Στην ισπανική πρωτεύουσα το κρύο είναι τσουχτερό αυτές τις μέρες (3 βαθμοί Κελσίου), αλλά σε αντίθεση με το υπόλοιπο σώμα, τα μάτια μας «ζεστάθηκαν», καθώς η σιλουέτα του νέου Citroen C4 Χ παρουσιάζει «φλογερό» ενδιαφέρον.
Ποθητό κορμί
Η αρχιτεκτονική των κτιρίων στη Μαδρίτη σε ταξιδεύει σε διαφορετικές περιόδους της ιστορίας, ενώ αποτελεί πραγματικά μια πρόκληση, καθώς δεν πρέπει να αφήσεις το βλέμμα σου να παρασυρθεί όταν οδηγείς.
Εμείς, ανάμεσα στα δεκάδες αξιοθέατα, ξεχωρίσαμε το σιδηροδρομικό σταθμό Ατότσα της Μαδρίτης, ακόμα και από το κτίριο-μεγαθήριο της Telefónica και το Βασιλικό Παλάτι. Ο λόγος; Η κεντρική του στέγη, η οποία σχηματίζει μια έντονη καμπύλη, ενώνοντας το αριστερό και δεξί τμήμα του επιβλητικού κτιρίου. Η φευγαλέα σκέψη μας ήταν ότι ίσως να αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για την κεκλιμένη γραμμή οροφής του νέου C4 X, η οποία αποτελεί το σημείο «κλειδί» στην εναλλακτική σχεδιαστική του ταυτότητα.
Οι κολόνες του εμπρός παρμπρίζ γέρνουν ελαφρώς προς τα πίσω, χαράζοντας την πορεία μέχρι το τελείωμα της πόρτας του χώρου αποσκευών, εκεί όπου έχει σμιλευτεί μια διακριτική αεροτομή, ενσωματωμένη στο αμάξωμα. Σύμφωνα με τη γαλλική εταιρεία το σχήμα της οροφής παίζει σημαντικό ρόλο στην αεροδυναμική του C4 X, με το συντελεστή οπισθέλκουσας να διαμορφώνεται στο μόλις 0,29 Cd. Χάρη στη χαμηλή αεροδυναμική αντίσταση ωφελείται η αυτονομία όταν μιλάμε για την αμιγώς ηλεκτροκίνητη έκδοση και η κατανάλωση καυσίμου στο C4 X με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Αναλογίες
Το C4 X έχει μήκος 4.600 χλστ., έτσι στη γκάμα της Citroen τοποθετείται πάνω από το hatchback C4 C-Cross (μήκος 4.360 χλστ.) και κάτω από το C5 X στα (μήκος 4.800 χλστ.). Σημειώστε ακόμα ότι το πλάτος και το ύψος είναι 1.834 χλστ. και 1.520 χλστ. αντίστοιχα, ενώ ο ήπιος περιπετειώδης χαρακτήρας του εκφράζεται με το μαύρο πλαστικό προστατευτικό περιμετρικά του αμαξώματος και την απόσταση των 156 χλστ. από το έδαφος.
Το μεταξόνιο παραμένει ίδιο (2.670 χλστ.) με αυτό του hatchback C4 C-Cross, καθώς αμφότερα έχουν ανεγερθεί στην πλατφόρμα CMP. Οι πίσω επιβάτες έχουν αρκετό χώρο για τα πόδια τους, ενώ παρά την κλίση της οροφής δεν κόβεται σημαντικά ο «αέρας» για τα κεφάλια τους. Το λίγο υπερυψωμένο κεντρικό δάπεδο θα δυσκολέψει κάπως την παραμονή του μεσαίου πίσω επιβάτη.
Ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες
Η όψη του είναι ολόιδια με αυτή του C4 C-Cross, ενώ σημείο αναφοράς αποτελεί το ψηλό οριζόντιο καπό με τις κοίλες εσοχές στα άκρα του, τα φωτιστικά σώματα δυο επιπέδων τεχνολογίας Led Vision που επικοινωνούν με τη διπλή επιχρωμιωμένη γρίλια της μάσκας, η οποία καταλήγει στο έμβλημα της Citroen, τα διακριτικά του λοχία.
