Η ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας γίνεται ολοένα και πιο ανταγωνιστική και θα συνεχίσει έτσι.
Οι εγχώριοι κατασκευαστές ενισχύουν την παραγωγή και εντείνουν την κυκλοφορία νέων προϊόντων. Ενώ η συνολική αγορά συνεχίζει να επεκτείνεται σε νέα υψηλά, με περισσότερα από πέντε εκατομμύρια BEV να αναμένεται να πουληθούν φέτος, ο ανταγωνισμός αυξάνεται επίσης γρήγορα, καθώς η αγορά κινείται, πλέον, καλύτερα και μειώνονται τα προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού.
Η Κίνα έχει γίνει μακράν η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο, καθοδηγούμενη από μια δεκαετία ευνοϊκών κυβερνητικών πολιτικών και κινήτρων. Αυτό βοήθησε να αναπτυχθεί ένας μεγάλος αριθμός ανεξάρτητων νεοσύστατων εταιρειών, ενώ καθιερωμένοι κατασκευαστές οχημάτων έχουν επίσης δημιουργήσει αποκλειστικά τμήματα και θυγατρικές παραγωγής BEV. Φέτος, αυτές οι εταιρείες άρχισαν να καταγράφουν μερικούς σημαντικούς αριθμούς πωλήσεων.
Μικρά, χαμηλού κόστους
Ένα σημαντικό μέρος της κινεζικής αγοράς BEV αποτελείται από μικρά αυτοκίνητα χαμηλού κόστους, με επικεφαλής την κοινοπραξία SAIC-GM-Wuling με το εξαιρετικά δημοφιλές μίνι αυτοκίνητό της Hongguang – με εκτιμώμενες 400.000 πωλήσεις τους πρώτους έντεκα μήνες του έτους. Αλλά το κύριο πεδίο μάχης της βιομηχανίας φαίνεται να αναπτύσσεται στα μεσαία και premium τμήματα, στα οποία έχει δοθεί προτεραιότητα λόγω των υψηλότερων δυνητικών περιθωρίων και οι ξένες μάρκες αρχίζουν τώρα να αισθάνονται την αναθέρμανση.
Οι περιορισμοί του Covid τα τελευταία τρία χρόνια έχουν επίσης αφήσει τον Κινέζο καταναλωτή να έχει μεγαλύτερη επίγνωση των τιμών και, επομένως, λιγότερο διατεθειμένο να καταπιαστεί με ακριβά, premium μοντέλα και μάρκες, αφήνοντας μερικές από τις υψηλού προφίλ startups της χώρας, όπως οι Nio, Xpeng, Li Auto, επίσης αγωνίζονται να μετακυλήσουν το αυξανόμενο κόστος στους καταναλωτές.
Η κινεζική BYD Auto αναδείχθηκε ως ο κορυφαίος κατασκευαστής BEV της χώρας φέτος. Οι παραδόσεις νέων ενεργειακών οχημάτων (NEV) τριπλασιάστηκαν σε 1,63 εκατομμύρια μονάδες τους πρώτους έντεκα μήνες του 2022, με λίγο κάτω από εξαγωγές 40.000 μονάδων, παρά τις σημαντικές διακοπές παραγωγής το δεύτερο τρίμηνο. Οι πωλήσεις BEV σχεδόν τριπλασιάστηκαν στις 799.000 μονάδες. Η BYD διαθέτει μια ευρεία γκάμα BEV, με τιμές που ξεκινούν από περίπου 15.000 $ για το Dolphin compact hatchback μετά από επιδοτήσεις -πολύ χαμηλότερες από οποιοδήποτε μοντέλο Tesla, Nio και Xpeng.
Οι κύριες δραστηριότητες BEV του Ομίλου GAC υπάγονται στην GAC Aion, η οποία ανέφερε άλμα 128% στις πωλήσεις BEV σε 241.149 μονάδες τους πρώτους έντεκα μήνες του έτους. Η SAIC, ο μεγαλύτερος όμιλος κατασκευής οχημάτων της Κίνας, ενισχύει επίσης την κίνηση BEV υπό τη βρετανική μάρκα MG -ξεκινώντας με την κυκλοφορία νωρίτερα φέτος του πρώτου μοντέλου που βασίζεται σε μια αποκλειστική πλατφόρμα BEV, το 5θυρο hatchback MG4. Οι εξαγωγές στην Ευρώπη ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο, με τις παγκόσμιες πωλήσεις του μοντέλου να αναμένεται να ξεπεράσουν τις 150.000 μονάδες την πρώτη πλήρη χρονιά του.
