Στις σημαντικές «συζητήσεις» της αυτοκίνησης η Mazda προτιμάει να παραμένει σιωπηλή, όση ώρα οι συνομιλητές της συνήθως «φλυαρούν» και στο τέλος να λέει την άποψη της, η οποία έχει προέλθει μετά από ώριμη σκέψη και εκτενή έρευνα.
Αυτή τη φιλοσοφία εφάρμοσε η ιαπωνική εταιρεία και στα plug-in υβριδικά συστήματα, καθώς δεν την ενδιέφερε να παρουσιάσει πρώτη τη δική της αντίστοιχη πρόταση, αλλά να ξεχωρίσει. Πράγματι, τα κατάφερε, αφού το νέο CX-60 δεν είναι απλά το πρώτο plug-in υβριδικό μοντέλο στην ιστορία της, αλλά ένας γνήσιος εκφραστής μιας φιλοσοφίας που έχει πιστούς και υπομονετικούς οπαδούς.
Επιβάλλεται στο χώρο
Με την πρώτη ματιά αντιλαμβάνεσαι ότι το CX-60 επιθυμεί να κάνει βαρυσήμαντες «δηλώσεις», με το επιβλητικό του παρουσιαστικό να στρέφει ασυναίσθητα όλα τα μικρόφωνα προς το «πρόσωπο» του. Η πλατιά κάθετη μάσκα με το παχύ περίγραμμα χρωμίου, στο οποίο εισχωρούν τα Led φώτα, σε συνδυασμό με το μακρύ και ψηλό εμπρός καπό, ανοίγουν χώρο για να περνάει η πληθωρική του σιλουέτα.
Με μήκος 4.745 χλστ., πλάτος 1.890 χλστ. και ύψος 1.680 χλστ. υποστηρίζει τον τίτλο της ναυαρχίδας στην ευρωπαϊκή γκάμα της Mazda, έχοντας ανεγερθεί πάνω στη νέα πλατφόρμα “Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture”. Οι «καθαρές» πλευρικές του επιφάνειες στρογγυλεύουν μόνο στα τονισμένα πίσω φτερά, ενώ τα δικά τους λεπτά δημοσιότητας διεκδικούν οι 20αρες δίχρωμες ζάντες.
Τεχνολογίας Led και τα πίσω διαιρούμενα φωτιστικά σώματα, ενώ πάνω από το στενό παρμπρίζ ενσωματώνεται η διακριτική αεροτομή οροφής. H υιοθέτηση του plug-in υβριδικού συστήματος προδίδεται οπτικά μόνο από τα λογότυπα PHEV στα εμπρός φτερά και την ένδειξη e-Skyactiv στο πίσω τμήμα. Ο πιο παρατηρητικός θα εντοπίσει τη δεύτερη τάπα στο πίσω δεξί φτερό, πίσω από την οποία κρύβεται η υποδοχή για το καλώδιο φόρτισης.
Πολυτέλεια-χώροι
Στο εσωτερικό του νέου CX-60 η Mazda ξεδιπλώνει ξεκάθαρα τον premium χαρακτήρα της, χωρίς όμως να τον βροντοφωνάζει. Οι λευκές δερμάτινες επενδύσεις δημιουργούν μια φωτεινή καμπίνα, σε συνδυασμό με την πανοραμική ηλιοροφή, η οποία επεκτείνεται και πάνω από τη δεύτερη σειρά καθισμάτων.
H ποιότητα κατασκευής παίρνει άριστα, χάρη στα μαλακά πλαστικά με το άψογο φινίρισμα, τις επενδύσεις από ξύλο σφενδάμου, τις λεπτομέρειες από χρώμιο, την υφασμάτινη επένδυση στο ταμπλό με την ιαπωνική τεχνική δεσίματος “Musubu” στις ραφές. Φυσικά δεν απουσιάζουν και τα high-tech χαρακτηριστικά, όπως ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, το head-up display, το Bose ηχοσύστημα με 12 ηχεία, η μεγάλη κεντρική οθόνη των 12 ιντσών, ο έλεγχος της οποίας πραγματοποιείται με διαισθητικό τρόπο από το στρογγυλό-περιστροφικό-πιεζόμενο χειριστήριο στη βάση της κεντρικής κονσόλας.
