Η Jeep μας σύστησε στη Μάλαγα, εκτός από το αμιγώς ηλεκτροκίνητο Avenger, και το νέο Grand Cherokee 4xe.
Ωστόσο λόγω εμπάργκο δεν είχαμε μοιραστεί τις εντυπώσεις που μας άφησε το θηριώδες SUV, το οποίο στην πέμπτη του πλέον γενιά θα το χαρακτηρίζαμε ως ένα «καλοκάγαθο γίγαντα».
Για ποιο λόγο; Διότι για πρώτη φορά στην ιστορία του θα προσφέρεται στην Ευρώπη αποκλειστικά με τη φιλική προς το περιβάλλον plug-in υβριδική έκδοση 4xe.
Η Jeep λοιπόν, μετά τα Renegade 4xe, Compass 4xe και Wrangler 4xe, ολοκληρώνει τον εξηλεκτρισμό στη γκάμα της, βάζοντας και το Grand Cherokee στην πρίζα.
Μέγεθος XL
Αναμφισβήτητα μπροστά μας είχαμε το πιο κομψό και στιλάτο Grand Cherokee που έχει δημιουργήσει μέχρι τώρα η αμερικάνικη εταιρεία. Παρατηρήστε τα full-Led λεπτότερα φωτιστικά σώματα, τη μεγαλύτερη σε μέγεθος και πιο εμφατική χαρακτηριστική μάσκα της Jeep με τις επτά κάθετες γρίλιες, τη διχρωμία που σχηματίζει με το υπόλοιπο αμάξωμα η μαύρη γυαλιστερή βαφή σε ολόκληρη την οροφή και στις κολόνες εμπρός-πίσω, ενώ η χαμηλότερη γραμμή της οροφής ενισχύει την αεροδυναμική.
Παράλληλα το τρίτο μεγάλο πλευρικό πίσω κρύσταλλο αυξάνει την ορατότητα προς τα έξω και κάνει πιο φωτεινή την καμπίνα. Στο εμπρός αριστερό φτερό εντοπίζουμε την έξτρα τάπα, πίσω από την οποία βρίσκεται η θύρα για τη φόρτιση της μπαταρίας. Η ναυαρχίδα της Jeep στη Γηραιά Ήπειρο έχει σεβαστές διαστάσεις με μήκος που πλησιάζει τα 5 μέτρα, για την ακρίβεια 4.914 χλστ., ενώ το πλάτος και το ύψος βρίσκονται στα 1.968 χλστ. και 1.800 χλστ. αντίστοιχα.
Όλα στον υπερθετικό
Το πρώτο πράγμα που σε εντυπωσιάζει όταν εισέρχεσαι στο εσωτερικό του Grand Cherokee 4xe είναι οι άπλετοι διαθέσιμοι χώροι, τόσο για τους επιβάτες, όσο και για τις αποσκευές (533 λίτρα). O premium χαρακτήρας του είναι ολοφάνερος από τα ποιοτικά υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί, όπως και το υψηλό τεχνολογικό του υπόβαθρο.
Στα ενδότερα μπορούν να τοποθετηθούν μέχρι και τρεις οθόνες, μια 10,25 ιντσών για το ψηφιακό πίνακα οργάνων, μια κεντρική οθόνη αφής 10,1 ιντσών που υποστηρίζει το προηγμένο σύστημα πολυμέσων Uconnect 5, ενώ απέναντι από το συνοδηγό μπορεί να ενσωματωθεί και μια οθόνη 10,25 ιντσών προβάλλοντας το σύστημα πλοήγησης, ενδείξεις πολυμέσων και εικόνα από την κάμερα.
Σημειώνεται ακόμα ότι προσφέρεται έγχρωμο head-up display 10,25 ιντσών και ψηφιακός κεντρικός καθρέφτης με οθόνη που προβάλει την εικόνα πίσω από το όχημα. Στις υψηλότερες εξοπλιστικές εκδόσεις στάνταρ είναι το ηχοσύστημα της McIntosh με συνολικά 19 ειδικά σχεδιασμένα ηχεία με συνολική ισχύ 950 watt, ενισχυτή 17 καναλιών και subwoofer 25.4 εκ.
