Γεμίζει η ελληνική αγορά από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όλων των κατηγοριών. Από μικρά city-cars, μέχρι πολύ ακριβά και πολυτελή SUV.
Είναι βλέπετε το νέο «παιχνίδι» της ελληνικής αγοράς, οπότε παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον.
Ένας άνθρωπος που γνωρίζει πολύ καλά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα μυστικά τους είναι ο Γιώργος Κηλάδης. Τεχνικός προϊστάμενος του ομίλου Συγγελίδη (Citroen, Peugeot, DS Automobiles, Mazda) ) o οποίος μας ενημερώνει με τον καλύτερο τρόπο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα «κάτω» από τις αστραφτερές σιλουέτες.
Ας αφήσουμε λοιπόν τον Γιώργο Κηλάδη να μας ξεναγήσει στην ηλεκτροκίνηση.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δεσμευτεί να απαλλάξει το σύστημα μεταφορών της από τις εκπομπές άνθρακα και να στηρίξει εναλλακτικές λύσεις έναντι των συμβατικών τεχνολογιών σχετικά με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και των συμβατικών καυσίμων. Τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν μέρος αυτής της προσπάθειας. Ειδικές νομοθετικές πράξεις ορίζουν στόχους σχετικά με την ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που μπορούν να εκπέμπουν τα νέα οχήματα ανά χιλιόμετρο. Η νομοθεσία αυτή συμβάλλει στη δημιουργία κινήτρων για την κατασκευή οχημάτων χαμηλών εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων βέβαια και των μηδενικών εκπομπών ρύπων όπως είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Tα κύρια χαρακτηριστικά τους
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο χρησιμοποιεί την ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύεται σε επαναφορτιζόμενες συστοιχίες συσσωρευτών, για να τροφοδοτήσει τους ηλεκτρικούς κινητήρες αντί των μηχανών εσωτερικής καύσης. Ας δούμε τα κύρια χαρακτηριστικά αυτών των αυτοκινήτων:
- Δεν παράγουν κανενός είδους ρύπους εξάτμισης.
- Είναι πολύ πιο αθόρυβα συγκριτικά με τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης, μειώνοντας την ηχορύπανση στις πόλεις και δημιουργώντας μικρότερη επιβάρυνση στα φυσικά οικοσυστήματα.
- Επιτυγχάνουν σχεδόν με σταθερή ροπή από την ακινησία έως το μέγιστο όριο στροφών λειτουργίας.
- Έχουν ευχέρεια να λειτουργούν σε πιο υψηλές στροφές από τους βενζινοκινητήρες.
- Έχουν χαμηλότερο κόστος μετακίνησης, καθώς η τιμή του ρεύματος είναι αρκετά χαμηλότερη ανά μονάδα ενέργειας από τη βενζίνη και το πετρέλαιο, των οποίων η τιμή επηρεάζεται από την αυξομείωση της τιμής του αργού πετρελαίου. Επιπλέον, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σχεδιάζονται έτσι ώστε να αυτο-φορτίζονται κατά τις επιβραδύνσεις του οχήματος (regenerative braking), βελτιώνοντας παραπάνω τον δείκτη κατανάλωσης, ενώ κατά τη στάση (π.χ. φανάρια) δεν καταναλώνουν καθόλου ενέργεια.
Περί μπαταριών
Οι συσσωρευτές (μπαταρίες) αποτελούν ένα από τα βασικά μέρη του ηλεκτρικού αυτοκινήτου καθώς παίζουν τον ρόλο του αποθηκευτικού μέσου της ενέργειας που τελικώς δίνεται για να κινηθεί το όχημα. Αυτές που χρησιμοποιούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ιόντων λιθίου, που ανάλογα με τη χωρητικότητα σε KWh προσφέρουν και την ανάλογη αυτονομία. Είναι τοποθετημένες στο πάτωμα του αμαξώματος έτσι ώστε να μην επηρεάζουν τους ζωτικούς χώρους του αυτοκινήτου και ταυτόχρονα να κρατάνε χαμηλά το κέντρο βάρους.
Δύο τρόποι
Η φόρτιση της μπαταρίας κάθε ηλεκτροκίνητου οχήματος μπορεί να πραγματοποιηθεί με 2 τρόπους:
* Φόρτιση AC (εναλλασσόμενο ρεύμα -κανονική φόρτιση): Ένας φορτιστής AC συνδέεται στον εσωτερικό μετασχηματιστή που υπάρχει σε κάθε όχημα. Η φόρτιση της μπαταρίας γίνεται μέσω του μετασχηματιστή.
* Φόρτιση DC (συνεχές ρεύμα – ταχυφόρτιση): Χρησιμοποιείται ένας φορτιστής DC που συνδέεται απευθείας στην μπαταρία του αυτοκινήτου για να πραγματοποιηθεί η φόρτιση.
Ο χρόνος φόρτισης διαφέρει σε κάθε αυτοκίνητο και αυτός καθορίζεται από την ισχύ της μπαταρίας καθώς και από τον φορτιστή ο οποίος και ορίζει τη μέγιστη ισχύ που δέχεται το αυτοκίνητο. Σημαντικό παράγοντα αποτελεί ο φορτιστής που βρίσκεται στο ηλεκτρικό όχημα (on board charger) και ο οποίος καθορίζει τον ρυθμό φόρτισης των μπαταριών του οχήματος σε συνάρτηση πάντα με την ισχύ και το είδος του εξωτερικού φορτιστή.
Διαφορές
Ένα ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: Σε τι διαφέρει η συντήρηση των ηλεκτρικών από τα συμβατικά (θερμικά) αυτοκίνητα; Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρειάζονται πολύ λιγότερο σέρβις και συντήρηση, καθώς δεν απαιτούν τις τακτικές αλλαγές λαδιών, ούτε την αντικατάσταση άλλων εξαρτημάτων που έχουν να κάνουν με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Δεν έχουν ούτε σύστημα εξαγωγής καυσαερίων και διάταξη εξάτμισης (καταλύτη ή φίλτρο καπνού). Τα μόνο κοινά με τα οχήματα εσωτερικής καύσης είναι τα φρένα και τα ελαστικά σαν εξαρτήματα, καθώς και αυτά έχουν διαφορές ώστε να ταιριάζουν στον χαρακτήρα του κάθε μοντέλου.
Διαβάστε εδώ για τις επιδοτήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.E-cars, e-scooters, e-bikes: Δεκτές προκαταβολές για την επιδότηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και δίκυκλων