Λειτουργούν ως τεχνολογική γέφυρα από τα συμβατικά με θερμικούς κινητήρες στα αμιγώς ηλεκτρικά, όμως, ποιο είναι το μέλλον τους;
Σε σημείο αιχμής βρίσκεται η ζήτηση των Plug-in-Hybrid (PHEV) αυτοκινήτων και θα μειωθεί, όπως όλα δείχνουν, με την πάροδο του χρόνου, ενώ, θα εξαφανιστούν τελικά με την εφαρμογή του κανονισμού Zero-Emission Vehicle (ZEV) στην Ευρώπη από το 2030 και μετά, κατά περίπτωση, φυσικά, στις διάφορες αγορές.
Η Γερμανία δεν είναι η μόνη αγορά που μειώνει, ήδη, την υποστήριξή της στα PHEV, αναθεωρώντας τις κρατικές επιδοτήσεις για την απόκτησή τους, αφού επικεντρώνεται, κυρίως, σε οχήματα μηδενικών εκπομπών. Η Βρετανία έκανε το ίδιο πριν από αρκετό καιρό, όπως και η Ιρλανδία από την αρχή του τρέχοντος έτους. Αλλού, οι επιχορηγήσεις PHEV τείνουν να είναι σημαντικά μικρότερες από αυτές που δίδονται για τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV), καθώς οι κυβερνήσεις προσπαθούν να περιορίσουν τις δαπάνες για την υποστήριξη τεχνολογιών plug-in, λόγω γενικότερης οικονομικής αβεβαιότητας.
Οι αναλυτές μειώνουν περαιτέρω την πρόβλεψή τους όσον αφορά τα PHEV για το 2023, σε όλη την Ευρώπη. Αυτό δεν συμβαίνει μόνο επειδή η μεγαλύτερη αγορά για τα PHEV αλλάζει τους κανόνες, αλλά και επειδή η πίεση των τιμών κατασκευής τους, -όπως και των BEV, ασφαλώς- κινείται μονοσήμαντα, λόγω του ότι το κόστος των υλικών της μπαταρίας κλιμακώνεται, συνεχώς. Έχουν περάσει οι εποχές που οι μπαταρίες PHEV ήταν ένα κλάσμα του μεγέθους των μπαταριών BEV. Για να πληρούν τις απαιτήσεις ηλεκτρικής αυτονομίας, έπρεπε να εξοπλιστούν με μπαταρίες χωρητικότητας έως 30 kWh. Λίγο πιο παλιά, αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ως τυπικό μέγεθος μπαταρίας BEV. Το αυξημένο κόστος παραγωγής για τα PHEV τα καθιστά, πλέον, «αδύναμους κρίκους» με μετατόπιση προς τα κάτω του πλαισίου κινήτρων που βοηθά επί του παρόντος να στηρίξουν τη θέση τους στις αγορές.
Μέλη της γερμανικής κυβέρνησης, πχ, που υποστηρίζουν την κατάργηση της επιχορήγησης των PHEV, ισχυρίζονται ότι έχουν «καθιερωθεί» στην αγορά και δεν χρειάζονται, πλέον, την επιχορήγηση. Σχετικό είναι αυτό βέβαια… Το μοντέλο PHEV με τις περισσότερες πωλήσεις το 2021 στη Γερμανία ήταν το Kuga της Ford. Το Kuga έχει τιμή καταλόγου που ξεκινά από 43.750 € ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού. Η επιχορήγηση PHEV έως και 5.625 € αντιπροσωπεύει σχεδόν το 13% αυτού του ποσού και η κατάργησή της πρέπει, όπως λένε οι ειδικοί, να έχει σημαντικό αντίκτυπο στο κοινό του Kuga PHEV. Για τα μεγάλα premium οχήματα, η επιχορήγηση είναι λιγότερο σημαντική ως μερίδιο της τιμής καταλόγου, αλλά μεγάλο μέρος της αγοράς βρίσκεται στην περιοχή από 40.000 έως 65.000 ευρώ. Ακόμη και ένα όχημα 65.000 ευρώ θα αντιμετωπίσει αύξηση τιμής 9% όταν αφαιρεθεί η επιχορήγηση…