Στα άκρα του εμπρός προφυλακτήρα οι προβολείς ομίχλης δεν περνάνε απαρατήρητοι, χάρη στο χρωματικό τους περίγραμμα, το οποίο είναι ασορτί με Airbumps (οι γνωστοί πλέον θύλακες αέρα της Citroen) χαμηλά στις εμπρός πόρτες. Το πίσω τμήμα του νέου C4 X έχει σχεδιαστεί από λευκό χαρτί, όπως και τα Led φωτιστικά σώματα που επεκτείνονται στα φτερά σχήματος “C”, ενώ στην πόρτα του χώρου αποσκευών αναγράφεται το όνομα της Citroen με κεφαλαία γράμματα.
Στα εντός
Ακόμα ένας κοινός παρονομαστής με το C4 C-Cross αποτελεί το σκηνικό στο εσωτερικό. Εκτός από την οθόνη του ψηφιακού πίνακα οργάνων υπάρχει επίσης η κεντρική ψηλά τοποθετημένη οθόνη 10 ιντσών που υποστηρίζει το νέο σύστημα πολυμέσων “My Citroen Drive Plus”, το οποίο εγκαινίασε το C5 X. Μπορεί να αναγνωρίζει φωνητικές εντολές (σχετικές με το ηχοσύστημα, τον κλιματισμό και το ασύρματα συνδεδεμένο, μέσω Apple CarPlay ή Android Auto, smartphone) από 20 διαφορετικές γλώσσες και να τις εκτελεί, αρκεί πρώτα να ειπωθεί η φράση “Hello Citroen”.
To σύστημα πλοήγησης TomTom ενημερώνει Over-The-Air σε μηνιαία βάση τους χάρτες (η υπηρεσία αυτή παρέχεται δωρεάν για 3 χρόνια), ενώ προσφέρει πληροφορίες για την κίνηση στους δρόμους σε πραγματικό χρόνο. Στην καμπίνα υπάρχουν συνολικά τέσσερις θύρες USB (type A και type C) δυο για τους εμπρός και δυο για τους πίσω επιβάτες. Οι διαδρομές γίνονται ακόμα πιο ξεκούραστες, χάρη στα αναπαυτικά, φαρδιά και μαλακά καθίσματα Advanced Comfort με έξτρα 15 χλστ. ειδικό αφρό γεμίσματος και λειτουργία μασάζ. Αποτελούν βάλσαμο για το σώμα μετά από μια κουραστική πτήση (Αθήνα-Μαδρίτη σχεδόν 4 ώρες) θυμίζοντας πολυθρόνα.
Επιπλέον αναλόγως της εξοπλιστικής έκδοσης τα εμπρός καθίσματα αλλά και τα πίσω είναι θερμαινόμενα, ενώ προσφέρεται επίσης διζωνικός κλιματισμός με αυτόματη λειτουργία, θερμαινόμενο τιμόνι, έγχρωμο head-up display, κάμερα οπισθοπορείας και μεγάλη ηλεκτρικά ανοιγόμενη πανοραμική ηλιοροφή. Στην καμπίνα του νέου C4 X υπάρχουν συνολικά 16 ανοιχτές ή κλειστές θήκες για μικροαντικείμενα, συνολικής χωρητικότητας 39 λίτρων, ενώ το πορτμπαγκάζ προσφέρει 510 λίτρα. Τα πλαστικά αν και στο σύνολο τους δεν είναι ιδιαίτερα μαλακά, έχουν καλό φινίρισμα και προσεγμένη συναρμογή.
Ποικιλία
Η γκάμα με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης του νέου C4 X περιλαμβάνει δυο βενζίνης και έναν πετρελαίου. Ο λόγος για το γνωστό τρικύλινδρο, υπερτροφοδοτούμενο άμεσου ψεκασμού 1.2 PureTech βενζινοκινητήρα, ο οποίος παράγει 100 ίππους και συνεργάζεται με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων.
Στην ισχυρότερη εκδοχή του, την οποία οδηγήσαμε στους δρόμους της Μαδρίτης, αποδίδει 130 ίππους και συνεργάζεται με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων (ΕΑΤ8). Κινεί θαρραλέα το νέο C4 X, επιτρέποντας επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 10,3 δευτ. και τελική ταχύτητα 210 χλμ./ώρα, ενώ το αυτόματο κιβώτιο έχει ραφιναρισμένη λειτουργία και paddles για χειροκίνητες αλλαγές σχέσεων. Σε διαδρομές εντός και εκτός πόλης η μέση κατανάλωση καυσίμου που καταγράψαμε ήταν 6,5 λίτρα/100 χλμ.
