Στην πρόσφατη επίσκεψη μας στην Αστυπάλαια, δεν είχαμε ως στόχο να μάθουμε μόνο για τις τοπικές σημαντικές δράσεις που έχει αναλάβει η Volkswagen.
Πίσω από τους φιλόδοξους στόχους της βιωσιμότητας, της πράσινης ενέργειας και της ηλεκτροκίνησης δεν πρέπει να βλέπουμε μόνο τους «ψυχρούς» αριθμούς, αλλά και τους ανθρώπους που αποτελούν τους πρωταγωνιστές στο τολμηρό αυτό εγχείρημα.
Καταλληλότερος άνθρωπος λοιπόν να μας μιλήσει για τη «μετάλλαξη» της Αστυπάλαιας ήταν ο Δήμαρχος του νησιού, ο κύριος Νίκος Κομηνέας. Προσιτός, φιλικός, ευγενικός με όλους, από τα πρώτα λόγια της ομιλίας του, φάνηκε πόσο αγαπάει την Αστυπάλαια, αλλά και ότι γνωρίζει σε βάθος τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το απομακρυσμένο νησί του Αιγαίου.
Αρχικά μας μίλησε για τους κατοίκους, οι οποίοι σε πρώτη φάση ήταν επιφυλακτικοί με το όραμα η Αστυπάλαια να γίνει ένα «εργαστήριο» έξυπνης και βιώσιμης κινητικότητας. Με τη σωστή όμως ενημέρωση και την εγγύηση που τους παρείχε ότι δε θα αλλοιωθεί ο χαρακτήρας του νησιού κατάφερε να πείσει ακόμα και τους πιο διστακτικούς.
Μας τόνισε πόσο προκομένοι είναι οι κάτοικοι της Αστυπάλαιας, καθώς σχεδόν κανένας δεν κάνει μόνο ένα επάγγελμα. Ασχολούνται με την κτηνοτροφία, καθώς στο νησί υπάρχουν περίπου 13.000 αιγοπρόβατα αλλά και δυο ιχθυοκαλλιέργειες, ενώ εργάζονται στις υποδομές, στις τοπικές επιχειρήσεις, στις διάφορες υπηρεσίες και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια που διαθέτουν.
Μας ενημέρωσε ότι στην Αστυπάλαια δεν υπάρχουν σκοπίμως μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, άλλα μικρά περιποιημένα δωμάτια φροντισμένα από οικογένειες. Σχετικά με το νερό στο νησί, μας είπε ότι δεν έχει ακόμα τη γεύση ούτε την καθαρότητα που πρέπει, όμως μετά από τέσσερα χρόνια ευελπιστεί ότι φέτος το καλοκαίρι, με το φράγμα που έχει φτιαχτεί στο Λιβάδι για τη συγκέντρωση βρόχινου νερού, να δοθεί ποιοτικότερο νερό στους κατοίκους.
Παράλληλα για να κρατηθεί το νερό μέσα στο νησί, γίνεται μια μελέτη για τη βελτίωση της ποιότητας του νερού με βιολογικό καθαρισμό, ώστε να χρησιμοποιηθεί για αρδευτικούς σκοπούς στο Λιβάδι. Ειδική μνεία έκανε και στην ανακύκλωση, για την οποία φροντίζουν ακόμα και τα παιδιά που συγκεντρώνουν τα πλαστικά μπουκάλια και τα πηγαίνουν στα σχολεία τους, αλλά και σε έξι ακόμα σημεία που υπάρχουν στο νησί.
Οι άδειες νταλίκες που φεύγουν από το νησί, όταν έχουν ξεφορτώσει τα εμπορεύματα, φορτώνονται με τις ανακυκλώσιμες ύλες στο πλαίσιο συμφωνίας που έχει γίνει με τη Blue Star Ferries. Με τη Volkswagen και την Kosmocar υλοποιήθηκε ένα πρόγραμμα συλλογής 75 παλιών και εγκαταλελειμμένων αυτοκινήτων που υπήρχαν επί δεκαετίες στο νησί, καθώς και 2.500 ελαστικά, αλλά και λευκές ηλεκτρικές συσκευές.
Τέλος, τόνισε ότι εδώ και τρία χρόνια γίνεται υπογειοποίηση των καλωδίων, κάτι που ίσως έχει και πολιτικό κόστος, καθώς τα έργα στους δρόμους εντός των οικισμών δεν έχουν προχωρήσει, όμως στόχος του είναι τα έργα οδοποιίας να γίνουν και να μείνουν.
Κλείνοντας, επισήμανε ότι μόνο με τις παραπάνω δράσεις-σε συνδυασμό με την παραγωγή ενέργειας και το σωστό τρόπο χρησιμοποίησης της-μπορεί ένας τόπος να υπερηφανευτεί ότι είναι βιώσιμος. Θα συμφωνήσουμε απόλυτα μαζί του!