Μετά από την παρατεταμένη καλοκαιρία ο χειμώνας αποφάσισε τελικά να δείξει τα «δόντια» του και στη χώρα μας. Σύμφωνα με τις προβλέψεις των μετεωρολόγων η επέλαση του χιονιά στην Ελλάδα θα κορυφωθεί από την ερχόμενη Κυριακή, με την άφιξη της κακοκαιρίας «Μπάρμπαρα», ενώ εκτιμάται ότι θα «ντυθεί στα λευκά» και η Αττική.
Οι μνήμες από την περσινή χιονόπτωση στην πρωτεύουσα είναι ακόμα νωπές, καθώς τα πάντα παρέλυσαν, χιλιάδες οδηγοί ταλαιπωρήθηκαν απίστευτα, ενώ ο κρατικός μηχανισμός απέδειξε πόσο απροετοίμαστος ήταν απέναντι στα ακραία καιρικά φαινόμενα, με τα οποία πλέον θα πρέπει να μάθουμε να συνυπάρχουμε, καθώς η κλιματική αλλαγή έχει μετατρέπει σε κλιματική κρίση.
Επειδή όμως προστατευμένος πολίτης είναι ο σωστά ενημερωμένος και υπεύθυνος πολίτης, ας δούμε αναλυτικά όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί ενόψει κακοκαιρίας.
Πότε είναι υποχρεωτικές οι αντιολισθητικές αλυσίδες;
Με βάση τη σχετική Απόφαση του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Μεταφορές κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου, επιβάλλεται στους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων, όλων των κατηγοριών, η υποχρέωση εφοδιασμού των οχημάτων τους με αντιολισθητικές αλυσίδες, ή άλλα ανάλογα αντιολισθητικά μέσα, όπως χιονοκουβέρτες ελαστικών και χιονολάστιχα (που φέρουν την ειδική σήμανση του «αλπικού» συμβόλου με την ένδειξη M+S).
Η τήρηση των ανωτέρω αντιολισθητικών μέσων καθίσταται υποχρεωτική μόνο όταν και εφόσον εκδοθούν αποφάσεις από τις αρμόδιες αρχές (Αστυνομικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις Τροχαίας, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας), σύμφωνα με το άρθρο 52 του Κώδικά Οδικής Κυκλοφορίας, που προβλέπει ότι οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες επιβάλλουν οι οδηγοί να φροντίζουν για τον εφοδιασμό των οχημάτων που οδηγούν με κατάλληλα αντιολισθητικά μέσα.
Συνεπώς, όταν οι κλιματολογικές συνθήκες δεν το απαιτούν και εφόσον δεν έχουν εκδοθεί σχετικές αποφάσεις από τις παραπάνω αρμόδιες αρχές, οι οδηγοί δεν έχουν την υποχρέωση να φέρουν τα αντιολισθητικά μέσα στα οχήματα τους.
Υπενθυμίζουμε επίσης ότι με εγκύκλιο του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Μεταφορές, κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου, στο σκέλος της εκπαίδευσης των υποψήφιων οδηγών έχει ενταχθεί υποχρεωτικά η εκμάθηση της διαδικασίας τοποθέτησης και αφαίρεσης αντιολισθητικών αλυσίδων σε όχημα.
Πώς βάζουμε τις αντιολισθητικές αλυσίδες;
Αρχικά πρέπει να έχουμε φροντίσει ώστε οι αλυσίδες να μην είναι μπλεγμένες και να έχουν αποθηκευτεί σωστά. Αφού λοιπόν τις ανοίξετε τις περνάτε πίσω από το ελαστικό και στην κορυφή του πίσω τμήματος βάζετε την ασφάλεια συγκράτησης. Έπειτα από εμπρός σφίγγετε όσο είναι δυνατόν περισσότερο τους συνδέσμους. Φροντίστε να επιλέξετε τις σωστές αλυσίδες που ταιριάζουν στο δικό σας τύπο οχήματος, ενώ να θυμάστε ότι η τοποθέτηση τους γίνεται πάντα αφού οι τροχοί έχουν πατήσει χιόνι και ποτέ πριν.
Να βάλω χειμερινά ελαστικά;
Αν είστε κάτοικος της πρωτεύουσας, όπου συνήθως ο χειμώνας είναι αρκετά ήπιος δεν κρίνεται απαραίτητο. Ωστόσο σε πολλές περιοχές της βόρειας Ελλάδας ο χειμώνας είναι παρατεταμένος, βαρύς και οι χιονοπτώσεις αρκετά συχνές. Εξαρτάται λοιπόν και από τον τόπο διαμονής σας η επιλογή του ελαστικού.
Σημειώνεται ότι τα χειμερινά ελαστικά έχουν σχεδιαστεί για θερμοκρασίες κάτω των 7 βαθμών Κελσίου. Τα οφέλη των χειμερινών ελαστικών απέναντι στις αντιολισθητικές αλυσίδες είναι τα εξής: Πρώτον με τις αλυσίδες δε μπορείτε να υπερβείτε τα 50 χλμ./ώρα, δεύτερον προκαλούν αρκετό θόρυβο, τρίτον μειώνουν σημαντικά την οδηγική άνεση και τέταρτον χρειάζεται χρόνος για την τοποθέτηση τους.
Ένα τεράστιο λάθος είναι η τοποθέτηση χειμερινών ελαστικών μόνο στον κινητήριο άξονα του αυτοκινήτου. Αν μιλάμε για προσθιοκίνητο αυτοκίνητο τότε υπάρχει κίνδυνος να χάσετε τον έλεγχο του οχήματος, ενώ σε πισωκίνητο ίσως χάσετε την πρόσφυση όταν στρίβετε. Αν τοποθετήσετε χειμερινά ελαστικά στο μη κινητήριο άξονα, θα είναι πολύ δύσκολο να κινηθείτε σε παγωμένους ή χιονισμένους δρόμους.
