Στα κεντρικά γραφεία της Mazda εταιρείας στη Χιροσίμα βρίσκεται το μουσείο της εταιρείας, και είναι προσβάσιμο στο κοινό, για να γνωρίσει το ιδιαίτερο παρελθόν της.
Σε διαφορετικές ζώνες, αναδεικνύει περισσότερα από 100 χρόνια μιας μοναδικής ιστορίας, από προκλητικές και καινοτόμες τεχνολογίες μέχρι βραβευμένο σχεδιασμό και φουτουριστική μηχανική.
Στην Οσάκα της Ιαπωνίας, ο Jujiro Matsuda ξεκίνησε το ταξίδι της Mazda και ενός από τα πρώτα οχήματά της, που επίσης είναι και ένα από τα πιο αξιοσημείωτα: το τρίτροχο «φορτηγό».
Το Type-TCS καλωσορίζει τους επισκέπτες στο Μουσείο της Mazda και αποτυπώνει τέλεια την ιστορία της μάρκας. Κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου από εγχώρια κατασκευασμένα εξαρτήματα, ήταν 40% πιο ισχυρό από τον προκάτοχό του, το Type-DA, ενώ μπορούσε να μεταφέρει ένα εντυπωσιακό φορτίο 400 κιλών. Αργότερα, το 1938, η Mazda λάνσαρε το Type-GA και ξανάρχισε την παραγωγή μόλις τέσσερις μήνες μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Την επόμενη χρονιά, το 1946, έφτασε στην κορυφή της αγοράς με όγκο παραγωγής 2.430 οχημάτων.
Έλαβε γρήγορα το παρατσούκλι «Πράσινο Πάνελ», λόγω του πράσινου πίνακα οργάνων που συμβολίζει την ειρήνη και την ασφάλεια. Το Type-GA παραγόταν μέχρι το 1949. Σήμερα, στο Μουσείο Mazda μπορεί κανείς να θαυμάσει το μοντέλο-διάδοχό του, το Type-GB, στο εμβληματικό χρώμα “Green Panel”.
Στα μέσα του 20ου αιώνα, η Mazda έστρεψε την προσοχή της στα καταναλωτικά οχήματα. Από ελαφριά χάτσμπακ μέχρι πολυτελή σεντάν, μια σειρά από ποικιλόμορφα οχήματα άρχισε να εμφανίζεται σε όλο τον κόσμο.
Τα πιο ιστορικά και αναγνωρίσιμα οχήματα της Mazda περιλαμβάνουν τα Cosmo Sport, Savanna και Cosmo AP. Συγκεκριμένα, το Cosmo AP ήταν ένα από τα πρώτα οχήματα που κυκλοφόρησαν με κόκκινο χρώμα, κάτι σπάνιο όσον αφορά τα οχήματα στα μέσα του 20ου αιώνα, καθώς τα οχήματα υψηλής τεχνολογίας κατασκευάζονταν συνήθως με μαύρα, λευκά ή ασημί χρώματα. Με αυτήν την αντισυμβατική προσέγγιση έγινε η ιδιαίτερη σύνδεση της Mazda με το κόκκινο χρώμα, το οποίο εξακολουθεί να είναι συνώνυμο της μάρκας, μέχρι και σήμερα. Όσον αφορά το Cosmo Sport είναι κάπως σπάνιο, καθώς σήμερα εξακολουθούν να κυκλοφορούν γύρω στα 480 από τα περίπου 1200 οχήματα.
Η Mazda έδειξε το αντισυμβατικό της πνεύμα σε ένα σύνολο από παγκόσμιους αγώνες ταχύτητας, συμπεριλαμβανομένων των Le Mans και IMSA.
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά installations είναι το Mazda 787B, το οποίο κέρδισε τον απαιτητικό 24ωρο αγώνα Le Mans. Το μουσείο παρουσιάζει το 787B σε γκαράζ pit, όπου οι επισκέπτες μπορούν επίσης να δουν αναμνηστικά από τα πιο διάσημα γεγονότα των αγώνων αντοχής. Το 1991, Τζόνι Χέρμπερτ, ο Βόλκερ Βάϊντλερ και ο Μπερτράν Γκασό οδήγησαν την ομάδα Mazdaspeed σε μια ιστορική νίκη.
