Μπορεί να μην έχουν καρδιά, δέρμα, ζωτικά όργανα και οστά, αλλά στη ζωή τους βιώνουν πόνο.
Ο λόγος για τα ανδρείκελα που χρησιμοποιούνται στις δοκιμές πρόσκρουσης των νεών αυτοκινήτων. Στόχος τους είναι να εξασφαλίζουν τη βέλτιστη ασφάλεια ή ακόμα και να σώσουν ανθρώπινες ζωές σε ένα πραγματικό τροχαίο ατύχημα. Η Skoda λοιπόν μας ξεναγεί στο δικό της εργαστήριο δοκιμών πρόσκρουσης και μας συστήνει τους αφανείς ήρωες που «παλεύουν» με τις στραπατσαρισμένες λαμαρίνες.
Σύμφωνα με την τσέχικη εταιρεία πραγματοποιούνται σχεδόν καθημερινά δοκιμές πρόσκρουσης, καθώς διεξάγονται σε ετήσια βάση περίπου 300. Αρχικά υπήρχαν λίγοι τύποι ανδρείκελων, ωστόσο οι απαιτήσεις για την ύψιστη διάκριση των πέντε αστέρων στις δοκιμές πρόσκρουσης γίνονται όλο και πιo αυστηρές.
Έτσι η Skoda πλέον «συνεργάζεται» με συνολικά δώδεκα τύπους ανδρείκελων, καθώς υπάρχουν οχτώ για ενήλικες και τέσσερις για ανήλικους επιβάτες ηλικίας 1,5, 3, 6 και 10 ετών. Για μετωπικές συγκρούσεις χρησιμοποιούνται ανδρείκελα όπως το Hybrid III ή το Thor, ενώ για τις πλευρικές συγκρούσεις τα ανδρείκελα EuroSID II και WorldSID. Κάθε ανδρείκελο αντιδρά ξεχωριστά σε μια συγκεκριμένη δοκιμή και αλληλεπιδρά διαφορετικά με τα συστήματα συγκράτησης και τη σχεδίαση του οχήματος.
Ενσωματώνουν δεκάδες αισθητήρες που μετρούν την επιτάχυνση, τις δυνάμεις και την παραμόρφωση. Το Hybrid III επιτρέπει μετρήσεις σε 56 σημεία του σώματος, το THOR σε 116, το EuroSID2 σε 57 και το WorldSID σε 94.
Η βασική μεταλλική τους κατασκευή είναι ισχυρή και ανθεκτική, ενώ κάθε ανδρείκελο αποτελείται από διάφορα υλικά που προσομοιώνουν τη συμπεριφορά του ανθρώπινου σώματος σε συγκεκριμένες καταστάσεις. Ειδικά μέταλλα χρησιμοποιούνται για τα πλευρά, τη σπονδυλική στήλη και τις αρθρώσεις. Τα φορτία σε αυτά τα σημεία μετριούνται και έτσι βρίσκουμε που μπορεί να υπάρξει πιθανός τραυματισμός.
Τα επιμέρους εξαρτήματα μπορούν να αντικατασταθούν, επομένως ο κορμός του ανδρείκελου είναι διαρκώς επαναχρησιμοποιούμενος, άρα δεν «πεθαίνει» ποτέ. Πολλά από τα σχεδιαστικά στοιχεία στα ανδρείκελα είναι κατοχυρωμένα με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας και φτιάχνονται από συγκεκριμένους κατασκευαστές στον κόσμο με τα υψηλότερα πρότυπα.
Για το λόγο αυτό κοστίζουν πολύ ακριβά, με το ανδρείκελο μετωπικής πρόσκρουσης Thor για παράδειγμα να φτάνει τα 650.000 ευρώ και το ανδρείκελο πλευρικής πρόσκρουσης WorldSID τα 350.000 ευρώ. Επιπλέον υπάρχει το κόστος της συντήρησης και βαθμονόμησης.
Τα ανδρείκελα συχνά φέρουν μια ποσοστιαία σήμανση, για παράδειγμα 50% αρσενικά. Το μόνο όμως που σημαίνει αυτό είναι ότι πρόκειται για ένα μέσο άνδρα, όσον αφορά το ύψος και το βάρος. Για τις γυναίκες, το πιο κοινό ανδρείκελο είναι «5% θηλυκό», που σημαίνει ότι μόνο το 5% των γυναικών είναι σωματικά μικρότερες από το ομοίωμα.
Διευκρινίζεται ότι χρησιμοποιούνται αυστηρά ανδρείκελα συγκεκριμένων προδιαγραφών, τα οποία είναι τα ίδια στις δοκιμές πρόσκρουσης της Skoda, αλλά και του ανεξάρτητου ευρωπαϊκού οργανισμού EuroNCAP. Εν έτει 2023 οι ψηφιακές προσημειώσεις παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη νέων αυτοκινήτων, όμως οι πραγματικές δοκιμές πρόσκρουσης εξακολουθούν να κρίνονται απαραίτητες.