Σκληροί αντίπαλοι για περισσότερο από έναν αιώνα, παραμένουν οι δύο «τιτάνες» της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.
Προσπάθησαν και συνεχίζουν, στην ίδια ρότα, να ξεπεράσουν ο ένας τον άλλον στις πωλήσεις, τις επιδόσεις και το στιλ των νέων οχημάτων.
Η GM έχει κερδίσει ένα πλεονέκτημα τα τελευταία χρόνια λόγω των καλύτερων οικονομικών και των πρώιμων κινήσεων σε ηλεκτρικά και αυτόνομα οχήματα. Ανακοίνωσε πρόσφατα τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου που, σε σύγκριση με τη Ford, ήταν …αλλού. Τα επενδυτικά σχέδια για τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Αμερικής αποκλίνουν ολοένα και περισσότερο, καθώς, παρότι τις χωρίζει μόλις 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε αγοραία αξία, έχουν πάρει διαφορετικά μέτρα γύρω από τα ηλεκτρικά και αυτόνομα οχήματα.
Η GM έχει διαφοροποιήσει όσο το δυνατόν περισσότερο τις αναδυόμενες επιχειρήσεις μπαταριών και αυτοοδηγούμενων οχημάτων της, παράλληλα με ένα σχέδιο να προσφέρει αποκλειστικά ηλεκτρικά οχήματα έως το 2035. Η Ford κινείται και στα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά ταυτόχρονα διατηρεί επενδύσεις στις παραδοσιακές της επιχειρήσεις. Η Ford αναμένει ότι τουλάχιστον το 40% των πωλήσεών της παγκοσμίως θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας.
Και οι δύο εταιρείες συνεχίζουν να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις παραδοσιακές πωλήσεις pickup και SUV με υψηλά περιθώρια κέρδους στο μεταξύ, ανανεώνοντας την εστίασή τους στην κατηγορία και αξιοποιώντας δισεκατομμύρια δολάρια σε κέρδη για επενδύσεις τόσο σε αυτόνομα όσο και σε ηλεκτρικά οχήματα.
Οι αναλυτές της Wall Street λένε ότι παρακολουθούν τα αναπτυσσόμενα τμήματα για το πότε ή εάν μια από τις αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ μπορεί να ξεχωρίσει.
«Είναι μια πολύ ανταγωνιστική βιομηχανία και όλοι τείνουν να είναι πολύ γρήγοροι οπαδοί από αυτή την άποψη», δήλωσε ο αναλυτής του Edward Jones, Τζεφ Γουίντο. «Γίνεται δύσκολο να είσαι πραγματικά διαφοροποιημένος για μεγάλο χρονικό διάστημα».
Η Ford υπόκειται σε ευρεία αναδιάρθρωση ως μέρος του σχεδίου ανάκαμψης του CEO Τζιμ Φάρλι, που ονομάζεται Ford+. Εν τω μεταξύ, η GM περιόρισε τα κόστη της πριν από χρόνια υπό τη Διευθύνουσα Σύμβουλο, Μαίρη Μπάρα.
«Η GM λειτουργεί σίγουρα με υψηλότερο ρυθμό με τη σημαντική διαφορά στα περιθώρια κέρδους μεταξύ των δύο εταιρειών αυτή τη στιγμή», δήλωσε στο CNBC ο αναλυτής της Morningstar, Ντέϊβιντ Γουίστον. «Η GM πέρασε πολύ από αυτή τη στενωπό ήδη λίγα χρόνια πριν.»
Η GM σημειώνει γρήγορα τις διαφορές της από τη Ford και είναι πιθανό να το κάνει ξανά την προσεχή Πέμπτη κατά τη διάρκεια μιας εκδήλωσης επενδυτών. Αλλά το μήνυμα δεν φαίνεται ποτέ να πιάνει…
Η Wall Street διατηρεί μια μέση βαθμολογία «υπέρβαρου» και στις δύο μετοχές, σύμφωνα με αναφορές αναλυτών που συνέταξε το FactSet. Και οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν έκπτωση άνω του 30% φέτος, εν μέσω ανησυχιών των επενδυτών ότι οι περίοδοι ακμής των κερδών τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού είναι πίσω τους υπό το φως των αυξανόμενων επιτοκίων, του πληθωρισμού και των φόβων για ύφεση.
Και οι δύο μετοχές έχουν κεφαλαιοποίηση περίπου 54 δισεκατομμυρίων δολαρίων -αν και η GM διαπραγματεύεται για περίπου 40 δολάρια ανά μετοχή και η Ford διαπραγματεύεται για σχεδόν 14 δολάρια ανά μετοχή- και παίζουν ένα παιχνίδι διαπραγμάτευσης περισσότερο φαινομενικά η μία στο κατόπι της άλλης.
Στα τέλη του περασμένου μήνα η Ford ανακοίνωσε ότι θα διέλυε τη μονάδα αυτόνομων οχημάτων Argo AI, με το πρόσχημα ότι δεν είχε εμπιστοσύνη στην επιχείρηση ή τις δυνατότητές της για δημιουργία εσόδων στο άμεσο μέλλον.
«Έχει γίνει πολύ σαφές ότι τα κερδοφόρα, πλήρως αυτόνομα οχήματα σε κλίμακα βρίσκονται ακόμη πολύ μακριά», είπε ο Τζον Λόουλερ, οικονομικός διευθυντής της Ford, στους δημοσιογράφους στις 26 Οκτωβρίου . «Καταλήξαμε επίσης στο συμπέρασμα ότι δεν χρειάζεται απαραίτητα να δημιουργήσουμε αυτήν την τεχνολογία μόνοι μας».