Πώς πρέπει να οδηγούμε όταν ο δρόμος έχει χιόνι και πάγο;
-Μειώνουμε αρκετά ταχύτητα και φρενάρουμε μόνο αν κρίνουμε ότι είναι απολύτως απαραίτητο.
-Κρατάμε διπλάσιες αποστάσεις από το προπορευόμενο όχημα.
-Απαλές πιέσεις στο γκάζι και στο φρένο, ενώ ένα από τα σημαντικότερα λάθη είναι οι υπερβολικές και απότομες κινήσει στο τιμόνι.
-Σε αυτοκίνητα με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων η εκκίνηση πρέπει να γίνεται με δευτέρα για να σταματήσει η ολίσθηση των τροχών, ενώ το φρενάρισμα πρέπει να γίνεται σε ευθείες και όχι σε στροφές, όπου η πρόσφυση είναι ακόμα πιο χαμηλή.
-Σε άσφαλτο με παχύ χιόνι δεν θα πρέπει να ακολουθούμε τα χνάρια που χάραξαν οι τροχοί των άλλων οχημάτων, καθώς ενδέχεται στα πατημένα αυτά σημεία να έχει σχηματιστεί πάγος.
Πώς καθαρίζω τον πάγο από το παρμπρίζ;
-Καλό θα ήταν να προμηθευτείτε μια ξύστρα πάγου. Ξεκινήστε με τις πλευρικές γυάλινες επιφάνειες του αυτοκινήτου, όπου συνήθως το στρώμα πάγου είναι λεπτότερο.
-Ο πάγος στο εμπρός παρμπρίζ θα έχει αρχίσει να μαλακώνει, αφού προηγουμένως βέβαια έχετε ενεργοποιήσει τη θέρμανση. Πρώτα χρησιμοποιήστε την πλευρά της ξύστρας με τις εσοχές για να σπάσετε τον πάγο και στη συνέχεια καθαρίστε τον πάγο με την επίπεδη πλευρά.
-Μπορείτε επίσης από το προηγούμενο βράδυ να σκεπάσετε το παρμπρίζ με ένα ειδικό πλαστικό κάλυμμα, ενώ η χρήση εφημερίδων ή χαρτονιού δεν είναι καλή ιδέα, καθώς υγραίνονται εύκολα και θα κολλήσουν πάνω στο παρμπρίζ.
-Βάλτε σε ένα δοχείο ψεκασμού υγρό απόψυξης, νερό και ξύδι. Ψεκάστε το παρμπρίζ, περιμένετε 30 δευτερόλεπτα και στη συνέχεια χρησιμοποιήστε τη ξύστρα πάγου.
-Για κανένα λόγο μη δοκιμάσατε να διώξετε τον πάγο από το παρμπρίζ ενεργοποιώντας τους υαλοκαθαριστήρες, τους οποίους δεν πρέπει να προσπαθήστε να ξεκολλήσετε με δύναμη, καθώς το πιθανότερο είναι να καταστρέψετε τις λαστιχένιες επιφάνειες καθαρισμού.
-Ιδιαίτερα επικίνδυνο είναι να ρίξετε ζεστό νερό πάνω στο παγωμένο παρμπρίζ. Η ξαφνική αλλαγή της θερμοκρασίας θα μπορούσε να προκαλέσει το σπάσιμο του γυαλιού.
-Οι παλαιότεροι οδηγοί μάλλον γνωρίζουν ότι αν κόψετε ένα κρεμμύδι και τρίψετε με αυτό την επιφάνεια του παρμπρίζ θα εμποδίσετε το σχηματισμό πάγου. Οι ενώσεις που περιέχονται στα κρεμμύδια αποτρέπουν τη συμπύκνωση των μορίων νερού στο παρμπρίζ.
-Για να μη θολώνει το παρμπρίζ πάρτε λίγο αφρό ξυρίσματος και απλώστε τον στην εσωτερική επιφάνεια του παρμπρίζ. Μετά τρίψτε τον με μια χαρτοπετσέτα μέχρι να μην μείνει ίχνος. Ο αφρός ξυρίσματος δημιουργεί ένα μικροφίλμ που εμποδίζει τα μόρια του νερού να προσκολληθούν στο γυαλί.
Τέσσερα χρήσιμα tips
1. Καλό θα ήταν να ελέγξετε τη στάθμη των υγρών, στα λάδια, στο ψυκτικό υγρό του κινητήρα και στο δοχείο των υαλοκαθαριστήρων, όπου δεν πρέπει να βάζετε απλό νερό αλλά ειδικό υγρό, καθώς σε θερμοκρασίες υπό το μηδέν μπορεί να παγώσει.
2. Για να ξεθαμπώσετε τις γυάλινες επιφάνειες του αυτοκινήτου και να έχετε ανεμπόδιστη ορατότητα ενεργοποιήσετε τον κλιματισμό, ενώ επιλέξετε τη λειτουργία Auto για την αυτόματη ρύθμιση της κατάλληλης θερμοκρασίας.
3. Στο ρεζερβουάρ σας να είστε σίγουροι ότι έχετε αρκετό καύσιμο και στο πορτμπαγκάζ καλό θα ήταν να υπάρχουν γάντια, ζεστά ρούχα και μια κουβέρτα.
4. Για να μην πιάσουν πάγο οι πλευρικοί καθρέπτες του αυτοκινήτου σκεπάσετε τους με μια πλαστική σακούλα και δέστε την στην άκρη της.