Ο Φελίπε Μάσα φαίνεται πως θέλει να πάρει… στα χαρτιά το πρωτάθλημα Formula 1 του 2008 το οποίο έχασε στον πόντο από τον Λιούις Χάμιλτον. Πρακτικά, όμως, μπορεί;
Έχουν περάσει 15 χρόνια από το πρώτο πρωτάθλημα του Λιούις Χάμιλτον, το 2008 και το ακόμα μεγαλύτερο δράμα του Φελίπε Μάσα. Ως οδηγός της McLaren, τότε, ο Βρετανός είχε πάρει τον τίτλο από τον πιλότο της Ferrari, στον τελευταίο γύρο, του τελευταίου γκραν πρι της σεζόν, στη Βραζιλία, με την περίφημη προσπέραση στον Τίμο Γκλοκ. Η διαφορά τους στην τελική βαθμολογία; Μόλις ένας βαθμός!
Αυτός ήταν, σίγουρα, ο πιο επώδυνος τρόπος μέσω του οποίου έχασε κάποιος οδηγός τον παγκόσμιο τίτλο. Ο Μάσα ήταν για περίπου μισό λεπτό πρωταθλητής της Formula 1 και, μάλλον, δεν έχει ξεπεράσει ακόμα την απώλεια αυτού του τίτλου.
Formula 1-Φελίπε Μάσα: Θέλει το πρωτάθλημα στα χαρτιά και μέσω… crashgate!
Ο Φελίπε Μάσα, αποκάλυψε στη βραζιλιάνικη έκδοση του Motorsport, ό,τι θέλει μέσω της δικαστικής οδού να «χτυπήσει» τον τίτλο του 2008. Η βάση του θα είναι το γκραν πρι Σιγκαπούρης, εκείνης της σεζόν και το, όπως αργότερα ονομάστηκε, «σκάνδαλο crashgate».
Στον πρώτο αγώνα που έγινε ποτέ στη Marina Bay, ο Νέλσον Πικέ Τζούνιορ, έριξε σκόπιμα -όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων- την Renault του στον τοίχο, μετά από τετακέ, επιτρέποντας στον ομόσταυλό του, Φερνάντο Αλόνσο, να κάνει ένα «δωρεάν» pit stop πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας. Ως αποτέλεσμα, ο Ισπανός παρέμεινε επικεφαλής και αργότερα κέρδισε τον αγώνα.
Πως εμπλέκεται όμως ο Μάσα;
Λίγο πριν το τρακάρισμα του Πικέ, ο Βραζιλιάνος πιλότος της Ferrari, είχε μπει στα πιτ και από εκεί είχε επιστρέψει στον αγώνα στη 13η θέση. Με το αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα, όλοι μπόρεσαν να κάνουν ένα δωρεάν πιτ στοπ και να μείνουν μπροστά του. Εν τέλει ο Μάσα, που είχε και την Pole, έμεινε εκτός βαθμών (σε ένα πρωτάθλημα που κρίθηκε στον έναν), με τον Χάμιλτον να τερματίζει τρίτος, πίσω από τον Ρόσμπεργκ και τον Αλόνσο.
Ποιο είναι το επιχείρημά του;
Ο Μάσα «πατάει» σε μία πρόσφατη συνέντευξη του πρώην ιδιοκτήτη της F1, Μπέρνι Έκλεστοουν, και λέει ότι η FIA γνώριζε το 2008 πως ο Πικέ τράκαρε σκόπιμα. Ωστόσο, η ομοσπονδία μηχανοκίνητου αθλητισμού αποφάσισε να μην παρέμβει.
Ποια θα μπορούσε όμως να είναι η παρέμβαση της FIA;
Θα ήταν δυνατό, για παράδειγμα, να ακυρώσει τη νίκη του Αλόνσο; Ας το υποθέσουμε. Κάπως έτσι, όλοι θα ανέβαιναν μία θέση στην τελική κατάταξη του γκραν πρι. Ο Χάμιλτον, δηλαδή, θα έπαιρνε τους οκτώ βαθμούς της δεύτερης θέσης και ο Μάσα θα παρέμενε εκτός βαθμών, στη δωδέκατη. Το πλεονέκτημα του Βρετανού, δηλαδή, ενόψει του τελευταίου γκραν πρι στη Βραζιλία, θα ήταν ακόμα μεγαλύτερο.