Ο κινητήρας V12
Η ιδιαίτερη φιλοσοφία της ιαπωνικής μάρκας παρουσιάζεται σε άλλη ζώνη του μουσείου μέσα από την «επιθετική» της παρουσία στην αγορά τη δεκαετία του ογδόντα.
Ο πρώτος και μοναδικός κινητήρας V12 της Mazda, είχε κυβισμό 4000 cc και κατασκευάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 έως και το 1992. Συνδέοντας δύο κινητήρες V6, η ομάδα κατασκευής ήθελε να φτιάξει έναν κινητήρα για το καλύτερο αυτοκίνητο στον κόσμο. Ο κινητήρας V12 δεν κυκλοφόρησε ποτέ στην αγορά, αλλά το πνεύμα αμφισβήτησης της Mazda παρέμεινε ζωντανό στα σχέδια του κινητήρα, όπου συμπεριλαμβάνεται και ένας περιστροφικός κινητήρας με τρεις ρότορες, καθώς και ένας κινητήρας V6 Miller.
Εξ άλλου, τα Mazda CX-5, Mazda6 και MX-5 αντιπροσωπεύουν τη νέα εποχή της Mazda, μέσα από την τεχνολογία Skyactiv και το μοναδικό σχεδιασμό Kodo.
Το Mazda CX-5 SUV, που κυκλοφόρησε το 2012, ήταν το πρώτο όχημα που παρουσίασε το νέο σχεδιαστικό θέμα της Mazda «Kodo: Soul of Motion». Λέγεται ότι η κομψή, σπορ σιλουέτα ήταν εμπνευσμένη από ένα τσιτάχ, τη στιγμή που είναι έτοιμο να επιτεθεί στο θήραμά του. Όπως τονίζεται αρμοδίως, η μοντέρνα αυτή σχεδίαση του μπορούσε να συνδυαστεί μόνο με την τεχνολογία Skyactiv, η οποία μεγιστοποιεί την οδηγική απόδοση και την αποδοτικότητα.
Ένα Mazda CX-30 που έχει υποστεί ζημιά κατά τη διάρκεια δοκιμών ρουτίνας ασφαλείας αποτελεί μια από τις πιο αναγνωρίσιμα θεάματα στο Μουσείο της Mazda. Αν και η ζημιά στο μπροστινό μέρος του οχήματος είναι μεγάλη, το πιλοτήριο και το εσωτερικό παραμένουν καλά προστατευμένα. Μπορεί, επίσης να περπατήσει κάποιος πάνω από τη γραμμή παραγωγής της Mazda στο εργοστάσιο της Ujina, το οποίο παράγει 1000 αυτοκίνητα κάθε μέρα. Κάθε όχημα χρειάζεται περίπου 15 ώρες εργασίας για να ολοκληρωθεί.
Σχεδιασμός Kodo
Ο επισκέπτης συναντά ακόμη την τολμηρή στρατηγική και τον σχεδιασμό Kodo της Mazda, σε ένα ποδήλατο, έναν καναπέ και ένα εντυπωσιακό γλυπτό Goshintai.
Τέλος, το κομψό εξωτερικό και η συναρπαστική φύση του Mazda Vision Coupe και του RX-VISION προσφέρουν την τέλεια «επίγευση» από την περιήγηση. Κάθε ένα από αυτά τα αυτοκίνητα δημιουργήθηκε χρησιμοποιώντας τις συνδυαστικές δεξιότητες ενός έμπειρου μοντελιστή πηλού, ο οποίος μετέτρεψε ιδέες σε μοντέλα φυσικού μεγέθους, που αργότερα θα γίνονταν πρωτότυπα οχήματα. Κοντά στα δύο πρωτότυπα αυτοκίνητα βρίσκεται το Mazda LM55 Vision Gran Turismo, ένα μοντέλο αυτοκινήτου σε φυσικό μέγεθος που διατίθεται στο αγωνιστικό παιχνίδι Gran Turismo. Το όχημα συνδυάζει τη σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo της Mazda μαζί με στοιχεία του Mazda 787B, το οποίο κέρδισε το Le Mans.