Το «παρών» δίνει και ο γνώριμος πετρελαιοκινητήρας 1.5 BlueHDi των 130 ίππων, ο οποίος επίσης συνοδεύεται από το αυτόματο 8αρι κιβώτιο ταχυτήτων.
Στην πρίζα
Ακολουθώντας το ρεύμα της εποχής το αμιγώς ηλεκτροκίνητο e-C4 X κινείται αθόρυβα με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Ο ηλεκτροκινητήρας του παράγει 136 ίππους και 260 Nm ροπής, ενώ με ενεργοποιημένο το πρόγραμμα οδήγησης Sport (διατίθεται επίσης το Εco και Normal) επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα εντός 9,7 δευτ. και η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει είναι 150 χλμ./ώρα για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας.
Η μπαταρία ιόντων λιθίου υψηλής τάσης 400 V, χωρητικότητας 50 kWh, υπόσχεται αυτονομία 360 χλμ. (μέτρηση WLTP που βρίσκεται αρκετά κοντά στην πραγματικότητα) μετά από μια πλήρη φόρτιση της. Η ανάκτηση ενέργειας κατά τη διαδικασία της πέδησης επιτρέπει τη μερική φόρτιση της μπαταρίας εν κινήσει.
Από δημόσιο ταχυφορτιστή 100 kW DC η μπαταρία φτάνει στο 80% εντός μόλις μισής ώρας. Από wallbox (επιτοίχιος φορτιστής) 7,4 kW η επαναφόρτιση διαρκεί 7,5 ώρες με μονοφασική παροχή ρεύματος ή μόλις 5 ώρες με τριφασική παροχή ρεύματος και τον προαιρετικό ενσωματωμένο φορτιστή 11 kW, ενώ μπορεί να συνδεθεί και σε απλή οικιακή πρίζα.
Να πούμε ακόμα ότι η Citroen προσφέρει για τη μπαταρία του ηλεκτρικού e-C4 X εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χλμ. για το 70% της χωρητικότητας φόρτισης. Σε ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές όπως Αυστρία, Βέλγιο, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Πορτογαλία, Βρετανία και σε σκανδιναβικές χώρες το νέο C4 X θα διατίθεται μόνο με την ηλεκτρική του έκδοση, όπου προφανώς υπάρχουν ήδη οι υποδομές για την υποστήριξη της, σε αντίθεση με ότι ισχύει ακόμα στην Ελλάδα.
Οδηγώντας
Η ανάρτηση (ΜακΦέρσον μπροστά και ημιάκαμπτος άξονας πίσω) του νέου C4 X συνδυάζεται με το σύστημα Progressive Hydraulic Cushions της Citroen. Η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης δε σημαίνει αυξημένες κλίσεις στις στροφές, όπως διαπιστώσαμε οδηγώντας σε ορεινές διαδρομές. Χρησιμοποιεί δύο προοδευτικά υδραυλικά, αντί για μηχανικά στοπ-το ένα για συμπίεση και το άλλο για αποσυμπίεση-σε συνδυασμό με τα αμορτισέρ και τα ελατήρια.
Στην αψεγάδιαστη ισπανική άσφαλτο η ανάρτηση φτάνει στο ζενίθ της άνεσης, ενώ συνολικά η ποιότητα κύλισης λαμβάνει υψηλό βαθμό. Αποτελεσματικά και άμεσα σε κάθε περίπτωση τα φρένα με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και δίσκους πίσω. Το σύστημα διεύθυνσης είναι τυπικό της Citroen δίνοντας περισσότερη έμφαση στην άνεση χωρίς όμως να υστερεί σημαντικά σε αίσθηση έχοντας μεταβλητή ηλεκτρική υποβοήθηση. Στον αυτοκινητόδρομο ταξιδεύει με σταθερότητας, ενώ ο αεροδυναμικός θόρυβος μετά τα 120 χλμ./ώρα δεν ενοχλεί ούτε κουράζει.
Άφιξη
Στην ελληνική αγορά τα νέα C4 X και e-C4 X υπολογίζεται ότι θα κάνουν απόβαση προς το τέλος του Φεβρουαρίου, ενώ οι τιμές τους προς το παρόν δεν έχουν ανακοινωθεί. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η Citroen για ακόμα μια φορά στην ιστορία της τολμάει σχεδιαστικά με μια εναλλακτική πρόταση απέναντι στη μονοτονία των συμβατικών hatchback και SUV αμαξωμάτων, έχοντας πληρέστατη γκάμα κινητήρων και πάνω από όλα στυλ.