«Σημαντικά ευρήματα έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη», αυτός θα ήταν ο τίτλος, αν μετά από εκατοντάδες χρόνια, «ξεθάβονταν» μια ΒΜW iX.
Οι επιστήμονες θα εκθείαζαν την προηγμένη τεχνολογία που είχαν αναπτύξει εκείνη την εποχή οι Βαυαροί, ενώ θα την τοποθετούσαν σε περίοπτη θέση στο Αρχαιολογικό Μουσείο του μέλλοντος. Εμείς πάντως σίγουρα δε θα βρισκόμαστε στη ζωή για να δούμε ποια μορφή θα έχει μετά από αιώνες η αυτοκίνηση και γενικότερα η κινητικότητα. Ας επιστρέψουμε λοιπόν στο σήμερα για να δούμε μέσα από τα «κιάλια» της iX πόσο μακριά έχει ήδη φτάσει η ηλεκτροκίνηση.
Για να μιλήσουμε με επίκαιρους όρους, η iX, δεν αποτελεί «μετάλλαξη» κάποιου συμβατικού οχήματος με κινητήρα εσωτερικής καύσης, καθώς αναπτύχθηκε εξ’ αρχής ως αμιγώς ηλεκτροκίνητη. «Αντισώματα» απέναντι στη φθορά του χρόνου εξασφαλίζει η εξωτερική της σχεδίαση, η οποία είναι φουτουριστική, αλλά όχι εξωπραγματική, όπως τα concept cars που βλέπουμε στις Διεθνείς Εκθέσεις Αυτοκινήτου.
Ναυαρχίδα
Δεν είναι απλά δύσκολο να μην παρατηρήσεις την iX, αλλά ακατόρθωτο, καθώς η πληθωρική της φιγούρα γεμίζει κάθε «σκηνικό». Με μήκος 4.953 χλστ., πλάτος 1.967 χλστ. και ύψος 1.695 χλστ. θα λέγαμε ότι η iX δεν είναι ογκόλιθος μόνο από πλευράς τεχνολογίας. Σε ένα άτυπο γκάλοπ που κάναμε, στην ερώτηση ποιο πιστεύετε ότι είναι το πιο εντυπωσιακό σημείο της iX, το 99% απάντησε η επιβλητική κάθετη κλειστού τύπου μάσκα, με τα χαρακτηριστικά διπλά «νεφρά» της BMW. Ταυτόχρονα η μάσκα λειτουργεί και ως ασπίδα, καθώς πίσω της βρίσκονται προστατευμένες κάμερες, αισθητήρες και ραντάρ των άφθονων προηγμένων τεχνολογικών συστημάτων που έχει στη φαρέτρα της.
Όσο δύσκολο είναι να περάσει απαρατήρητη από οπουδήποτε η iX, αλλά τόσο δύσκολο είναι να μείνει ασχολίαστη. Στα «πηγαδάκια» που συχνά σχηματίζονταν γύρω της, όταν ήταν παρκαρισμένη, τα σχόλια αφορούσαν τους μεγάλους τροχούς των 22 ιντσών πίσω από τους οποίους διακρίνονται οι μπλε δαγκάνες των φρένων, το εμπρός μυώδες καπό, τις χειρολαβές τύπου «χούφτας», τις πόρτες χωρίς πλαίσιο και τα στενόμακρα Led φωτιστικά σώματα με τα εμπρός να είναι τα πιο λεπτά που έχουν τοποθετηθεί ποτέ σε BMW παραγωγής!
XL σε όλα το εσωτερικό
Όταν βλέπεις ένα βελούδινο κουτάκι περιμένεις ότι ανοίγοντας το θα αντικρίσεις ένα λαμπερό κόσμημα, ενώ κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και όταν εισέλθεις στο εσωτερικό της iX. Τα κορυφαίας ποιότητα υλικά, τα hi-tech στοιχεία, το μοντέρνο design και οι άπλετοι χώροι εντυπωσιάζουν.