Jeep: Με 380 ίππους και ηλεκτρική αυτονομία
Η «ακτινογραφία» του νέου Grand Cherokee 4xe μας δείχνει ότι συνδυάζει υπερτροφοδοτούμενο τετρακύλινδρο δίλιτρο κινητήρα, δύο ηλεκτροκινητήρες υψηλής τάσης, το ανθεκτικό αυτόματο κιβώτιο TorqueFlite των 8 σχέσεων και ένα εξαιρετικά ικανό σύστημα μετάδοσης σε όλους τους τροχούς. Συνδυαστικά παράγει 380 ίππους και 637 Nm ροπής, ενώ ο πίνακας των επιδόσεων του αναγράφει επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα εντός 6,3 δευτ. και μέγιστη ταχύτητα που ξεπερνά τα 200 χλμ./ώρα.
Το ηλεκτρικό σύστημα των 400V τροφοδοτείται από μπαταρία 96 στοιχείων ιόντων λιθίου, ενώ υπόσχεται συνδυαστική ηλεκτρική αυτονομία 48 χλμ., σε αστικό περιβάλλον 51 χλμ. και συνολική αυτονομία έως και 700 χλμ., με γεμάτο ρεζερβουάρ καυσίμου και πλήρως φορτισμένη τη μπαταρία.
Χαμαιλέοντας
Ανάλογα με τις συνθήκες και τις ανάγκες, το plug-in υβριδικό σύστημα του Jeep Grand Cherokee 4xe, προσφέρει τρία διαφορετικά προγράμματα. Αναλυτικότερα, το προεπιλεγμένο Hybrid συνδυάζει το θερμικό κινητήρα με τους ηλεκτροκινητήρες, για τη μέγιστη απόδοση.
Στην περίπτωση αυτή το σύστημα μετάδοσης κίνησης χρησιμοποιεί πρώτα το απόθεμα της μπαταρίας, προσθέτοντας ισχύ από το θερμικό κινητήρα, ώστε να μεγιστοποιεί την απόκριση. Όταν η μπαταρία εξαντληθεί, το όχημα μεταβαίνει αυτόματα στη λειτουργία των συμβατικών υβριδικών οχημάτων.
Με το Electric πρόγραμμα τώρα, το Grand Cherokee 4xe μπορεί να κινείται με μηδενικές εκπομπές ρύπων και χωρίς να καταναλώνει σταγόνα καυσίμου, ακόμα και σε ταχύτητες αυτοκινητόδρομου, αρκεί βέβαια να υπάρχει απόθεμα από τη φόρτιση της μπαταρίας. Η συμβολή του θερμικού κινητήρα θα ζητηθεί μόνο σε περίπτωση που ο οδηγός αναζητήσει τη μέγιστη ισχύ, ενώ όταν η μπαταρία εξαντληθεί, το όχημα θα επανέλθει αυτόματα στην υβριδική λειτουργία.
Συνεχίζουμε με το πρόγραμμα eSave, το οποίο δίνει προτεραιότητα στην χρήση του θερμικού κινητήρα, διατηρώντας το απόθεμα της μπαταρίας για όταν το χρειαστεί ο οδηγός, όπως για παράδειγμα για κίνηση σε αστικό περιβάλλον, όπου ισχύουν περιορισμοί εκπομπών ρύπων ή για μια off-road διαδρομή χωρίς να διαταράσσει το φυσικό περιβάλλον.
Να πούμε ακόμα ότι το Grand Cherokee 4xe φέρει σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά τη διαδικασία της πέδησης. Έτσι κάθε φορά που ο οδηγός αφήνει το γκάζι ή πατάει το φρένο, το σύστημα χρησιμοποιεί πρώτα τη δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας (έως 0,25 G) από τους ηλεκτρικούς κινητήρες για να επιβραδύνει το όχημα και να επαναφορτίσει την μπαταρία, ενώ ενισχύεται από τα συμβατικά φρένα όταν απαιτείται εντονότερη επιβράδυνση ή όταν ανιχνεύονται συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης.
Οδηγώντας
Αρχικά οδηγήσαμε το Grand Cherokee 4xe πάνω στην άσφαλτο, με τη διαδρομή να περιλαμβάνει ορεινές διαδρομές με άφθονες στροφές, αλλά και μεγάλες ευθείες στους ισπανικούς αυτοκινητόδρομους. Η διαρκής προσπάθεια του Grand Cherokee 4xe να κινείται όσο περισσότερο μπορεί με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, σε συνδυασμό με την αδιαπέραστη ηχομόνωση της καμπίνας, δημιουργούν μια ηρεμία και χαλαρότητα στον οδηγό.
