Mε το Peugeot 308 ζήσαμε μια μοναδική εμπειρία, καθώς για μια μέρα ήταν το μοναδικό όχημα που του επετράπη η είσοδος στις σήραγγες Τ1 και Τ2 των Τεμπών.
Ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου μας εξασφάλισε αυτήν την αποκλειστικότητα, στο πλαίσιο της προγραμματισμένης συντήρησης που πραγματοποιείται κάθε έξι μήνες, όταν οι σήραγγες κλείνουν για τέσσερις μέρες. Μάλιστα για πρώτη φορά επετράπη σε δημοσιογράφους να εισχωρήσουν στα άδυτα των σηράγγων και να μάθουν τα «μυστικά» λειτουργίας τους.
Χαίρεσαι να ταξιδεύεις
Οδηγώντας στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου δώσαμε στο 308 τις καλύτερες συνθήκες για να ξεδιπλώσει την υποδειγματική του ποιότητα κύλισης και τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης στην αψεγάδιαστη άσφαλτο. H θέση οδήγησης είναι χαμηλή, αλλά δεν επηρεάζει την ορατότητα, ούτε κουράζει το σώμα μετά από πολλές ώρες πίσω από το τιμόνι. Η ανάρτηση, αν και λίγο σφιχτή για γαλλικό μοντέλο, δεν επηρεάζει αρνητικά το επίπεδο της άνεσης, ενώ συμβάλει στη σταθερότητα, ακόμα και όταν πνέουν ισχυροί πλευρικοί άνεμοι.
Τα φρένα είναι αποτελεσματικά και εμπνέουν εμπιστοσύνη ακόμα και σε απότομη επιβράδυνση. Το χαρακτηριστικό δερμάτινο τιμόνι μικρής διαμέτρου της Peugeot, διακρίνεται για την ακρίβεια του σε υψηλότερες ταχύτητες, ενώ σε χαμηλότερες είναι ελαφρύ και γρήγορο, διευκολύνοντας τους ελιγμούς. Με το πρόγραμμα οδήγησης Eco εξασθενεί λίγο η απόκριση στο γκάζι, ενώ με το Sport είναι σαφώς πιο άμεση και ταυτόχρονα αλλάζει η κλιμάκωση στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Ενδιάμεση λύση αποτελεί το Normal πρόγραμμα οδήγησης.
Μια ματιά στα εντός
Στο εσωτερικό του 308 η Peugeot εφαρμόζει την πιο σύγχρονη σχεδιαστική της φιλοσοφία i-cockpit με βασικά χαρακτηριστικά το χαμηλότερα τοποθετημένο τιμόνι από το ψηφιακό πίνακα οργάνων και την κεντρική κονσόλα που φιλοξενεί την οθόνη αφής 10 ιντσών (απαιτείται μια εξοικείωση με το μενού του συστήματος πολυμέσων) να είναι ελαφρώς στραμμένη προς τον οδηγό.
Η προσεγμένη ποιότητα των υλικών με τα μαλακά πλαστικά να κυριαρχούν, η άφθονη τεχνολογία και το design του πολυεπίπεδου ταμπλό δημιουργούν θα λέγαμε, χωρίς δισταγμό, ένα premium σκηνικό. Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες κρίνονται επαρκείς, ενώ το πορτμπαγκάζ προσφέρει 412 λίτρα και 1.323 λίτρα όταν αναδιπλωθούν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων.
Καταναλώνει με το σταγονόμετρο
Την προσεγμένη ηχομόνωση της καμπίνας δεν καταφέρνει να διαπερνά ο λίγο πιο έντονος ήχος που παράγει ο ελαστικός και ροπάτος 1.5 BlueHdi τετρακύλινδρος πετρελαιοκινητήρας των 130 ίππων και 300 Nm ροπής, ο οποίος συνεργάζεται άψογα με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων (για χειροκίνητες αλλαγές υπάρχουν paddles πίσω από το τιμόνι). Έχει γέρο τράβηγμα από χαμηλά, δύναμη στο μεγαλύτερο εύρος στροφών του, ενώ επιτρέπει επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα εντός 10,6 δευτ. και μέγιστη ταχύτητα 207 χλμ./ώρα.
Θα τον χαρακτηρίζαμε πρωταθλητή οικονομίας, καθώς στο ταξίδι μας καταγράψαμε με ένα γέμισμα του ρεζερβουάρ αυτονομία σχεδόν 800 χλμ. και μέση κατανάλωση καυσίμου μόλις 4,3 λίτρα/100 χλμ. (με επιλεγμένο το πρόγραμμα οδήγησης Eco και περιοριστή ταχύτητας στα 120 χλμ./ώρα).
Το εντυπωσιακό είναι ότι πετύχαμε χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου και από την επίσημη των 4,9 λίτρων/100 χλμ. (εκπομπές C02 119 γρ./χλμ.-προδιαγραφών ρύπων Euro 6.3). Οι αριθμοί αυτοί κάνουν ακόμα και υβριδικά μοντέλα να «κοκκινίζουν» πλάι στο πετρελαιοκίνητο 308, αλλά και εντονότερο το σκεπτικισμό για την επιβεβλημένη ηλεκτροκίνηση.