Μια μέρα νωρίτερα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της GM Cruise, Κάϊλ Βόγκτ, έκανε ανοδικά σχόλια σχετικά με την ανάπτυξη της επιχείρησης robotaxi της εταιρείας του, συμπεριλαμβανομένης μιας «φάσης ταχείας κλιμάκωσης» με «σημαντικά έσοδα» από το επόμενο έτος.
«Βλέπουμε αυξημένο διαχωρισμό μεταξύ των λειτουργικών εμπορικών υπηρεσιών χωρίς οδηγό της εταιρείας και εκείνων που εξακολουθούν να έχουν κολλήσει στη …γούρνα της απογοήτευσης», είπε ο Βόγκτ, προαναγγέλλοντας, ουσιαστικά, την ανακοίνωση της Ford ότι θα διαλύσει την Argo. «Αυτό που συμβαίνει εδώ είναι ότι οι εταιρείες με το καλύτερο προϊόν έχουν προχωρήσει και επιταχύνουν».
Η Cruise δήλωσε πρόσφατα ότι επεκτείνει την υπηρεσία robotaxi για να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος του Σαν Φρανσίσκο. Ήταν μήνες μετά αφότου η εταιρεία κυκλοφόρησε εμπορικά τον στόλο αυτοοδηγούμενων οχημάτων της κατά τη διάρκεια περιορισμένων ωρών τη νύχτα.
«Η GM βλέπει σαφώς αυτό ως μια πιο μακροπρόθεσμη ευκαιρία στην οποία θέλουν να πάρουν μέρος», δήλωσε ο Σαμ Αμπουελσαμίντ, κύριος αναλυτής στο Guidehouse Insights. Η Ford λέει, ”Πιστεύουμε ότι θα φτάσουν εκεί τελικά, αλλά θα πάρει πολύ περισσότερο χρόνο, και έχουμε άλλα ψάρια να τηγανίσουμε αυτή τη στιγμή.” Τα άλλα …«ψάρια» της Ford περιλαμβάνουν δισεκατομμύρια που δαπανώνται για ηλεκτρικά οχήματα καθώς και τεχνολογίες υποβοήθησης οδηγού χαμηλότερης ικανότητας, όπως το σύστημα οδήγησης αυτοκινητόδρομου BlueCruise με hands-free της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η GM ήταν από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που ανακοίνωσε επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων σε νέα ηλεκτρικά οχήματα και έθεσε στόχο να τερματίσει τις πωλήσεις οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης έως το 2035.
Αλλά η Ford ήταν αυτή που ξεπέρασε εύκολα την GM στα EV, ενώ η GM δίνει προτεραιότητα στα πολυτελή μοντέλα με τις νέες τεχνολογίες μπαταριών της, συμπεριλαμβανομένων των Hummers και Bolt EV αξίας $100.000 και πλέον με παλαιότερη τεχνολογία μπαταριών.
«Όπως και με τα AV, η GM κινητοποιήθηκε νωρίτερα», είπε ο Αμπουελσαμίντ. «Αλλά αν κοιτάξετε, για παράδειγμα, πέρα από την αυτοκινητοβιομηχανία, τη βιομηχανία της τεχνολογίας, το να είστε πρώτοι στην αγορά μακροπρόθεσμα, δεν αποτελεί απαραίτητα εγγύηση ότι θα έχετε επιτυχία».
Η Ford πούλησε 41.236 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα κατά τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους, ενώ η GM πούλησε 22.830 -η πλειοψηφία των οποίων ήταν τα παλαιότερα μοντέλα Bolt.
Η Ford επωφελήθηκε από μια στρατηγική EV που της επέτρεψε να αυξήσει την παραγωγή γρηγορότερα από την GM και να αποκτήσει περισσότερα οχήματα σε παρτίδες αντιπροσώπων. Η εταιρεία έχει πάρει δημοφιλή οχήματα με παραδοσιακούς θερμικούς κινητήρες και τα έχει μετατρέψει σε ηλεκτρικά οχήματα «φορτώνοντας» πακέτα μπαταριών σε αυτά.
Η GM, αντίθετα, έχει κατασκευάσει μια αποκλειστική αρχιτεκτονική EV. Η Ford σχεδιάζει να ακολουθήσει το παράδειγμά της τελικά, αλλά η βραχυπρόθεσμη προσέγγιση της έδωσε ένα προβάδισμα στις πωλήσεις και οι καταναλωτές δεν φαίνεται να ενοχλούνται. Η Ford συνεχίζει επίσης να παράγει υβριδικά και plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα, κάτι που η GM αποφάσισε να μην κάνει κάτι άλλο εκτός από μια πιθανή «ηλεκτρισμένη» Corvette.
Η GM είναι η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία, εκτός από την κορυφαία στον κλάδο Tesla, που παράγει τις δικές της κυψέλες μπαταριών μέσω μιας κοινοπραξίας στις ΗΠΑ. Η εταιρεία ανακοίνωσε σχέδια για τέσσερα εργοστάσια μπαταριών, συμπεριλαμβανομένου ενός στο Οχάιο που ξεκίνησε την εμπορική παραγωγή των κυψελών, νωρίτερα φέτος.
Η Ford έχει παρόμοια σχέδια, διαθέτοντας 5,8 δισεκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή διπλών εργοστασίων μπαταριών ιόντων λιθίου στο κεντρικό Κεντάκι μέσω μιας κοινοπραξίας με τη SK με έδρα τη Νότια Κορέα, αλλά η παραγωγή δεν αναμένεται να ξεκινήσει πριν από το 2026.
Πάντως, αν και η GM μπορεί να είναι μπροστά από τη Ford, βραχυπρόθεσμα, υπάρχουν και άλλες εταιρίες θα μπορούσαν να καλύψουν τη διαφορά στα επόμενα χρόνια…