου των πωλήσεων του αυτοκινήτου στους καταναλωτές -72.500 μονάδες το 2019 – είναι κάμπριο. Είπε ότι η ζήτηση μειώνεται σιγά-σιγά. Ωστόσο, εξακολουθεί να υπάρχει μια «κυρίαρχη» ζήτηση στους στόλους ενοικίασης αυτοκινήτων.
Εκτός από τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα και τα SUV, υπάρχει ακόμα κάποια ελπίδα για νέα μοντέλα κάμπριο και ρόουντστερ τα επόμενα χρόνια, συμπεριλαμβανομένων των EV. Η Ford αποκάλυψε την περασμένη εβδομάδα μια Mustang cabrio ως μέρος του αυτοκινήτου έβδομης γενιάς. Η Tesla έχει δεσμευτεί να φέρει στην αγορά ένα νέο ρόουντστερ. Η startup EV Polestar σχεδιάζει να παράγει ένα ηλεκτρικό κάμπριο.
Η S&P Global Mobility προβλέπει ότι οι πωλήσεις κάμπριο και ρόουντστερ θα αυξηθούν σε περίπου 82.000 οχήματα το 2024 και το 2025, πριν πέσουν και πάλι κάτω από τις 70.000 μονάδες μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας.