Διαφορετικότητα, «ψαγμένο» κοινό και πίστη σε μια φιλοσοφία, είναι οι πρώτες σκέψεις που κάνεις κάθε φορά που ακούς το όνομα Mazda.
Σταθερό στις παραδοσιακές αξίες της ιαπωνικής εταιρείας παραμένει το Mazda 3, μετά την ελαφριά του ανανέωση, ενώ μας συστήνεται με την ενδιάμεση, από πλευράς ισχύος, εκδοχή του.
Σιλουέτα
H «αποκρυπτογράφηση» των αισθητικών αλλαγών δεν είναι εύκολη υπόθεση, καθώς περιορίζονται στη νέα απόχρωση ονόματι “Platinum Quartz” του αμαξώματος, στις διακριτικές επεμβάσεις στα φωτιστικά σώματα και στη δυναμική «ροή» των φλας όταν αναβοσβήνουν. Παράλληλα η εξοπλιστική έκδοση Homura προσθέτει ορισμένες στιλιστικές πινελιές, οι οποίες αφορούν το μαύρο γυαλιστερό χρώμα που καλύπτει τις 18αρες ζάντες, τα καλύμματα των πλευρικών καθρεπτών, το περίγραμμα της μάσκας, την αεροτομή οροφής και τη βάση του πίσω προφυλακτήρα, ενώ τα πίσω κρύσταλλα είναι φιμέ.
Οι γραμμές του Mazda 3, αν και απλές, αποπνέουν έναν ανεπιτήδευτο δυναμισμό, ενώ σημείο αναφοράς αποτελούν οι φαρδιές πίσω κολόνες, οι οποίες όμως σε συνδυασμό με το μικρό πίσω παρμπρίζ, σε ορισμένες συνθήκες, δυσκολεύον λίγο την ορατότητα στην όπισθεν. Το μικρομεσαίο hatchback της Mazda στη γλώσσα των αριθμών έχει μήκος 4.460 χλστ., πλάτος 1.795 χλστ. και ύψος 1.440 χλστ.
Στα εντός
Το χαρακτηρισμό premium δεν τον δίνουμε ελαφρά τη καρδία στο εσωτερικό του Mazda 3, καθώς έχουμε για αποδείξεις τα ποιοτικά υλικά με το άψογο φινίρισμα σε κάθε χιλιοστό και τα high-tech στοιχεία, όπως για παράδειγμα το head-up display. Μαλακά πλαστικά και δερμάτινες επενδύσεις ντύνουν το ταμπλό, ενώ υπάρχουν διάσπαρτες κόκκινες πινελιές. Ο διάκοσμος στα ενδότερα είναι μινιμαλιστικός αλλά όχι αδιάφορος, ενώ καλά μελετημένη είναι η εργονομία. Ελαφρώς στραμμένη προς τον οδηγό είναι η λεπτή οθόνη των 8,8 ιντσών, η οποία όμως δεν είναι αφής.
Μπορείς να περιηγηθείς στο κατανοητό, χωρίς «λαβύρινθους», μενού της με διαισθητικό τρόπο από το στρογγυλό περιστροφικό-πιεζόμενο χειριστήριο στη βάση της κεντρικής κονσόλας. Στον ευανάγνωστο αναλογικό πίνακα οργάνων ξεπροβάλουν ψηφιακές ενδείξεις, ενώ απολαμβάνεις σε κάθε άγγιγμα το δερμάτινο πολυλειτουργικό τριάκτινο τιμόνι, το οποίο «κουμπώνει» στα μέτρα σου εύκολα σε συνδυασμό με τη χαμηλή, αλλά αρκετά καλή θέση οδήγησης.
Χώροι
Οι χώροι για τα γόνατα των πίσω επιβατών κρίνονται απλά ικανοποιητικοί (μεταξόνιο 2.725 χλστ.), ενώ αν έχεις ψηλό ανάστημα ίσως βρεις χαμηλή την απόσταση ανάμεσα στο κεφάλι σου και στην οροφή. Ο μεσαίος πίσω επιβάτης μάλλον θα βολευτεί πιο δύσκολα, εξαιτίας του υπερυψωμένου κεντρικού δαπέδου. Το πορτμπαγκάζ τώρα, έχει βάθος και εκμεταλλεύσιμο σχήμα προσφέροντας 351 λίτρα, χωρίς να ενθουσιάζει στον τομέα αυτό.
Κινητήρας
Όπως αναφέραμε και στην εισαγωγή, στα χέρια μας είχαμε την ενδιάμεση βενζινοκίνητη εκδοχή του Mazda 3, δηλαδή τον ατμοσφαιρικό τετρακύλινδρο δίλιτρο κινητήρα e-Skyactiv G, απόδοσης 150 ίππων (6.000 σ.α.λ.) και 213 Nm ροπής (4.000 σ.α.λ.). Θα ήταν λάθος να πει κανείς ότι καλύπτει το κενό δύναμης των 122 ίππων και ότι υστερεί από την ισχυρότερη εκδοχή των 186 ίππων, αλλά απόλυτα σωστό ότι αποτελεί τη χρυσή τομή!
Ο εν λόγω βενζινοκινητήρας είναι ίσως το πιο λαμπερό «κόσμημα» του Mazda 3, καθώς χάρη στο ήπια υβριδικό σύστημα των 24V συνδυάζει οικονομία καυσίμου και σπιρτάδα. Με νορμάλ οδήγηση καταγράψαμε μέση κατανάλωση καυσίμου 7,9 λίτρα/100 χλμ. (επίσημη μέτρηση 5,6 λίτρα/100 χλμ. και εκπομπές C02 στα 128 γρ./χλμ.).
Με δυνατότητα απενεργοποίησης των δυο κυλίνδρων, όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν, για μέγιστη απόδοση, ο βενζινοκινητήρας διακρίνεται για τη γραμμικότητα του, χωρίς εξάρσεις, αλλά με καλό «γέμισμα» στο μεγαλύτερο εύρος λειτουργίας του. Ανατρέχοντας στον πίνακα των επιδόσεων βλέπουμε επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 9,1 δευτ. και τελική ταχύτητα 206 χλμ./ώρα. Πολιτισμένος χωρίς «παραφωνίες» κινεί με αποφασιστικότητα το Mazda 3, ενώ ο «μαέστρος» που κρατάει διαρκώς το ρυθμό του, είναι το μηχανικό 6αρι κιβώτιο ταχυτήτων. Έχει μικρό λεβιέ με άψογα κουμπώματα και σφιχτή κλιμάκωση, μεταδίδοντας την κίνηση στους εμπρός τροχούς.
Οδηγώντας
Η λέξη premium καρφώνεται και πάλι στο μυαλό, όσο γράφουμε χιλιόμετρα με το Mazda 3. Ποιότητα κύλισης που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τον πολυπληθέστερο γερμανικό ανταγωνισμό, ηχομόνωση που θυμίζει studio μαζί με υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, τα οποία ακόμα και αν ξεπεράσεις οι αντιδράσεις είναι ελεγχόμενες.
Η λίγο σκληρή ανάρτηση (γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά/ημιάκαμπτος άξονας πίσω) του δεν στερεί πόντους από την άνεση, αλλά έρχεται να υποστηρίξει το στιβαρό πλαίσιο, ενισχύοντας ταυτόχρονα το σπορτίφ χαρακτήρα του Mazda 3. Εδώ έρχεται να προστεθεί το ακριβέστατο τιμόνι, το οποίο δε χάνει «σπιθαμή», είναι καλοζυγισμένο και εκτελεί πιστά ακόμα και την παραμικρή αλλαγή πορείας.
Συμπέρασμα
Η αρχική τιμή του Mazda 3 με το βενζινοκινητήρα e-Skyactiv G των 150 ίππων και μηχανικό 6αρι κιβώτιο ταχυτήτων διαμορφώνεται στα 27.429 ευρώ, στην εξοπλιστική έκδοση Plus και στα 27.801 ευρώ στην Homura. Υπενθυμίζουμε βέβαια την παράλογη και τιμωρητική φορολογική πολιτική που ισχύει στην Ελλάδα για τους δίλιτρους κινητήρες.
Ναι, δεν είναι μια προσιτή πρόταση στην κατηγορία των μικρομεσαίων, αλλά θυμηθείτε πάλι την εισαγωγή μας για τη Mazda. Διαφορετικότητα, «ψαγμένο» κοινό και πίστη σε μια φιλοσοφία…