Ειδική μνεία αξίζει στο καινοτόμο σύστημα εξατομίκευσης οδηγού, το οποίο όταν εισάγεις το ύψος σου ρυθμίζει αυτόματα το κάθισμα, το τιμόνι, τους ηλεκτρικούς πλευρικούς καθρέπτες και το head-up display χρησιμοποιώντας μια κάμερα που εντοπίζει τη θέση των ματιών σου. Άκρως ικανοποιητικοί οι χώροι για τα πόδια των πίσω επιβατών, χάρη στο μεταξόνιο των 2.870 χλστ., ενώ παρά την ύπαρξη ηλιοροφής υπάρχει αρκετός «αέρας» για τα κεφάλια τους. Πατώντας ένα κουμπί ανοίγει ηλεκτρικά η πόρτα του χώρου αποσκευών προσφέροντας 570 λίτρα για τις αποσκευές και 1.726 λίτρα για αυξημένες μεταφορικές ανάγκες, όταν αναδιπλωθούν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων.
Ισχύς-επιδόσεις
Ένας ακόμα βαρυσήμαντος τίτλος που φέρει το plug-in υβριδικό CX-60, είναι αυτός του ισχυρότερου Mazda παραγωγής! Συνδυαστικά αποδίδει 327 ίππους και 500 Nm ροπής, ενώ μπορεί να επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα εντός 5,8 δευτ. και η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 200 χλμ./ώρα. Οι επιδόσεις μπορεί να μην εντυπωσιάζουν-σε σύγκριση με την ισχύ-αλλά μη ξεχνάτε ότι το βάρος του οχήματος πλησιάζει τους 2 τόνους!
Πηγή δύναμης αποτελεί ο τετρακύλινδρος, ατμοσφαιρικός, άμεσου ψεκασμού κινητήρας των 2.5 λίτρων, ο οποίος αποδίδει 191 ίππους και 261 Nm ροπής. Συμπαίκτης του είναι ένας ηλεκτροκινητήρας 175 ίππων και 270 Nm ροπής. Η κίνηση μεταδίδεται σε όλους τους τροχούς (στάνταρ το σύστημα τετρακίνησης i-Activ) μέσω αυτόματου κιβωτίου 8 σχέσεων που προσφέρει και paddles πίσω από το τιμόνι για χειροκίνητες αλλαγές.
Αυτονομία
H Mazda κάνει λόγο για ηλεκτρική αυτονομία 63 χλμ. (με μέγιστη ταχύτητα τα 100 χλμ./ώρα) έπειτα από μια πλήρη φόρτιση της μπαταρίας ιόντων λιθίου, χωρητικότητας 17,8 kWh. Στην πράξη πάντως είδαμε κοντά στα 52 χλμ. αυτονομίας που επιτρέπουν στο plug-in υβριδικό CX-60 να κινείται εντελώς αθόρυβα, με μηδενικές εκπομπές ρύπων και χωρίς να καταναλώσει στάλα καυσίμου. Με γεμάτο πάντως το ρεζερβουάρ καυσίμου (χωρητικότητας 50 λίτρων) μπορείς να διανύσεις σχεδόν 350 χλμ. όπως μας έδειξε ο υπολογιστής ταξιδιού.
Κατανάλωση καυσίμου-ενέργειας
Στην υβριδική λειτουργία, όταν δηλαδή συνεργάζονται κινητήρας εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρας, η μέση κατανάλωση καυσίμου εξαρτάται, εκτός από το στυλ οδήγησης και από το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας. Για τα δεδομένα πάντως είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι δύσκολα σπας το φράγμα των 7,5 λίτρων/100 χλμ, ενώ η μέση κατανάλωση ενέργειας ήταν στις 24,5 kWh/100 χλμ. (επίσημες μετρήσεις 1,5 λίτρα/100 χλμ.-23 kWh/100 χλμ.-εκπομπές C02 μόλις 33 γρ./χλμ.).