Ο όγκος και το ύψος του οχήματος δε μεταφράζονται σε αυξημένους αεροδυναμικούς θορύβους σε υψηλότερες ταχύτητες, ενώ μόνο όταν το παρακάνεις σε στροφές θα σου υπενθυμίσει το μέγεθός του, αλλά όχι άκομψα. Ο οδηγός κάθεται ψηλά, έχει αρκετά καλή περιμετρική ορατότητα, την οποία βοηθούν και οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες. Εισπράττει καλή αίσθηση από το τιμόνι και αποτελεσματικότητα από φρένα, παρά την ανάκτηση ενέργειας, ενώ απολαμβάνει διαρκώς το στιβαρό και σταθερό του πάτημα.
Πολιτισμένο αγρίμι
Το όνομα της Jeep είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τις κορυφαίες off-road ικανότητες και το νέο Grand Cherokee 4xe παρότι ακολουθεί το ρεύμα του εξηλεκτρισμού, τηρεί ευλαβικά αυτή την παράδοση.
Δύο συστήματα 4×4 είναι διαθέσιμα, τα Quadra-TracII και Quadra-DriveII, με το δεύτερο να εφοδιάζεται και με ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (eLSD). Και τα δύο συστήματα χρησιμοποιούν ενεργό κιβώτιο μεταφοράς για μεγιστοποίηση της πρόσφυσης μέσω της μεταφοράς ροπής ανάμεσα στους άξονες.
Η αποκλειστική αερανάρτηση Quadra-Lift πλέον συνεργάζεται και με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, συμβάλλοντας στην κορυφαία ποιότητα κύλισης, αλλά και τη μεγάλη απόσταση από το έδαφος που μπορεί να φτάσει έως και τα 275 χλστ., επιτρέποντας στο Grand Cherokee 4xe να περάσει υδάτινο κόλλημα ύψους 61 εκ.
Το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης ροπής Selec-Terrain παραμετροποιεί τις λειτουργίες του υβριδικού συστήματος, των ηλεκτρονικών συστημάτων, του συστήματος διεύθυνσης και της τετρακίνησης, ανάλογα με τις συνθήκες του οδοστρώματος μέσω πέντε προγραμμάτων λειτουργίας (Auto, Sport, Rock, Snow, Mud/Sand).
Η δράση ξεκινάει
Ήρθε η ώρα όμως να λερωθούμε, καθώς η Jeep είχε οργανώσει οδήγηση σε χωμάτινη off-road πίστα, με πολλές δοκιμασίες, όμως καμία δεν κατάφερε να φέρει σε δύσκολη θέση το Grand Cherokee 4xe. Το «μενού» περιείχε πέρασμα από «φαγωμένο» στη μια πλευρά έδαφος με το Grand Cherokee 4xe να παίρνει επίτηδες έντονη κλίση προς τα δεξιά αλλά να μη «μασάει», σκαρφάλωμα σε ανηφόρες και στη συνέχεια κατηφόρες με ενεργοποίηση του συστήματος αυτόματης κατάβασης. Έπειτα κάναμε «τραμπάλα» σε διαδρομές με «κρατήρες», με τους τροχούς να βυθίζονται και να αιωρούνται, αλλά το Grand Cherokee 4xe κατάφερνε πάντα να βρίσκει πρόσφυση, ενώ χαλαρά πέρασε μέσα από λασπόνερα σε βαθύ νερόλακκο.
Περισσότερα από 110 προηγμένα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφαλείας προσφέρει το νέο Grand Cherokee 4xe, όπως κάμερα νυχτερινής όρασης με ανίχνευση πεζών και ζώων, προστασία από πλευρικές συγκρούσεις, αυτόματη στάθμευση, δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης Επιπέδου 2, κάμερα 360 μοιρών και εντοπισμό οδικής σήμανσης.
Το νέο Jeep Grand Cherokee 4xe θα είναι διαθέσιμο σε τέσσερις εκδόσεις εξοπλισμού: Limited, Overland, Summit Reserve και Trailhawk, η οποία αποτελεί και την έκδοση που μπορεί να ανταπεξέλθει στις πλέον ακραίες εκτός δρόμου απαιτήσεις. Στη χώρα μας θα φτάσει προς το τέλος του τρέχοντος έτους (από 95.500 ευρώ).