Στην αρχή αισθάνεσαι σαν ανειδίκευτος πιλότος που μπαίνει στο κόκπιτ του πιο προηγμένου Boeing, αν και η «μάχη» που καλείσαι να δώσεις στο μινιμαλιστικό εσωτερικό δεν είναι με δεκάδες διακόπτες και κουμπιά, αλλά με την περιήγηση στο μενού και στα υπομενού της κυρτής (!) κεντρικής οθόνης αφής 14,9 ιντσών και στην εναλλαγή των ενδείξεων στην οθόνη 12,3 ιντσών του ψηφιακού πίνακα οργάνων. Η εξοικείωση όμως έρχεται, όπως και με το εκκεντρικό πολύγωνο τιμόνι δυο αντικών, το οποίο έχει επίπεδο άνω και κάτω τμήμα. Με έκπληξη αντιλαμβάνεται πόσο βολικό και ευχάριστο είναι όταν έρχεται στα χέρια σου.
Οι ανυποψίαστοι συνεπιβάτες έμεναν άφωνοι όταν μας έβλεπαν να αλλάζουμε συχνότητες στο ραδιόφωνο και να αυξομειώνουνε την ένταση με χειρονομίες. Μπορείς να κάνεις το «κομμάτι» σου και με την πανοραμική γυάλινη οροφή “Sky Lounge”, η οποία διαθέτει ηλεκτροχρωματική λειτουργία σκίασης. Έτσι επιλέγεις από το κουμπί αφής στην πλαφονιέρα οροφής αν θα είναι διαφανές ή θα έχει όψη αμμοβολής το κρύσταλλο.
Ειδική μνεία αξίζει και στα μπροστινά καθίσματα, τα οποία τόσο στην όψη όσο και στην άνεση θυμίζουν πολυθρόνες, ενώ διαθέτουν λειτουργία θέρμανσης, κλιματισμού αλλά και μασάζ. Σε υπερυψωμένη λιμουζίνα αισθάνονται ότι βρίσκονται οι πίσω επιβάτες, καθώς το επίπεδο δάπεδο, σε συνδυασμό με το μεγάλο μεταξόνιο των 3.000 χλστ., επιτρέπει ακόμα και να τεντώσουν τα πόδια τους. Με το πάτημα ενός κουμπιού το πορτμπαγκάζ ανοίγει ηλεκτρικά, ενώ παρότι δείχνει κάπως ρηχό έχει χωρητικότητα 500 λίτρων και όταν αναδιπλωθούν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων φτάνει στα 1.750 λίτρα.
Τετρακίνητη με 326 ίππους
Στη διάθεσή μας είχαμε τη βασική έκδοση iX xDrive40, όπως μαρτυρά και η σχετική ένδειξη στο πίσω δεξί τμήμα του οχήματος. Αυτό σημαίνει το «ντουέτο» ηλεκτροκινητήρων, με το μπροστινό να αποδίδει 258 ίππους/290 Nm ροπής, ο πίσω 272 ίππους/340 Nm ροπής, ενώ το αυτόματο κιβώτιο είναι μονής σχέσης. Συνδυαστικά η τετρακίνητη iX xDrive40 εκτρέφει 326 ίππους και 630 Nm ροπής, ενώ «δηλώνει» πως μπορεί να επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα εντός 6,1 δευτ. και να φτάσει τα 200 χλμ./ώρα. Αν σκεφτούμε ότι το συνολικό βάρος πλησιάζει τους 2,5 τόνους, τότε ναι, οι επιδόσεις αυτές χαρακτηρίζονται εντυπωσιακές για τα δεδομένα.
Σύμφωνα με την BMW η μέγιστη αυτονομία που μπορεί να προσφέρει η μπαταρία, χωρητικότητας 70 kWh (ενσωματωμένη στο δάπεδο για χαμηλότερο κέντρο βάρους) φτάνει μέχρι τα 422 χλμ. Σε πραγματικές συνθήκες είδαμε αυτονομία έως 396 χλμ,. αλλά χωρίς να «μαστιγώνουμε» το γκάζι και με επιλεγμένο το πρόγραμμα οδήγησης Efficient, ενώ όταν δε στοχεύαμε στη μέγιστη απόδοση επιλέγαμε το Sport και η iX xDrive40 έμοιαζε με υπερωκεάνιο που σκίζει σαν ελαφρύ ταχύπλοο τα «κύματα», κάθε φορά που πιέζαμε δυνατά το δεξί πεντάλ.