Επίσης, μην ξεχνάμε πως όταν ο Μάσα μπηκε ξανά στα πιτ, στον 17ο γύρο, η Ferrari (το αυτόματο σύστημα απελευθέρωσης του οδηγού όταν τελειώσει ο εφοδιασμός, καλύτερα) ηταν αυτή που τον έστειλε στην τελευταία θέση με ένα καταστροφικό πιτ στοπ.
Our first trip to Singapore was a dramatic one for many reasons 🤯
Felipe Massa’s title aspirations took a huge blow after this nightmare pit stop 😩 He led the race… but finished an unlucky P13#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/xzcxxoiokG
— Formula 1 (@F1) September 20, 2019
Formula 1-Φελίπε Μάσα: Το νομικό κομμάτι της υπόθεσης
Όταν κάποιος συμμετέχει σε ένα αθλητικό γεγονός, στην προκειμένη περίπτωση στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1, συμφωνεί αυτόματα με τους ισχύοντες κανονισμούς. Ο Διεθνής Αθλητικός Κώδικας της FIA αναφέρει ρητά και με μεγάλη σαφήνεια ότι δεν επιτρέπονται «διαμαρτυρίες» μετά τον αγώνα και ότι κάθε δικαίωμα επανεξέτασης οποιουδήποτε συμβάντος, λήγει 14 ημερολογιακές ημέρες μετά τον αγώνα. Επιπλέον, η τελική κατάταξη του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος είναι αμετάκλητη μετά την ετήσια τελετή απονομής των βραβείων της FIA. Χωρίς εξαιρέσεις.
Επίσης, οποιοσδήποτε συμμετέχει στη Formula 1 -άρα και ο Μάσα- έχει συμφωνήσει ότι το ανεξάρτητο Διεθνές Εφετείο της FIA είναι το μόνο αρμόδιο όργανο σε περίπτωση διαφορών. Συνεπώς, ο Βραζιλιάνος δεν μπορεί να προσφύγει σε κανένα άλλο δικαστήριο εκτός από αυτό της ίδιας της FIA, η οποία θα ακολουθεί πάντα τους δικούς της κανονισμούς. Ο Μάσα έχει φυσικά τη δυνατότητα να προσφύγει στο CAS. Μόνο που, σύμφωνα με το καταστατικό της ομοσπονδίας μηχανοκίνητου αθλητισμού, το CAS μπορεί να ερωτηθεί μόνο για υποθέσεις ντόπινγκ. Άρα, αδιέξοδο!
39 δευτερόλεπτα…
Όπως προαναφέραμε, αυτός του Μάσα, ήταν ο πιο επώδυνος τρόπος με τον οποίο έχει χαθεί ένα πρωτάθλημα. Κυριολεκτικά μέσα από τα χέρια του. Ο τότε οδηγός της Ferrari, κατάφερε να ακουμπήσει λίγη από τη δόξα του συμπατριώτη του, Άιρτον Σένα, μπροστά σε εκατοντάδες χιλιάδες Βραζιλιάνους. Ήταν ο παγκόσμιος πρωταθλητής της Formula 1, αλλά για μόλις 39 δευτερόλεπτα. Η εικόνα της Toyota του Τίμο Γκλοκ να επιβραδύνει, θα τον στοιχειώνει για πάντα και, όσα χρόνια κι αν περάσουν, όσο και να τον περιορίζουν οι νόμοι και οι κανονισμοί, ο Φελίπε Μάσα θα ψάχνει πάντα το θαύμα που θα του δώσει μία «κούπα» που δεν ακούμπησε ποτέ.
Οπότε, είναι απολύτως λογικό να συζητείται ακόμα και σήμερα η τύχη ενός πρωταθλήματος που κρίθηκε πριν 15 χρόνια, από έναν άνθρωπο που έζησε όσα έζησε, τότε. Αλλά δεν θα αλλάξει κάτι. Δεν θα ανοίξει καν η υπόθεση, για όλα όσα εξηγήσαμε παραπάνω. Η ιστορία έγραψε και δεν ξεγράφει…