Πρόσφατα, η Ένωση Επιβατικών Αυτοκινήτων της Κίνας προέβλεψε ότι 6 εκατομμύρια νέα αμιγώς ηλεκτρικά θα ταξινομηθούν στη χώρα το 2022.
Αναθεώρησε προηγούμενη πρόβλεψή της για 5,5 εκατομμύρια. Περίπου το ήμισυ του συνόλου των ηλεκτρικών οχημάτων στη γη πωλούνται στην Κίνα.
Η Tesla είχε τον καλύτερο μήνα της στην Κίνα τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της, πουλώντας 83.135 αυτοκίνητα.
Σχεδόν το ένα τέταρτο όλων των αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν πρόσφατα στη μεγάλη αυτή χώρα είναι πλέον ηλεκτρικά ή plug-in υβριδικά οχήματα , πράγμα που σημαίνει ότι η χώρα είναι μπροστά από την Ευρώπη και ακόμη πιο μπροστά από τις ΗΠΑ στην υιοθέτηση αυτών των τεχνολογιών.
Και αυτό καθοδηγείται σε μεγάλο βαθμό από κυβερνητικές εντολές και κίνητρα, λέει η Ι-ουν Λίζα Χσιέχ από το Εθνικό Πανεπιστήμιο της Ταϊβάν. Για περισσότερο από μια δεκαετία, η κινεζική κυβέρνηση επιδοτεί τις αγορές ηλεκτρικών οχημάτων. Η αξία αυτών των επιδοτήσεων έχει μειωθεί με την πάροδο του χρόνου και πρόκειται να λήξουν μέχρι το 2023, αλλά υπάρχουν ακόμα πολλοί λόγοι για τους οποίους η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου συνιστά οικονομική αδικία.
Πολλοί αγοραστές νέων οχημάτων ορυκτών καυσίμων στην Κίνα πρέπει να πληρώσουν, όχι μόνο για το αυτοκίνητο, αλλά και για την πινακίδα κυκλοφορίας. «Είναι πολύ ακριβό», σημειώνει η Χσιέχ. Μια νέα πινακίδα κυκλοφορίας στη Σαγκάη κοστίζει σχεδόν 100.000 γιουάν (14.000 δολάρια).
Υπάρχουν και άλλα προνόμια, αν επιλέξετε ένα EV, αν και διαφέρουν από πόλη σε πόλη. Στη Λιουζού, οι αρχές επέτρεψαν στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων να οδηγούν σε λωρίδες λεωφορείων. Και έχουν, επίσης, πρόσβαση σε δωρεάν θέσεις στάθμευσης.
Έπειτα, υπάρχει η δυνητικά ακαταμάχητη τιμή ορισμένων οχημάτων. Το Wuling Hong Guang Mini EV αντικρούει την τάση των EV να είναι μια σχετικά ακριβή επιλογή. Η βασική έκδοση αυτού του θορυβώδους, χωρίς διακοσμητικά αυτοκίνητα κοστίζει μόλις 4.700 δολάρια και απευθύνεται στους κατοίκους των πόλεων και στους πρώτους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, λέει ο Γιον Κικάουι, πρόεδρος και διευθυντής της Stormcrow Capital, μιας εταιρείας συμβούλων και ερευνών. «Πρόκειται για οχήματα που θα μπορούσαν να πουληθούν και σε ένα μεγάλο κομμάτι της Ασίας», προσθέτει.
Το Hong Guang Mini είναι αυτή τη στιγμή το πιο δημοφιλές EV της Κίνας. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές επιλογές στο άλλο άκρο της κλίμακας τιμών, όπως το Model Y της Tesla (54.560 δολάρια) ή το P7 του Xpeng (33.860 δολάρια). Και τα δύο βρίσκονται στη λίστα με τα 10 κορυφαία EV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Κίνα .
Η κινεζική αγορά EV είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική και πολλές εταιρείες διεκδικούν μια θέση σε αυτήν. Ακόμη και μια αεροπορική εταιρεία, η Juneyao, θέλει να αρχίσει να κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά του πρακτορείου ειδήσεων Reuters .
«Είναι ένα πολύ καλό περιβάλλον για αυτούς τους κατασκευαστές να αναπτύξουν τεχνολογία», λέει ο Πέδρο Παχέκο, αναλυτής στη Gartner, σημειώνοντας ότι η γκάμα που προσφέρουν ορισμένα ηλεκτρικά στην Κίνα είναι ιδιαίτερα καλή. Και οι κατασκευαστές γεμίζουν EV υψηλότερης κατηγορίας με συστήματα ψυχαγωγίας και άλλα gadget, σε μια περαιτέρω προσπάθεια να προσελκύσουν τους καταναλωτές.
Για την ιστορία, εξ άλλου, αξίζει να σημειώσουμε πως πριν από πέντε χρόνια, το Πεκίνο αποκάλυψε σχέδια για την απαγόρευση της εισαγωγής ταξί που κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Σήμερα, χιλιάδες αυτοκίνητα λειτουργούν με μπαταρίες. Και οι οδηγοί αυτών των ηλεκτρικών οχημάτων δεν χρειάζεται να ανησυχούν μήπως χάνουν χρόνο στους σταθμούς φόρτισης.
Πολλά ηλεκτρικά ταξί στο Πεκίνο και σε δεκάδες άλλες κινεζικές πόλεις, πηγαίνουν, απλώς, σε έναν σταθμό ανταλλαγής μπαταριών όπου ένα μηχάνημα αφαιρεί την εξαντλημένη μπαταρία και εγκαθιστά μια φορτισμένη μέσα σε λίγα λεπτά. «Θέλουν να οδηγήσουν εκεί έξω και να κερδίσουν κάποια χρήματα, έτσι σίγουρα δεν θέλουν να περιμένουν δύο ώρες για φόρτιση EV», εξηγεί η Χσιέχ.
Αυτή είναι άλλη μια πτυχή της ολοένα και πιο ποικιλόμορφης και ακμάζουσας αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα.
Δύο μεγάλα ερωτήματα, ωστόσο, αιωρούνται πάνω από τη φρενίτιδα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα. Πρώτον, θα διαρκέσει; Και δεύτερον, πώς θα διαμορφώσει την παγκόσμια αγορά EV;
Η Άννα Νίκολς, διευθύντρια βιομηχανικής ανάλυσης στο Economist Intelligence Unit, σημειώνει ότι έχει εκπλαγεί από το πόσο γρήγορα τα EVs έχουν πετάξει από τις αντιπροσωπείες στην Κίνα τον τελευταίο καιρό, αλλά υποστηρίζει ότι, με την κατάργηση των επιδοτήσεων για τους αγοραστές νέων οχημάτων, η όρεξη για EV θα μπορούσε να εξασθενίσει. «Είναι δύσκολο να δούμε πώς η αγορά EV μπορεί να συνεχίσει να επεκτείνεται με τέτοιο ρυθμό στο μέλλον», λέει.
Οι υποδομές φόρτισης παραμένει άνισα κατανεμημένες και υπόκεινται σε προβλήματα εφοδιασμού -ορισμένοι σταθμοί περιορίστηκαν πρόσφατα χάρη στη μείωση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που προκλήθηκε από τη μεγάλη ξηρασία που έπληξε μέρη της Κίνας…