Με νορμάλ ρυθμούς η μέση κατανάλωση ενέργειας κυμάνθηκε κοντά στις 23 kWh/100 χλμ. Όταν έρθει η ώρα της φόρτισης η iX xDrive40 δεν αγχώνεται! Συγκεκριμένα, από AC (11 kW) για μια πλήρη φόρτιση χρειάζεται 7 ώρες και 25 λεπτά, ενώ από ταχυφορτιστή DC (150 kW) φτάνει από 10-80% σε 31 λεπτά.
Οδηγώντας
Ακόμα και αν υπήρχε ένας θηριώδης V8 κινητήρας κάτω από το εμπρός καπό, η προσεγμένη ηχομόνωση στην καμπίνα της iX xDrive40 δύσκολα θα παραβιάζονταν, επομένως ως αμιγώς ηλεκτροκίνητη δεν ακούγεται «κιχ». Πέρα από την αθόρυβη λειτουργία, ακόμα και σε υψηλότερες ταχύτητες, υπάρχει ακόμα ένας παράγοντας που διασφαλίζει την ηρεμία και τη χαλάρωση των επιβατών.
Ο λόγος για την προσαρμοζόμενη ανάρτηση που «σιδερώνει» την «τσαλακωμένη» ελληνική άσφαλτο. Κάθε φορά που επιταχύνεις λίγο πιο απότομα ένα μουσικό «χαλί» στρώνεται ως απαλή μελωδία και σωπαίνει όταν ελαφρύνεις το δεξί σου πόδι. Ταυτόχρονα διαπιστώνεις ότι το μεγάλο βάρος της iX xDrive40 υπάρχει μόνο στα χαρτιά, αφού στην πράξη κινείται σχεδόν… ανάλαφρα.
Βέβαια το μεγάλο της όγκο τον αντιλαμβάνεσαι, κυρίως εντός της πόλης, ωστόσο βοηθάει η πολύ καλή και ψηλή θέση οδήγησης, καθώς και η πληθώρα των καμερών που διευκολύνουν τους ελιγμούς. Η μεγάλη έκπληξη όμως έρχεται από τον έντεχνο τρόπο με τον οποίο η iX xDrive40 κρύβει τον όγκο και το βάρος της στις στροφές, καθώς θα περίμενε κανείς ότι η αίσθηση θα θυμίζει κρουαζιερόπλοιο που περνάει το κάβο ντόρο με πολλά μποφόρ.
«Μπουνάτσα» όμως επικρατεί και στις μεγάλες ευθείες του αυτοκινητόδρομου, καθώς κινείται με στιβαρότητα και ακλόνητη, έχοντας υποδειγματική ποιότητα κύλισης. Σίγουρα εδώ παίζει το ρόλο του και ο εξαιρετικά χαμηλός συντελεστής οπισθέλκουσας cd που είναι μόλις 0,25. Το τιμόνι προφανώς δε θυμίζει M2 ή Μ3, αλλά καταφέρνει να περάσει στα χέρια του οδηγού αρκετή πληροφορία και ακρίβεια. Παρά την ανάκτηση ενέργειας, ειδικά στη θέση “B” του αυτόματου κιβωτίου, το φρένο δεν είναι υπερβολικά προοδευτικό, ούτε έχει «ξύλινη» αίσθηση.
Συμπέρασμα
Η ναυαρχίδα της BMW στην ηλεκτροκίνηση ίσως να μην ταιριάζει ακόμα στα ελληνικά «λιμάνια», καθώς η τιμή της ξεκινάει από 97.850 ευρώ. Ποιος είπε όμως ότι θα φτάσουμε με «βάρκα» στη φουρτουνιασμένη διαδρομή προς την ηλεκτρική μετάβαση;