Εξοπλισμός ασφαλείας
Λίγα μέτρα πριν τη σήραγγα Τ2 των Τεμπών άναψαν οι κόκκινοι σηματοδότες και έπειτα κατέβηκαν οι δυο μεγάλες μπάρες που απαγόρευαν την πρόσβαση των οχημάτων, ενώ από τα μεγάφωνα ακούγονταν οι απαραίτητες οδηγίες. Σε περίπτωση ατυχήματος μέσα στις σήραγγες εφαρμόζεται, σε πρώτη φάση, το συγκεκριμένο σενάριο. Αποκλειστικά όμως για το 308 άναψε πράσινο φως και εισήλθε στη μακρύτερη οδική σήραγγα (μήκους 6 χλμ.) στην Ελλάδα, αλλά και σε ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Υπάρχουν δυο λωρίδες κυκλοφορίας οχημάτων και μια ΛΕΑ.
Οι στάσεις ήταν συχνές, καθώς οι υπεύθυνοι μας εξηγούσαν με λεπτομέρειες όλες τις υποδομές τη σήραγγας. Τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης τοποθετημένα ανά 150 μέρα, ενώ ερμάρια με πυροσβεστήρες συναντούσαμε ανά 50 μέτρα. Στην οροφή βρίσκεται εγκατεστημένος ο φωτισμός, το σύστημα αερισμού-πολύτιμο σε περίπτωση φωτιάς-οι ηλεκτρονικές πινακίδες διαθεσιμότητας λωρίδων κυκλοφορίας κάθε 300 μέτρα, οι πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων και ορίων ταχύτητας κάθε 600 μέτρα.
Περάσαμε επίσης πεζοί από εξόδους κινδύνου, οι οποίες έχουν μεγάλη ευδιάκριτη πράσινη σήμανση και πυράντοχες πόρτες που δεν επιτρέπουν στον καπνό να εισχωρήσει, ενώ με το 308 μπήκαμε σε διασυνδετήρια οδό που μας έβγαλε στη διπλανή δίδυμη σήραγγα.
Επισκεφτήκαμε επίσης στο Μοσχοχώρι Λάρισας το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, το οποίο εννοείται ότι λειτουργεί καθημερινά όλο το 24ωρο.
Εκεί παρακολουθείται ασταμάτητα η εύρυθμη λειτουργία ολόκληρης της τεχνικής υποδομής, ειδικό σύστημα ανιχνεύει οποιοδήποτε συμβάν μέσα στη σήραγγα και εμφανίζει την εικόνα από την κάμερα που το κατέγραψε, ενώ απαντώνται οι τηλεφωνικές κλήσεις στον αριθμό έκτακτης ανάγκης 1075.
Ειδικά οχήματα
Μεγάλο ενδιαφέρον είχε επίσης η συνάντηση μας με ορισμένα ιδιαίτερα οχήματα που ανήκουν στο στόλο του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου. Το θηριώδες Πυροσβεστικό Όχημα, αξίας σχεδόν 600.000 ευρώ, όπως μας έγινε γνωστό, έχει στη φαρέτρα του υπερσύγχρονο εξοπλισμό.
Σειρά είχε το μοναδικό φορτηγό στην Ελλάδα με μηχανισμό αυτόματης τοποθέτησης κώνων στην άσφαλτο, ενώ εν ώρα εργασίας πετύχαμε το επιβλητικό Unimog U400, με ρομποτικό βραχίονα στο μπροστινό τμήμα, όπου έχει τοποθετηθεί ειδική μεγάλη βούρτσα για το καθαρισμό των τοιχωμάτων στις σήραγγες.
Δράσεις για λιγότερα ατυχήματα
Όραμα για τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου αποτελεί ο μηδενισμός των τροχαίων ατυχημάτων με διαρκή αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών που παρέχει. Στο πλαίσιο αυτό, παραχώρησε στα αρμόδια Τμήματα της Τροχαίας σύστημα TraffiStar S290M καταγραφής και φωτογράφισης οχημάτων που παραβιάζουν το όριο ταχύτητας με τεχνολογία ραντάρ, πιλοτικό σύστημα ανίχνευσης οχημάτων αντίθετης κίνησης, σύστημα στατικής ζύγισης βαρέων οχημάτων και συστήματα υψηλής ταχύτητας ζύγισης εν κινήσει HS-WIM.
Επιπλέον χορηγεί στους Δήμους Αλμυρού και Ρήγα Φεραίου από ένα βαν Mercedes Sprinter προκειμένου να ενισχύσει τη σημαντική τους προσπάθεια για την περισυλλογή αδέσποτων σκύλων στην περιοχή ευθύνης τους. Για την αντιμετώπιση της ενδεχόμενης δύσκολης πυρκαγιάς, στα διαρκώς αυξανόμενα ηλεκτρικά οχήματα, δώρισε στα Πυροσβεστικά Κλιμάκια Λεπτοκαρυάς, Δρυμώνα και Πυργετού, πυρίμαχες κουβέρτες οχημάτων για την αποφυγή εξάπλωσης πυρκαγιάς και Emergency Plugs για την ακινητοποίηση των οχημάτων και την προστασία του προσωπικού που επιχειρεί.
Αξίζει ακόμα να αναφέρουμε ότι δημιουργεί ένα χώρο ασφαλούς στάθμευσης βαρέων οχημάτων στο Αερινό Μαγνησίας, προκειμένου να αντιμετωπίσει το ζήτημα της κόπωσης των επαγγελματιών οδηγών. Ο χώρος βρίσκεται στην τελική φάση κατασκευής και προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία εντός του καλοκαιριού.
Μια ακόμα πρωτοπόρος δράση για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας αποτελεί το σύστημα αυτόματης ανίχνευσης των οχημάτων ADR (μέσω καμερών LPR/ANPR) σε συνδυασμό με το σύστημα Weigh In Motion, το οποίο θα παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο την κλάση επικίνδυνου φορτίου και το βάρος των οχημάτων που μεταφέρουν επικίνδυνα ή εύφλεκτα υλικά μέσα στις σήραγγες.