Στο δρόμο
O εξηλεκτρισμός στην περίπτωση του plug-in υβριδικού CX-60, ο όγκος και το βάρος του αμαξώματος δεν αλλοιώνουν τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα της Mazda. Ο οδηγός κάθεται ψηλά και έτσι μπορεί να εποπτεύει καλά το δρόμο, ενώ η πληθώρα καμερών και αισθητήρων βοηθούν σημαντικά όταν κινείσαι στα στενά της πόλης. Εντός των αστικών συνόρων θα εκτιμήσεις το σχετικά ελαφρύ και γρήγορο τιμόνι με τη χορταστική στην αφή στεφάνη, που «κόβει» αρκετά διευκολύνοντας στις μανούβρες και στους ελιγμούς.
Στον αυτοκινητόδρομο και σε υψηλότερες ταχύτητες ίσως αναζητήσεις περισσότερη ακρίβεια από το σύστημα διεύθυνσης. Εκεί το CX-60 ξεδιπλώνει την υποδειγματική του ποιότητα κύλισης, καθώς ταξιδεύει ακλόνητο σαν βράχος, με υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, ενώ η προσεγμένη ηχομόνωση της καμπίνας συμβάλει στη γαλήνη και ηρεμία των επιβατών, δημιουργώντας ένα αίσθημα ασφάλειας.
Ένα διάστημα προσαρμογής απαιτεί η προοδευτική λειτουργία των φρένων (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός-πίσω) λόγω της έντονης ανάκτησης ενέργειας κατά τη διαδικασία της πέδησης, το επίπεδο της οποίας δε ρυθμίζεται σε επίπεδα όπως συμβαίνει συνήθως στα plug-in υβριδικά μοντέλα. Στο σημείο αυτό να πούμε ότι η ανάκτηση ενέργειας λειτουργεί ιδιαίτερα αποτελεσματικά, κάτι που το βλέπεις στην αύξηση της ηλεκτρικής αυτονομία εν κινήσει.
Με επιλεγμένο το πρόγραμμα οδήγησης Sport η απόκριση στο γκάζι γίνεται αμεσότερη, το τιμόνι βαραίνει λίγο, αλλάζει η κλιμάκωση στο αυτόματο κιβώτιο, ενώ αυξάνεται ο ήχος του κινητήρα, όχι όμως σε ενοχλητικό βαθμό. Η τετρακίνηση, το πρόγραμμα off-road και η απόσταση 175 χλστ. του αμαξώματος από το έδαφος, σου επιτρέπουν να αφήσεις την άσφαλτο, αρκεί να μην προβείς σε ακρότητες. H ανάρτηση (διπλά ψαλίδια μπροστά και πολλαπλών συνδέσμων πίσω) είναι λίγο σφιχτή για τη διαχείριση του έξτρα βάρους, χωρίς όμως να επηρεάζει ιδιαίτερα την άνεση, ενώ το σύστημα Kinematic Posture Control (KPC) σταθεροποιεί το όχημα στις στροφές φρενάροντας διακριτικά τον πίσω εσωτερικό τροχό.
Συμπέρασμα
Αν το plug-in υβριδικό CX-60 ήταν ρούχο θα κοσμούσε την κεντρική βιτρίνα κάποιας μπουτίκ στην Ερμού ως haute couture κομμάτι που απευθύνεται σε ψαγμένο κοινό, το οποίο δε θέλει απλά να ντυθεί, αλλά να ξεχωρίσει στην πασαρέλα των δρόμων. Με αυτή την προσέγγιση μπορεί κάποιος να ερμηνεύσει την τιμή του, η οποία ξεκινάει από 58.087 εύρω.