Η Tesla παραμένει σημαντικός παίκτης στην κινεζική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά υπάρχουν ενδείξεις ότι αρχίζει να νιώθει τη ζέστη από τον αυξανόμενο εγχώριο ανταγωνισμό. Οι παραδόσεις από το εργοστάσιό της στη Σαγκάη αυξήθηκαν μόλις κατά 63% σε 655.000 οχήματα τους πρώτους έντεκα μήνες του 2022, σύμφωνα με την China Passenger Car Association, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής ρεκόρ πάνω από 100.000 μονάδες το Νοέμβριο. Οι πωλήσεις στην Κίνα υπολογίζονται σε λίγο περισσότερες από 402.000 μονάδες σε ετήσια βάση μέχρι σήμερα, ενώ άλλες 253.000 μονάδες εξήχθησαν.
Μειώσεις τιμών
Η δραστηριότητα στο εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη φέτος ανακόπηκε επίσης λόγω εκτεταμένων στάσεων λόγω των lockdown (Covid) και μίας παύσης λειτουργίας τον Ιούλιο για την επέκταση της παραγωγικής ικανότητας σε πάνω από ένα εκατομμύριο μονάδες ετησίως.
Τον Οκτώβριο η Tesla μείωσε την τιμή του Model 3 στην Κίνα κατά 5% μεταξύ 37.000 και 50.000 δολαρίων ΗΠΑ για να είναι ανταγωνιστική, ενώ οι τιμές της πιο δημοφιλούς σειράς SUV Model Y μειώθηκαν κατά 9% στα 41.000-57.000 δολάρια ΗΠΑ –βοήθησαν εν μέρει οι τοπικές επιδοτήσεις. Στις αρχές Δεκεμβρίου, η εταιρεία ανακοίνωσε πρόσθετες εκπτώσεις στο Μοντέλο 3 της για να βοηθήσει σημειολογικά στη στήριξη των πωλήσεων, ενώ πρόσθετα κίνητρα προσφέρονται επίσης από τις τοπικές κυβερνήσεις.
Η Mercedes-Benz μείωσε επίσης τις τιμές των EV στην Κίνα τον περασμένο μήνα ως απάντηση στην πτώση της ζήτησης, με την τιμή του σεντάν μοντέλου EQE να μειώνεται κατά 10%, ενώ το πολυτελές μοντέλο EQS κοστίζει τώρα σχεδόν 20% λιγότερο.
Ενώ η Σαγκάη παραμένει η μεγαλύτερη και πιο κερδοφόρα βάση παραγωγής της Tesla παγκοσμίως, τις τελευταίες εβδομάδες εμφανίστηκαν αναφορές ότι η αμερικανική κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων προσπαθεί να μειώσει σημαντικά το κόστος παραγωγής της αντικατάστασης του Model 3, που λέγεται ότι θα κυκλοφορήσει το τρίτο τρίμηνο του 2023, μειώνοντας τον αριθμό των εξαρτημάτων και δίνοντας προτεραιότητα στο περιεχόμενο, απλοποιώντας βασικούς τομείς όπως η εσωτερική διακόσμηση –επιπροσθέτως και με χρήση μιας πλατφόρμας μικρών αυτοκινήτων.
Ο ανταγωνισμός στην αγορά BEV της Κίνας θα αυξηθεί μόνο τα επόμενα χρόνια, καθώς παγκόσμιες μάρκες όπως η Volkswagen, η BMW , η Mercedes και η General Motors ενισχύουν, επίσης, την τοπική ικανότητα και παραγωγή, ενώ εγχώριοι παίκτες όπως SAIC, FAW , GAC και πολλοί άλλοι εφαρμόζουν φιλόδοξα δικά τους σχέδια παραγωγής. Ενώ η αγορά BEV της Κίνας αναμένεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται έντονα την επόμενη δεκαετία, καθώς ωριμάζει και θα γίνει πολύ πιο ανταγωνιστική.
Διαβάστε ακόμα: